Managed hosting door True

'Nederland is traag met ingebruikname big data'

Rapport Capgemini en EMC

 

Twee derde van de bedrijven wereldwijd meent dat zij hun concurrentiepositie riskeren als zij niet starten met big data analytics-oplossingen in hun bedrijfsvoering. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Capgemini en EMC onder meer dan duizend bestuurders en beslissers uit Amerika, Azië en Europa. Nederland blijkt traag te zijn met het invoeren van big data in de bedrijfsvoering.

Het onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de behoefte van bedrijven om big data-oplossingen te adapteren en in hoeverre zij hier klaar voor zijn. 64 procent van de respondenten is van mening is dat big data de traditionele zakelijke grenzen verlegt. Hierdoor is het voor nieuwe bedrijven eenvoudiger om op de bestaande markten toe te treden. Meer dan 27 procent ervaart al concurrentie van nieuwe organisaties. Vooral van start-ups zullen gevestigde organisaties last krijgen omdat zij vaak big data hebben ingepast in hun bedrijfsvoering.

Vooral Nederlandse bedrijven zijn traag in de adaptie van big data in hun bedrijfsvoering, zo blijkt uit het onderzoek. Er zijn wel een paar uitzonderingen van innovatieve organisaties uit de zware industrie en retailsector. Daarbij blijkt Nederland als land voor andere Europese bedrijven een aantrekkelijke vestigingsplek als big data-hub door de juridische bescherming, infrastructuur en aanwezigheid van technologische kennis en expertise.

Goede voorbeeld

Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek neemt Capgemini direct stappen en geeft het goed voorbeeld. De dienstverlener gaat de komende vijf jaar de focus op big data verdrievoudigen. Het breidt zijn capaciteit en expertise op het gebied van big data uit en gaat zich richten op het bieden van actiegericht inzicht voor alle lagen van een bedrijf.

Opvallende uitkomsten

  • 54 procent van de respondenten denkt dat de investeringen in big data de komende drie jaar het totaal van alle bestedingen in het verleden zal overtreffen.
  • 61 procent van de respondenten erkent dat big data een drijvende kracht achter winstgroei zal zijn en even waardevol zal worden als bestaande producten en diensten van bedrijven.
  • 43 procent van de organisaties heeft big data capaciteit in huis of is bezig met een herstructurering zodat de kansen die big data biedt optimaal kunnen worden benut.
  • 52 procent van de respondenten geeft aan dat beperkingen in het it-proces een belemmering vormt  voor het ontwikkelen van de snelheid waarmee inzicht uit data wordt gehaald.
  • 77 procent van de respondenten zegt dat de behoefte aan het verkrijgen van data inzicht real time het grootst is.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5241168). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Wat een wazig reclamepraatje van CapGemini is dit weer.

"...gaat de komende vijf jaar de focus op big data verdrievoudigen"
Hoe meet je focus, en wat wordt er 3 maal zo groot? Is dit een gevalletje "200% of nothing"? Gaat het om marketing-inspanning? (CapGemini staat er niet om bekend dat er veel ruimte is voor medewerkers om opleidingen te volgen.)


"54 procent van de respondenten denkt dat de investeringen in big data de komende drie jaar het totaal van alle bestedingen in het verleden zal overtreffen."
Hoe kun je investeringen vergelijken met bestedingen? Om welke bestedinge in het verleden gaat het (alle, of alle in big data, of ...)? Als die 54% de beginnende bedrijven uit het onderzoek zijn en de grote bedrijven in de overige 46% zitten zegt dit niets.

"61 procent van de respondenten erkent dat big data een drijvende kracht achter winstgroei zal zijn en even waardevol zal worden als bestaande producten en diensten van bedrijven."
Betekent dat, dat zeze bedrijven "big data" als product of dienst gaan verkopen? Of is dit een vergelijking tussen eindproducten en interne processen die "big fata" gebruiken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Bij het toepassen van "big data" en analytics is het zeer belangrijk dat je weet wat je meet, voorspelt en visualiseert, en hoe je daar conclusies uit moet trekken. Helaas ontbreekt dat inzicht in dit artikel totaal.

Inderdaad een doorzichtig marketingpraatje waarbij wordt ingespeeld op de angsten om de boot te missen.
Terwijl dat een kwestie is van het hoofd koel houden en naar eigen inzicht en goede informatie gewogen beslissen nemen die gebaseerd zijn op ratio.

Het is nog maar de vraag of het zich wel uitbetaald:
http://www.techrepublic.com/article/hadoop-promises-not-yet-paying-off/

Wij van WC eend......

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×