Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Fei-Fei Li, Google

Google stimuleert kunstmatige intelligentie

08 maart 2017 - 23:233 minuten leestijdActueelData & AIGoogle
Suzanne Martens
Suzanne Martens

Kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml) worden steeds belangrijker. Bedrijven hebben echter moeite om hier op in te spelen. Google heeft al doel om kennis en tools over machine learning (ml) en data-analyse toegankelijker maken voor ontwikkelaars, gebruikers en bedrijven. Dat vertelt Fei-Fei Li, chief scientist, cloud ai & ml bij Google Cloud, tijdens Google Cloud Next '17, de cloud-conferentie van Google in San Francisco.

‘Er vindt een vierde technologische revolutie plaats. Alles verandert op een snel tempo en deze mutaties gebeuren op vele niveaus. Er is verbeelding nodig om deze ontwikkelingen te zien. Ik wil iedereen inspireren om de toekomst voor te stellen’, vertelt Li. Als voorbeeld noemt ze het potentieel van een zelfrijdende auto. ‘Autonome auto’s moeten bijdrage aan een vermindering van verkeersongelukken. Maar op een grote schaal kunnen deze auto’s ook file- en parkeerproblemen oplossen en zelfs de infrastructuur van steden optimaliseren.’

Volgens Li helpt machine learning bedrijven om nieuwe inzichten te krijgen. ‘Wanneer ai op de juiste manier wordt ingezet, kan het vele positieve effecten realiseren. Neem de retail. Momenteel worden machine learning-algoritmes ingezet om klanten relevante informatie te tonen. Maar in de toekomst kan het ook de logistieke keten optimaliseren of kunnen drones of autonome auto’s bestellingen afleveren. In winkels kan het ten slotte de bevoorrading van schappen optimaliseren’, legt ze uit.

Ook de financiële sector kan beter profiteren van ai. ‘Banken zetten de technologie in bij de aanvraag van creditcards; door kunstmatige intelligentie kunnen ze de mogelijke risico’s beter inschatten. Echter biedt de technologie ook uitkomst voor verzekeringsclaims en kunnen criminele activiteiten worden opgespoord.’ In de zorg draagt machine learning bij aan snellere en betere diagnoses. Op deze manier kunnen meer patiënten behandeld worden. ‘Zo draagt artificiële intelligentie bij aan de oplossing voor wereldproblemen.’

Machine learning-community

Ondanks de vele mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, worstelen veel bedrijven nog met de toepassing hiervan. Google heeft als doelstelling om het gebruiksgemak van ai-tools te vergemakkelijken en daarmee barrières weg te nemen. Daarnaast wil het informatie voor ontwikkelaars en bedrijven beschikbaar maken. Om daar op in te spelen kondigt Li de overname van Kaggle aan. Dat is een community voor data scientist. Op het platform worden wedstrijden op het gebied van machine learning georganiseerd. Bovendien biedt Kaggle toegang tot openbare datasets. Dat helpt leden bij de ontwikkeling van learning-modellen.

Google’s ML-API’s

In 2016 werd de ‘Cloud Vision API’ aangekondigd. Via die api kunnen ontwikkelaars metadata uit ruim 1 miljard afbeeldingen extraheren. Tijdens Google Next zijn nieuwe functionaliteiten voor bedrijven en partners toegevoegd. Hiermee kan ook data gehaald kan worden uit scans of tekstdocumenten, zoals juridische contracten of onderzoeksrapporten.

Ook is de ‘Cloud Video Intelligence API’ aangekondigd. Deep learning-modellen analyseren de content van video’s van (social media-)platformen als YouTube. Dit stelt gebruikers in staat om een zoekopdracht op videocontent toe te passen.

Meer over

APIBusiness IntelligenceKunstmatige intelligentieMetadataOvername

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Deal handen schudden overname
    ActueelData & AI

    Google koopt machine learning-community Kaggle

    cloud volgende stap
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Instruqt draait IT-leerplatform in Google Cloud

    Euro
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Insight steekt ruim 7 miljoen in KI-platform Harver

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Philips Hue innoveert verlichting via Google

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google koopt Canadese startup Appbridge

    cloud computing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Google werkt aan cloud-regio in Eemshaven

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs