Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Leeuwarden wordt hotspot voor serious games

28 januari 2009 - 10:16ActueelCarrière
Kim de Vries
Kim de Vries

Leeuwarden wil het brandpunt van de serious game-industrie worden. De stad krijgt de grootste game- en animatiestudio van Nederland.

In mei opent de grootste game- en animatiestudio van Nederland zijn deuren. De studio is bedoeld voor zowel bedrijven als studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) en moet ondernemerschap in de game-industrie in Friesland stimuleren.

Albert Sikkema van de NHL is één van de initiatiefnemers van de studio. "Onze ict-  en Communication & Multimedia Design-opleiding, trekken veel studenten, ook van buiten de regio. Dat is erg fijn, maar meestal vertrekken zij na hun studie voor werk naar de Randstad. Het opzetten van deze game- en animatiestudio is één van onze initiatieven om studenten hier te houden. De studio moet eigen ondernemerschap stimuleren en werkgelegenheid creëren."

Motion capturer

Met de studio richt de NHL zich voornamelijk op de ontwikkeling van serious games. "In die bedrijfstak zijn opdrachtgevers bereid te investeren", licht Sikkema de keuze toe. "Bovendien bouwen wij nu al regelmatig games voor het bedrijfsleven en hebben goede contacten in het onderwijs en de sport en revalidatie-sector, waar veel interesse is voor serious games"

De studie, die vier miljoen euro kost, zal beschikken over de nieuwste technieken, waaronder de nieuwste ‘motion capturer'. Motion capturing is de techniek die gebruikt wordt om bewegingen van mensen te kopiëren naar virtuele figuren. Sikkema: "Aangezien steeds meer games real-time gespeeld moeten kunnen worden, heb je goede apparatuur nodig. Wil je op het gebied van motion capturing topkwaliteit kunnen bieden, zijn veel camera's nodig."

Amsterdam

Sikkema merkt nu al dat de aangekondigde studio de bedrijvigheid in de regio stimuleert. "Wij zijn met een aantal geïnteresseerde bedrijven in bespreking over de mogelijkheden en Moteq, één van de participanten in het project, verplaatst een deel van zijn activiteiten van Amsterdam naar Leeuwarden."

Het geld voor de studio komt van de provincie Friesland, uitgever Noordelijke Dagblad Combinatie en het Europese Fonds Regionale Ontwikkelingen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Gamen in de klas

    Computergame
    ActueelCarrière

    Serieuze game moet ook amusant zijn

    Voorzitter hamer
    ActueelGovernance & Privacy

    Nederlandse gamecracker moet vier maanden brommen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Impuls Nederlandse gamebranche door miljoenensubsidie

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Dell rondt overname gamespecialist Alienware af

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Kamp opent ontwikkelcentrum serious games

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs