ICT-werkgever verliest aantrekkingskracht

Incompany 500 toont populariteit van bedrijven

Vergeleken met bedrijven uit andere sectoren gaan ict-werkgevers slecht om met hun personeel. Dat zegt René Gerhardus van zakenblad Incompany. Het gemakkelijk ontslaan van werknemers is een van de redenen waarom een groot deel van de ict-bedrijven is verdwenen uit de top van de Incompany 500. Dat is een ranglijst van de aantrekkingskracht van werkgevers.

De lijst is samengesteld nadat het zakenblad 3300 hogeropgeleiden vroeg met welk bedrijf zij het liefst zaken doen. Voor 2 procent van de ondervraagden is dat een ict-bedrijf. Vijf jaar geleden was dat 5 procent. Zo stonden Logica, Dell, Atos Origin en Ordina voorheen nog in de top honderd, maar zijn zij daar nu uit verdwenen. Zij staan achtereenvolgens op plek 112, 114, 145 en 171. Voor KPN is niets veranderd: dit bedrijf staat net als vorig jaar op de zesde plaats.

Volgens Gerhardus komt de dalende aantrekkingskracht van ict-bedrijven door de manier waarop zij omgaan met hun personeelsleden. Ook noemt hij maatschappelijke omstandigheden, het bezuinigen op communicatie en het niet onderhouden van reputaties als oorzaken.

Aantrekkingskracht

Bedrijven die het welzijn van werknemers ondergeschikt maken aan financiële belangen, zouden in elk geval snel in aantrekkingskracht dalen. 'Een bedrijf als Logica is gewoon veel harder dan Capgemini', zegt de hoofdredacteur. 'Bedrijven in deze sector gaan met jonge mensen om alsof het computers zijn: als ze niet meer nodig zijn, worden ze eruitgegooid.'

Capgemini en dochterbedrijf Sogeti zouden het wat dat betreft beter aanpakken. Zij zouden zich meer richten op de belangen van werknemers en hechten waarden aan langetermijndoelstellingen. Gerhardus: 'Zij staan daardoor nog in de top vijftig van bedrijven waar mensen graag willen werken.'

Beïnvloeden

Bedrijven die weinig rekeninghouden met hun personeel, krijgen het de komende tijd moeilijk, verwacht Gerhardus. 'Zij kunnen moeilijker personeel vinden dan werkgevers die wel in de top honderd staan', zegt hij.

Woordvoerder Christoph Linke van Logica kan zich niet echt vinden in de uitspraken van Gerhardus. Zijn bedrijf stond vorig jaar op de honderdste plaats in de lijst en is nu gedaald naar 112. 'We zoeken op dit moment honderden ict'ers en dat verloopt redelijk succesvol', stelt Linke. 'Ik denk dat werkzoekenden zich niet zomaar door een onderzoek laten beïnvloeden. Ze baseren zich meer op gesprekken met collega's en wat zij via hun netwerk over een werkgever horen.'

Uit ander onderzoek van Incompany bleek eind vorig jaar al dat ict-werknemers het meest tevreden zijn als zij bij Sogeti werken. In het onderzoek werden vragen gesteld over functie, arbeidsvoorwaarden, carrièreperspectief en bedrijfscultuur. Volgens de onderzoekers zou de hoge mate van tevredenheid grotendeels te danken zijn aan de open communicatie die de werkgever ook in economisch moeilijke tijden hanteerde.

Incompany 500

Ict- en telecombedrijven in top 100

Positie in 2010

Positie in 2009

KPN

6

6

Microsoft

35

36

IBM

42

35

Capgemini*

48

28

Google

58

54

Vodafone

68

63

Apple

72

77

HP

83

52

Ziggo

100

173

* inclusief dochterbedrijf Sogeti

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Helemaal eens met dit artikel. Veel grotere ICT dienstverleners gaan niet zo netjes om met hun werknemers. En zoals dit artikel ook aangeeft zijn er uitzonderingen op de regel, daarom ben bij Sogeti gaan werken.

Als je als ICT'er goed bijblijft met de ontwikkelingen, dan heb je altijd keuze. Gaat een werkgever niet netjes met jou of met collega's om, dan kan je je eigen conclusies trekken. Dit is goed voor de bedrijven die wel netjes met hun personeel omgaan, en misschien leren die andere bedrijven er ook nog van.

Christoph Linke van Logica heeft gelijk: Werkzoekenden laten zich niet zomaar door een onderzoek beïnvloeden. Zij worden wsch. sterk beïnvloed door het feit dat ze geen werk hebben en weer zo snel mogelijk aan de slag willen. Gesprekken met collega's en wat zij via hun netwerk over een werkgever horen zal wel erg Logica-gekleurd zijn: iedere Logica medewerker krijgt n.l. een behoorlijke aanbreng-bonus.

Het beeld dat in dit onderzoek van Logica wordt geschets klopt volledig met mijn ervaring. Als de markt even tegenzit worden collega's er tegenwoordig net zo makkelijk uitgegooid als ze werden aangenomen. Ik ken veel (ex-)collega's en groot deel daarvan is behoorlijk negatief: jarenlange salaris-stops, geen inflatiecorrectie, managers die alleen maar met hun eigen doelstellingen bezig zijn, korte termijn visie, gebrek aan perspectief en waardering, beloftes die niet worden nagekomen, werkdagen van 11, 12 uur i.v.m. met (o.a.) veel te lange reistijden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Werkenden die nu een CAO hebben met een 36-urige werkweek, vergaderingen en opleidingen tijdens werktijd en een gegarandeerde loongroei raad ik aan om eerst héél erg goed na te denken voordat ze bij Logica gaan werken. Misschien is hun huidige werkgever zo slecht nog niet, vooral niet als die hoger in de top 100 staat dan Logica.

Ik was werkzaam bij KPN tot 2002. Toen werdt de IT tak overgenomen door Atos. Je kunt je voorstellen dat het een cultuurschokje was.

Atos sluit overeenkomsten met kleine vakbonden en zet daarmee grote bonden zoals FNV buiten spel. Zo kregen de werknemers er niets bij terwijl directeur van de Nederlandse tak er meer dan 200% op vooruit ging.

Verder reorganiseert Atos het hele jaar door en wordt er met personeel door het land geschoven of het niets is.

Nee, als je ergens niet moet wezen is het bij Atos. Wat ik begrijp van mensen die ik ken, is Getronics nog een graadje erger.

Ik begrijp dat de concurrentie moordend is, maar respect voor je personeel is het minste dat je als werkgever moet hebben. Dat heb ik bij Atos(buiten eigen management) nooit meegemaakt.

U raad het al, ik werk er inmiddels niet meer :)

Tsja, ik weet dat Sogeti inderdaad qua mensen de lange termijn in het oog houd, dat is bestuurlijk wel okay. Echter weet ik ook wat hun missie is, en helaas leven ze die vaak niet na richting klanten als het stroef verloopt.. Dan zijn de relatiemanagers en directeurtjes net als alle andere typische business typetjes; straatje schoonvegen, verantwoording ontwijken en de klant en het uitvoerende team met de gebakken peren laten zitten.

En wat Logica betreft; de werving gaat goed wordt gesteld, ja eehh er zijn talloze werklozen, die willen idd wel geld verdienen, als je iedere aap die kan tikken aanneemt dan kan je inderdaad zeggen dat je werving goed gaat, maar eeh werf je ook kwaliteit Logica??

't zakelijke wereldje is toch overal hetzelfde, of je nu farma, it of detailhandel pakt; iedereen wil iedereen 'te slim' af zijn en het liefst scoren voor eigen gewin...en de typische salesboys kom je overal tegen, het gaat hen om de deal, wat er verder na volgt zal ze een worst wezen..die ellende is voor de uitvoerders ;)

Vroeger waren de managers van ICT-bedrijven veel betere ondernemers dan nu. Zij wilden trots op hun bedrijf kunnen zijn en dat hun werknemers dat ook waren.

Een lage waardering van werknemers en loyaliteit vanuit de ICT-bedrijven betekent ook minder loyaliteit vanuit de werknemer en minder aantrekkingskracht als werkgever. Daardoor daalt de kwaliteit en marktpositie van de typische ICT-bedrijven en daarmee de shareholder value.

De yuppengeneratie heeft in eigen voet geschoten. Een beetje gênant als je weet hoe populair en hoe winstgevend bedrijven als BSO en CMG ooit waren.

Mijn indruk/ervaring is dat er bij bedrijven als Atos/Logica nog steeds meer mensen weggaan dan dat er bijkomen, ook in deze crisistijd. De mensen die het zat zijn gaan weg en er komen veelal junioren bij.
Logica is laatst gestart met een nieuwe branding, een nieuw merk. Maar op de plaatjes komen alleen jonge mensen voor (20-25 jaar), geen enkele persoon met grijs haar. Ik als midden 30-er herken me daar totaal niet in. Ik heb de laatste jaren vele 30-ers weg zien gaan naar kleinere bedrijven of hun eigen bedrijfje/ZZP.
Mensen gaan weg door idd de loonstagnatie of de buitensportige reistijden.

De grote ICT-bedrijven moeten het vooral hebben van de jonge mensen, die graag tegen hun vrienden willen vertellen, dat ze een 'leasebak' hebben. Op diverse internetforums met betrekking tot werken in de ICT (of andere sector) staan voor 90% reacties mbt. leaseautos... Bij hun aantreden wordt hun verzekerd, dat er rekening zal worden gehouden met reistijden. Deze belofte wordt snel verbroken, als het even wat moeilijker wordt. Dan worden het lange dagen met de leasebak...

Ik als midden 30tiger commiteer me niet meer aan CV schuivende ICT detacheerder maar als zelfstandige aan een project samen met mensen.

John,

Ik snap je verhaal vwb Atos helemaal. Maar is dit de schuld van Atos? Ex-KPN'ers zijn altijd in de watten gelegd, semi-overheid, weinig uren, te hoge lonen. Dat beinvloed de instelling van de medewerkers, en als je dan in een prestatie omgeving als Atos terecht komt dan is dat een hele schok.
Persoonlijk zit ik bij Atos nog prima op mijn plek, salaris is lang niet alles (tov de Consultants en ex-kpn'ers) maar de overige flexibele omstandigheden compenseren veel.

@ allemaal hetzelfde: Hoe verhoudt jouw stelling over het klantcontact door Sogeti zich tot de top-5 notering in de Automatiseringsgids (door Giarte)? http://www.automatiseringgids.nl/artikelen/2009/40/klanttevredenheid-in-it-sector-zakt-terug.aspx

@ redactie: Zijn jullie je bewust dat je de Rabobank niet hebt opgenomen, een van de grotere ict werkgevers in Nederland? (ca 3000 fte). Rabobank staat op 1 in dit onderzoek. Waarmee het sociale gezicht zich ook in ICT laat zien.

Tja, zowel de werknemer als klant tevredenheid loopt terug bij de ict-bedrijven. Binnenkort zal er wel weer een bericht verschijnen dat er te goede en ervaren ict werknemers te vinden zijn.

De ict branche moet zich eens bezig houden met de echte oorzaken van teruglopende tevredenheid en deze oplossen. Als het zo doorblijft gaan komen we op een dood spoor uit.

Zie het hoofdstuk People in http://forms.atosorigin.com/corp_resp_rep_2009_en/index.html en vergelijk de dagelijkse praktijk.

Heerlijk artikel. Eindelijk krijgen die werkgevers die hun personeel altijd als oud vuil hebben behandeld, eens de deksel op hun neus.

"Bedrijven die weinig rekeninghouden met hun personeel, krijgen het de komende tijd moeilijk". Ik roep het al tijden en heb eerlijk gezegd wel een beetje leedvermaak om dit artikel. Het doet me goed om te vernemen dat het in chocoladeletters geschreven "uitzuiger" op het lage voorhoofd van die werkgever inderdaad zijn uitwerking niet mist.

En tegen dhr. Linke van Logica zou ik willen zeggen: steek vooral je hoofd nog een stuk dieper in het zand, dan hoor je tenminste je personeel niet wegrennen naar de concurrentie zodra de markt aantrekt.

corline, 31-05-2010 10:44 : Volgens mij is het werkplekbeheer en de hele logistiek van de Rabobank in handen van Centric. Dat was althans tot 2007 zo, hoe het er nu voorstaat weet ik niet. Maar zo sociaal waren ze niet met die mensen hoor... Zeker niet in Eindhoven! Adhoccerig beleid en ca. driekwart van je werk administratief (een comleet anaal doorgevoerde vorm van ITIL) maakte het niet echt heel leuk om daar te werken. Maar ja, misschien dat dat inmiddels weer veranderd is.

Jammer dat de onderzoeken zich alleen beperken tot de grotere bedrijven. Ik zou mijn huidige bedrijf, Novisource, niet willen inruilen voor welk groot detacheringsburo (ICT bedrijf klopt niet) dan ook. Meer vertrouwen in de medewerkers en langer op de beroemde bank kunnen blijven hangen. Dan doe je het goed en houd je het vertrouwen van de medewerkers en de klanten. Chapeau.

Opvallend is dat de procentuele daling van Capgemini vele malen groter is dan die van Logica. Logica had al minder aanzien en Cap gaat gewoon mee die kant op.

Hoewel ik niet bij een bank werk kan ik mij wel deels vinden in de opmerking van corline. Wat is een bank nu eigenlijk tegenwoordig. Is dat niet een gewoon een kapitaalkrachtig gespecialiseerd IT-bedrijf met een bank-vergunning?

"Dhr. Linke van Logica kan zich niet echt vinden in de uitspraken van Gerhardus".

En Logica geeft hiermee en passant fijntjes de medewerkers die vorig jaar bij het grof vuil zijn gezet een zet na. Zoals ThomasB zegt: steek je kop lekker in het zand.

Medewerkers en klanten kiezen meer en meer voor hardwerkende, innoverende, enthousiaste en flexibele ICT-bedrijven. Ze zijn er! Ze groeien! Ze pakken omzet af van de grote jongens die ook dit jaar nog keihard in omzet dalen! En medewerkers willen graag weer erkend worden en geen nummer zijn.

In 2008 was Logica voornemens om volgens mij als eerste IT bedrijf in Nederland de ontslagvergoeding voor het overtallig secretariaat te omzeilen. Een outplacement met baanaanbod(niet per se passend) zou voldoende zijn, dit tekent de houding van het huidige management bij Logica. Uiteindelijk is het er niet van gekomen anders was Logica wel ergens buiten de top 500 terecht gekomen. Dus jongelui bezint eer ge bij Logica aan een baan begint.

Helemaal mee eens.

Na 15 jaar ervaring in de ICT is het duidelijk dat voor de grote ICT bedrijven wordt hun belangrijkste asset als een onnodig last gezien.

Getronics is zeker de slechtste werkgever dat ik ken en sinds KPN ons hebben overgenomen is het alleen slechter geworden.

Wij van WC eend, adviseren WC Eend...... en we hebben betaald voor mooie uitkomsten in een onderzoek. Ik wil wel nuanceren dat het niet allemaal bagger is hoor, Sogeti is best een goed bedrijf als leverancier aan overheden e.d. Zou graag exact zien welke bedrijven zijn ondervraagt voor het Giarte onderzoek van ze.. en ik durf te wedden dat ik een aantal bedrijven kan opnoemen, waar je heel andere antwoorden zal krijgen als je ze dezelfde vragen stelt over Sogeti....

RonaldV, in elk bedrijf heb je natuurlijk tevreden en minder tevreden werknemers. Het gaat daarbij om het gemiddelde. Ik zou de resultaten van een recent gehouden MTO (medewerkers tevredenheids onderzoek) wel eens willen zien, los van de het-is-altijd-groener-bij-de-concurrent denkers geeft dat doorgaans een heel goed beeld van hoe het met een bedrijf gesteld is. Externe onderzoeken geven nooit of te nimmer een zuiver beeld.

Hetzelfde geldt voor DNC. Toen de kleine bedrijfjes zoals Share-IT nog niet bijeengevoegd waren, was het nog top. Nu is het jammer genoeg mis gegaan.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-05-28T16:17:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.