'Werkgever hecht te veel waarde aan certificaat'

Vooral niet-technische manager vraagt om opleidingsbewijs

Werkgevers hechten onterecht veel waarde aan ict-certificaten. Dat stellen leden van Computables Loopbaan-panel. Dat zou vooral komen doordat managers en personeelsmedewerkers te weinig technische kennis hebben om het cv van een sollicitant te beoordelen.

Hoewel een certificaat wel enig zicht geeft op de kennis van een ict'er, is het te weinig bewijsmateriaal om te kunnen inschatten of een sollicitant geschikt is voor een functie. 'Managers en hr-medewerkers grijpen certificaten aan als garantie voor kennis doordat ze te weinig van ict weten', stelt recruitmentconsultant Mark Joosten. 'Een freelancer vertelde mij bijvoorbeeld dat hij zijn certificaten gebruikt om tijdens intakes discussies over kennis te vermijden.'

Graadmeter

Ook werknemers merken dat werkgevers geregeld te weinig verstand van techniek hebben. Ict'ers die reageren op berichtgeving over de technische kennis van leidinggevenden stellen dat ze nauwelijks begrijpen wat het werk van een ict'er inhoudt. 'Wij moeten feeling hebben met van alles en nog wat, terwijl werkgevers meestal geen feeling hebben met wat wij doen', luidt een van de reacties.

Daar komt bij dat leidinggevenden te veel zouden letten op de onderwerpen die in een training aan bod komen en te weinig kijken naar de manier waarop de lesstof getoetst wordt. Voor de meeste experts uit het Loopbaan-panel is een goed examen een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van een certificaat.

De meeste experts zijn het daarover eens. Zonder die ervaring is het certificaat vooral een bewijs van de mate waarin een cursist kan studeren. 'We moeten ons realiseren dat het draait om toepassen van kennis', zegt directeur Wouter Ouweneel van ict-dienstverlener Call2. 'Theoretische kennis biedt meestal de basis voor het uitvoeren van werkzaamheden. De combinatie van kennis en ervaring is echter het belangrijkst.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

De opleidingen certificeringen zijn meestal product gericht. Zoals Microsoft Cisco. Het is jammer dat je niet altijd een opleiding tegen komt welke gewoon in gaat op de protocollen en principes van de ICT. En hier ook een internationale certificerening van kunt krijgen.

Zodat er meer een uitgebreide basis kennis is dan een product gerichte kennis. Ik kom vaak genoeg mensen tegen met MCSA MCSE Cisco etc. die beweren wel specifieke product kennis te beziten maar er in de praktijk niet veel van snappen. Dit omdat ze de principes niet begrijpen. Terwijl veel zaken of dit nu Linux unix of ander OS e.d. is toch bepaalde basis principes heeft. Alleen zitten de "toeters en bellen" soms op een andere plek. Het zijn de principes die niet begrepen worden. Mensen die niet snappen wat een MX record is dhcp dns routing etc. Terwijl dit toch bepaalde basis zaken zijn.

Als je dan gefixeerd bent op een product, het principe niet door hebt, je er niks van zult begrijpen. Ben dit vaker in de praktijk tegen gekomen. Certificering geeft je geen garantie. Het is net als regel en wetgeving. Waarom de complete "taal"van een wet en regel geving uit je hooft leren, terwijl je de complete samenhang niet snapt. Snap jij het nog...

De panelleden hebben volkomen gelijk (Niet zo vreemd dit zijn echte ICT mensen)
Het enige wat vergeten wordt te vermelden is dat het vooral detacheerders zijn die op certificaten kicken.
Mij heeft nog geen enkele werkgever ooit gevraagd naar certificaten (heeft ook weinig zin, die zijn allemaal heel niche)

Ten eerste wil ik recht zetten dat Cisco certificaten product gericht zouden zijn, dit is niet helemaal waar. Uiteraard richten ze zich ook op de Cisco producten, maar een veel groter deel richt zich op de theorie erachter.
Zo heb ik mijn CCNP behaald, maar met dezelfde kennis configureer ik ook HP en 3COM switches. Uiteraard moet ik de exacte commando's er bij zoeken, maar omdat de theorie en standaarden hetzelfde zijn, is dat geen enkel probleem.
Daarbij bestaat een deel van het Cisco examen uit (korte) praktijkopdrachten.

Dan over het artikel zelf, ik zie wel degelijk de zin van certificeringen in, aangezien het een paar dingen laat zien :
1) Dat je inzet toont door te studeren
2) Dat je een bepaalde basiskennis hebt
3) Dat je met het product overweg kan, of dat in het verleden kon.

Ik kom regelmatig mensen tegen zonder certificaten die zeggen de kennis wel te bezitten, maar meestal zijn dit dezelfde mensen die in routines vast zitten...en dus lastig is om nieuwe dingen bij te brengen.
Mensen met certificaten hebben dit vermogen meestal wel.

Voor wat betreft cursussen zonder examens, ik ben het deels mee eens. Cursussen waarbij je veel moet leren, moet je ook zeker afsluiten met een certificaat.
Cursussen waar je jezelf persoonlijk ontwikkeld, zoals een nieuwe visie of die je betere communicatievaardigheden bij brengt, zijn ook zeer zinvol en examens zijn dan weer overbodig.

Als laatste wil ik nog iets toevoegen: De certificaten die je haalt, moeten de ervaring ondersteunen die je hebt.
Het heeft weinig zin voor iemand met 1 jaar werkervaring om MCSE/MCITP:EA te hebben, omdat dit ongeloofwaardig over komt. Voor iemand met 10 jaar ervaring is MCSE/MCITP:EA wel degelijk een aanvulling.

In het kort :
Certificaten zijn zinvol als het in een bepaalde context geplaatst wordt en dit gaat wel eens fout. Dit maakt certificaten niet overbodig, ze hebben wel degelijk een waarde.

@Guido

helaas.

Kijk eens bij 18.02, die snapt het. Die daarna ook.

Ik heb eens enorm gelachen. Iemand werd aangenomen. Had wellicht genoeg papiertjes. Zijn kleding was om koppijn van te krijgen. Bij het bedienen van een floppydiskdrive, had de eerste-dags-werknemer geen benul wat het was. Dat kostte die persoon dan ook z'n baan.

Dan ervaring staat los van certificaat.

GOsh, wat val je in herhaling in je betoog; zeer vermoeiend.

Grappig: de managers die de certificaten als eis stellen voor nieuw personeel, zijn meestal degenen zie zelf totaal GEEN certificaten hebben!

Voor consultancybedrijven is het wel leuk want die kunnen dan "gecertificeerde" mensen wegzetten (besmet woord trouwens, certificatie). Ik ben ermee gestopt want je blijft je certificeren op producten ivm nieuwe versies en zo. Kennis is geen macht meer sinds internet, snel je iets nieuws eigen maken wel, en kennis delen...

Even in te haken op Guido.

De meeste certificaten zijn nu eenmaal product gericht. Of dat nu microsoft is, of linux, cisco ect.

Er zijn maar heel weinig certificaten, die de hele basis omvatten.

Zelfs op een hbo informatica opleiding word met certificaten (bv. bij vrijstelling van bepaalde vakken) gewerkt of moet je een zelfde soort examen doen zoals een Microsoft, Linux, Cisco, Itil, ect, die hebben.

Tegenwoordig zie je wel vaker dat in de examens ook een stukje praktijk uitgevoerd moet worden of voor dat je een examen mag doen, je eerst een cursus moet volgen. Bv. bij Citrix of Vmware. Op zich is dat niet slecht, alleen zijn deze cursussen meestal niet te betalen voor de normale werknemer of iemand die werkloos thuis zit en zich wil verbeteren voor de arbeid's markt. Gemiddeld zitten deze cursussen rond de 2500,- euro.

Praktijk is de beste leermeester en ervaring telt, dat zal niemand ontkennen. Maar dan moet je die praktijkervaring wel ergens op kunnen doen. En dat is ook vaak een probleem.

Zo maar iemand.., 12-08-2010 18:02
De opleidingen certificeringen zijn meestal product gericht. Zoals Microsoft Cisco. Het is jammer dat je niet altijd een opleiding tegen komt welke gewoon in gaat op de protocollen en principes van de ICT.

Er zijn opleidingen waar je over principes leert, bijvoorbeeld wo (technische) informatica.

of Comptia en de fundations serie van Aries Technology.

deze trainingen en examens gaan over de techniek en de principes er achter, niet over 1 product, maar er worden diversen producten besproken. de fundations serie, network/hardware/pc repair en software van Aries Technology zijn in nederland niet echt bekend, maar waren wel een aanrader, daar deze iets dieper op de stof ingingen. helaas word alleen Aries Networking Essentials nog gegeven. hardware en software zijn vervangen door andere cursussen. pc repair kom je nog wel eens tegen bij mbo4 ict opleidingen.

meestal worden comptia of vergelijkbare cursussen over geslagen. maar is wel een goede fundering voor andere "product" cursussen of examens.

Grappig om de reacties zo te lezen. Wat me ook aan de reacties opvalt is dat de mensen die het hardste roepen dat certificering geen garantie is voor kennis en allerlei anekdotes uit de kast halen van hoe incapabel die ene gecertificeerde collega was, vaak ook degene zijn die zelf niet over de toewijding, geduld en capaciteiten beschikken om de certificeringen überhaupt zelf te kunnen behalen. Dat die ene gecertificeerde collega een kluns was betekent natuurlijk niet dat alle gecertificeerde product specialisten even onbekwaam zijn.

Persoonlijk ben ik van mening dat het volgen van cursussen en het certificeren wel degelijk het niveau van de specialist omhoog kan tillen, althans als de certificaat op een eerlijke manier behaald is, door te leren, te oefenen en door de met de kennis verkregen door haar/zijn inspanningen te slagen voor de examen.

Wat ik in de praktijk van zie is dat ervaren product specialisten die op cursus gaan en zich laten certificeren over kennis van het hele reikwijdte van het product beschikken. Vaak is het zo dat "Product specialisten" die niet op cursus gaan vaak alleen mondjes maat stukjes van het product leren na gelang ze door vragen uit de business gedwongen worden in een specifiek deel van het materie te duiken. Als je de product niet in zijn totaliteit kent, dan kun je in mijn opinie niet verantwoord support of advies leveren op de betreffende product.

Verder ben ik het ermee eens dat een product specifieke cursus/certificaat geen garantie is dat iemand over de algemene kennis beschik die je van een I.T. professional zou mogen verwachten, maar dat is ook zelden het doel van een product specifieke cursus of certificaat. Daar heb je MBO/HBO/WO I.T. specifieke opleidingen voor.

Helemaal eens met Michael en Guido. Het is simpel, ik zoek iemand op ccna/ccnp nivo, want dan weet ik wat ik kan verwachten van zo'n persoon. En ja, de ene ccna'er is bijna op ccnp nivo (en dus beter) en de andere ccna'er niet.

Ik wil als werkgever niet belast zijn met het afnemen van testen om te zien hoe goed de sollicitant beweert te zijn. 'Ervaring hebben met AD, Netwerken, Firewalls' op een CV zegt mij toch helemaal niks.
Voor al die mensen die zeggen al zo goed te zijn, doe dan het examen, 100% zeker dat je iets oppikt uit de boeken of het examen wat je nog niet wist. De examens zijn niet zo duur, en de trainings zijn niet altijd verplicht.

Ik heb wel wat certificeringen onder de riem.

Maar ik moet wel zeggen. Als ik een solicitatie- en/of intake meemaak waar ik technisch 'doorgezaagd' wordt, dit een bepaalde hoeveelheid respect afdwingt in de richting van. "Goh, ze weten waar ze mee bezig zijn."

Zo'n papiertje is leuk voor de CV. Een goede CV geeft je een uitnodiging, maar het zijn de gesprekken waar je op aangemomen wordt.

Andersom komt ook voor.

Heb me uit interesse gecertificeerd voor diverse ICT vaardigheden. Zelf gefinancieerd. Toch word ik alleen aangenomen op klussen waar ik ervaring in heb.

Terwijl het certificaat juist bewijst dat ik gemotiveerd genoeg ben om zelfstandig kennis op te doen in het sub vakgebied.

Ik hecht zelf veel meer waarde aan de certificaten waarbij ik de kennis uit boeken geleerd heb. Daar was echt doorzettingsvermogen voor nodig ipv een jaar betaald praktijkkennis opdoen en dan met paar uur leren een examen halen.

Als je bijvoorbeeld CCNA hebt gedaan, lijkt het me dat je toch echt wel behoorlijk wat van de basis van netwerken mee hebt gekregen, hoor. Anders geen CCNA. En basisbegrippen komen ook terug in Microsoft trajecten.

Inderdaad moet je naast je papiertje ook voldoende werkervaring hebben, en die is helaas wat minder goed aan te tonen. Vooral omdat degenen die mensen moeten aannemen zelf geen kaas hebben gegeten van inhoudelijke ICT. Ja een term als DHCP kunnen ze nog wel verklaren, maar wat een ACK of een NAK betekent? Geen idee. Maar die mensen moeten ons wel aannemen. En je ziet dan ook dat met name bij detacheerders een goede kandidaat maar al te vaak wordt afgewezen ten faveure van een kandidaat die zichzelf vooral goed kan verkopen.

>>Het is jammer dat je niet altijd een opleiding tegen komt welke gewoon in gaat op de protocollen en principes van de ICT

Dat heet een universitaire opleiding waar je 5 jaar lang voor moet zwoegen om de eindstreep te halen.
Je krijgt dan ook een certificaat.

Maar omdat opdrachtgevers kortzichtig beleid volgen zijn ze enkel geintresseerd in werknemers die met product X handeling Y kunnen doen.

Ik vind dat Michael een goed punt heeft. Als je serieus omgaat met je studie voor een certificering, dan krijg je een behoorlijk overzicht en inzicht in het produkt. Pas als je er daarna mee aan de slag gaat, dan leer je waar alle vinkjes zitten en leer je de zaken echt kennen.

Ik ben zelf een MCT en wordt geacht de zaken goed te snappen en te beheersen. Nou zal dat snappen wel lukken, maar omdat je als trainer met de hele breedte van het vakgebied bezig bent, heb je vaak niet die verregaande ervaring, die iemand in de praktijk opdoet.
Maar dit gemis aan ervaring is snel in te vullen, omdat je goed snapt hoe de zaken werken. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor trainers.

Iemand, die uitsluitend in de praktijk bezig is, mist het overzicht. Je kan leren welke actie je op welk moment moet nemen, maar je zal nooit veel verder komen.
Vandaar dat Bill Gates toch wel gelijk had toen het over certificeringen ging : "proove your credentials". Ik voeg daar graag aan toe : "en ga daarna het vak echt leren"

@Michiel,
Het feit dat mensen geen certificaten willen halen wil niet zeggen dat zij zichzelf niet bijscholen.
Ik heb wat certificaten die m.i. geen waarde hebben omdat mijn kennis ver voorbij de scope van die certificaten gaat.
Voor mij is het normaal dat ik zo elke drie maanden iets volkomen nieuws oppak. gewoon op eigen gelegenheid, in mijn eigen tijd en op eigen initiatief.
Ik heb het dan niet over een nieuw software paketje leren instaleren of een ander routertje leren instellen maar over zaken die varieren van low level usb concepten via, dedicated lowlevel drivers voor RF chippies naar signal processing software maar ook triviale zaken als soap support op embedded devices.
Niet noodzakelijk omdat ik er lol in heb maar gewoon omdat ik anders een probleem niet kan oplossen.
Mij lijkt als je de capaciteiten hebt om op die manier je kennis op te doen, je voor een bedrijf meer waard bent dan waneer je afhankelijk bent van een cursus op kosten en initiatief van je opperhoofd.
Ervaring heeft mij geleerd dat aleen detacheerders geintereseerd zijn in papierwinkel, eindklanten zijn dat nooit.

Kan het alleen maar eens zijn met Technicus: zeker in de detachering is het papiertje je visitekaartje. Je zult de werkgever daarna moeten overtuigen in het gesprek of je de gevraagde kennis ook daadwerkelijk bezit.
De gemiddelde werkgever laat het aantrekken van extern personeel over aan personeelszaken en roept "Doe maar een CCNP'er". CV's vallen op de mat en P&O kijkt alleen maar naar het al dan niet aanwezig zijn van dat papiertje om iemand uit te nodigen of niet.
Dat werkervaring meer waarde heeft dan "slechts" een papiertje kan ik alleen maar beamen. Het papiertje zou dan ook vaak moeten gelden als bekroning van die ervaring en niet als start. Hoewel een bepaalde theoretische basiskennis ook nooit weg is...

Ik programmeer al een jaar 10 (voornamelijk C#.Net en C++) en omdat (zoals Paul., 12-08-2010 20:08 al schreef) de cursussen onbetaalbaar zijn loop je tegen een muur op en geef je het uiteindelijk op om te solliciteren bij ICT bedrijven en detacheerders. Achteraf gezien ben ik wel blij want als ik zie met welk gemak ICT'ers gedropt worden en kantoorpersoneel blijft zitten denk ik dat managers nog niet goed begrepen hebben dat software de organisatie kan bepalen i.p.v. andersom.

Mooie discussie over het nut van certificaten, maar die voer je toch ook niet met een politie agent als hij je naar je rijbewijs vraagt. Dat jij beter rijdt dan alle andere mafkezen op de weg, zal hem niet echt overtuigen!! Certificaten zeggen niet alles over kennis en kunde, maar wel dat je de basisvaardigheden hebt om aan de spullen van klanten/werkgever te zitten. En het zegt veel over de professionaliteit en het meegaan met nieuwe technologieën van een ICT-er.

Ja maar, als we die redenering volgen: laten we dan beginnen met vaardigheidsbewijzen voor leidinggevende functies. Zij 'zitten' immers aan mensen, en veel te vaak zonder de juiste kennis en vaardigheden.

@Ja maar: Een rijbewijs is dan ook meer een licentie dan een bewijs dat je goed kunt autorijden. Een rijbewijs zegt bovendien niets over je mentaliteit in het verkeer.

Analoog hieraan zegt een certificaat ook niet alles over je vaardigheden. En zegt het al helemaal niets over je persoonlijke competenties.

Certificaten kunnen nut hebben en een basiskennis aantonen. Echter, er zijn zoveel certificaten waarvan niemand precies weet tegen welke meetlat die gehouden is en door wie het erkend wordt. Vaak worden certificaten ingezet met een aantal eigenbelangen om een markt te beschermen, terwijl het certificaat geen aangetoonde toegevoegde waarde heeft. Maar al te vaak hoor ik bijvoorbeeld bedrijven roepen dat ze Prince2 en TMAP hanteren, maar in de praktijk blijkt daar niets van. Bedrijven kunnen beter doorvragen naar het gebruik van zo'n certificaat in praktijk. Om die vragen te stellen heeft een werkgever zelf dan ook kennis nodig van zaken. Heeft de werkgever dat niet, dan haalt die theoretici en bluffers binnen.

@Zo maar iemand...
quote: "k kom vaak genoeg mensen tegen met MCSA MCSE Cisco etc. die beweren wel specifieke product kennis te beziten maar er in de praktijk niet veel van snappen.
...
Mensen die niet snappen wat een MX record is dhcp dns routing etc. Terwijl dit toch bepaalde basis zaken zijn."

Ik zou het zeer knap vinden om te slagen voor bijv. MCSA/MCSE zonder te snappen wat MX records, dhcp, dns, routing etc. zijn...
Volgens mij is examen 70-291 hier namelijk volledig op gericht en het zwaarste examen van MCSA/MCSE...

Sollicitanten (en met name ook intercedenten van uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus door wie ze jouw kant op worden gestuurd) gaan er nogal eens van uit dat de gesprekspartner (werkgever of hr-mederwerker) geen verstand van ict heeft. In de 28 jaar dat ik sollicitanten heb gehad, werd er veel vaker een onjuiste dan een juiste voorstelling van zaken gegeven. Meestal zag je het al in één oogopslag omdat ze overal verstand van hadden. Tegenwoordig laat ik mensen zonder microsoft-certificaten niet eens meer komen. Certificaten zijn - bij voorkeur samen met een eerdere baan die ze een jaar of vijf hebben weten vast te houden - een zeer goede indicatie dat je een geschikte kandidaat voor een vacature hebt. We hebben bovendien gecertificeerde mensen nodig voor ons ms-partnerschap.

Rob, je onderschrijft maar weer eens dat er dus helemaal geen tekort aan IT'ers is en dat vind ik wel mooi.

Ik kan daar uit afleiden dat je iemand met een WO opleiding en 5 jaar ervaring, maar zonder certificaat, dus gewoon niet uitnodigt? Da's mooi, want dan kan ik die weer aannemen.

Mark, Ik heb het natuurlijk over de categorie vacatures waarbij een certificaat überhaupt als criterium in aanmerking komt. Iemand met universitair wiskunde, technische natuurkunde o.i.d. ga ik natuurlijk niet op certificaten afrekenen.

Wat nog ontbreekt in de bovenstaande reacties, is de waarde van certificaten voor mbo-ICT-opleidingen. Het mbo noet zijn leerlingen naast algemeen ICT-inzicht ook productkennis bijbrengen, én de skills om dat inzicht en die kennis effectief in te kunnen zetten.

Voor die productkennis zijn de certificaten een goede leidraad, want ze vertellen je wat de norm is op de werkvloer van nu, waar leerlingen als stagiair moeten kunnen meedraaien.

Daarom heeft Loket MBO-ICT gekeken waar belangrijke certificaten (voor zowel proprietary als open source-producten) aansluiten op de exameneisen van de mbo-opleidingen. Het overzicht is te vinden op Loketmboict.nl.

Gewapend met dit overzicht kunnen mbo-docenten de praktijkgerichte onderdelen van hun onderwijs gemakkelijk actueel houden.

En leerlingen kunnen gemakkelijk(er) ook een diploma voor een certificaat halen. Of het nu komt door gebrek aan technische kennis bij HR-managers of niet: feit is dat veel werkgevers belang hechten aan certificaten, zo blijkt ook uit de andere stukken van Computable over dit onderwerp. Als mbo-opleiders hun leerlingen een goede kans willen geven op de stage- en arbeidsmarkt, dan moeten ze met dit feit dus rekening houden.

Mij lijkt het verstandig een onderscheid te maken tussen een "certificaat van aanwezigheid" en een "certificaat van bekwaamheid"

Een schrijnend voorbeeld van de eerste categorie heb ik mogen ondervinden bij een cisco cursus. Vereiste voorkennis was o.a. TCP/IP. Bij aankomst bleken mijn collega en ik ongeveer de enigen te zijn die aan deze voorwaarden voldeden. Gevolg: 40% van de cursus was basiskennis TCP/IP, welke we al hadden. Zonde van de cursus dus.
Wat dat betreft zou het geen kwaad kunnen ook de cursusaanbieders te certificeren.

Bij de 2e categorie zal ook kritisch gekeken moeten worden naar de vorm van examineren. Als het alleen maar theorie is, dan kan iedere boekenwurm het certificaat behalen. Een koppeling met 1 of meerdere praktijkopdrachten is zeer wenselijk.

Op deze manier kunnen we hopelijk op termijn het kaf van het koren scheiden, zonder daarvan afhankelijk te zijn van vage clubs als het NIR

@PaVaKe,

de manier van examineren, zoals u die voor ogen heeft, theorie en praktijk opdrachten, komt nu vaker voor dan een paar jaar geleden.

de meeste grote product examens, zoals bij microsoft, cisco, citrix, vmware, hebben simulatie vragen in de examens zitten. het is dus niet alleen meer Multiple choice en drag and drop vragen. en simulatie vragen zul je veel meer tegen gaan komen in de examens. een stukje praktijk is dus wel handig.

daarbij komt dat bij een mbo en hbo ict opleiding, een stage bij een ict werkgever, verplicht is om een diploma te kunnen halen. het komt er op neer dat een cursist toch met een bepaalde basis kennis van school af komt.

dat het in de praktijk vaak niet voldoet, dat is een ander verhaal.

Voor iemand met 28 jaar ervaring hecht je wel erg veel waarde aan certificaten en relatief weinig aan ervaring. Heb zelf ook een doos vol certificaten, ook van MS. Maar ik moet het in de praktijk toch vooral van ervaring hebben. Eerst haal je je rijbewijs en dan pas leer je echt zelfstandig te rijden onder allerlei omstandigheden. Bij het CBR test men ook niet hoe je met een caravan in de bergen rijdt.

Rob, je gaat uit van een MS-partnerschap. Ja dan zijn MS certificaten min of meer vereist. Maar er zijn genoeg omgevingen en functies waarvoor heel andere eisen gesteld kunnen worden. Dan kom je bijvoorbeeld uit bij Citrix, VMware Cisco, Oracle en SAP certificaten of bij bijvoorbeeld productonafhankelijke PMI, BiSL, UML, LPI certifcaten.

De meeste MS certificaten sluiten aan bij MBO niveau. Maar aan de meeste ICT-ers worden hogere eisen gesteld. Door alleen een paar Microsoft Development cursussen wordt je nog geen topprogrammeur. Een HBO-I of eventueel TU-I opleiding is dan de basis en geen MS cursustraject. Dan is de kans groter dat je met een heel goede .NET-er te maken krijgt.

Voor iemand met bijvoorbeeld technische natuurkunde, zouden een paar ICT-certificaten wel een pré zijn. Dat geld ook voor velen met HEAO-BI. Daar is men meestal nogal AO gericht.

Jullie lijken overigens wel een underdog houding aan te nemen. Gewone intercedenten van uitzendbureaus komen er bij ons niet eens in. Die mensen weten echt niet of een kandidaat geschikt is om mee te werken aan een bepaald ICT-project.

Wat ik helaas vaak tegen kom zijn zoals ik ze noem "examen stampers" zo veel mogelijk vragen maken, examen maken en mooi slagen met 900 punten maar als je vraagt een dns record aan te maken of dhcp reservering te verwijderen kijken ze je aan met grote glazen ogen..
erg storend...

laatst een mcse'r "wat is een utp kabel??" omg!?!?!?

wat ik zelf gemerkt heb is dat dit examen stampen zelfs wordt gestimuleerd door vooral detacheerders.. als je je certificaten maar haalt!

Als je vervolgens duidelijk maakt "nee ik wil er ook echt wat aan hebben (alles uitvoeren, vmware's met servers etc erin) en gezien alles met zelfstudie moet haal ik inderdaad niet 1 examen per maand"

zonde zonde wat is dan de waarde van een certificaat?

Als je klant bent en je krijgt zo'n papieren MCSE-r, dan moet je zo'n iemand uiteraard direct naar de werkgever/detacheerder terugsturen...

Als werknemer wil je toch een certificaat halen om op wat anders dan 'oude meuk' te kunnen worden ingezet... lijkt mij. Door alleen maar naar examens te kijken lukt dat niet.

@ICT-er, ik ben het helemaal met je eens. Mensen met een trits recente MS-Certificaten hoeven helemaal niet praktijkvaardig te zijn. Het is alleen een goede indicatie voor het theoretisch niveau. Er is bovendien meer dan alleen een lippendienst bewezen aan het verhogen van zijn of haar kansen op de arbeidsmarkt. Kandidaten zonder recente certificaten willen ook nog wel eens met gelegenheidsargumenten komen bij het relativeren van certificaten. Dat geeft dan weer in het algemeen over iemand te denken.

@Aad, hulde met name met betrekking tot je slot-alinea.

veel bedrijven eisen (vaak in ruil voor een hoger loon) dat je 1 of meerdere certificaten haald in een bepaalde periode, dan krijg je vanzelf dat mensen even een dump leren en dan op examen gaan. dat is dus makkelijk verdiend door de werknemer en de werkgever is ook gelukkig. dat deze mensen snel door de mand vallen op het moment dat ze het daadwerkelijk in de praktijk moeten brengen, is dan een vrij logische zaak.

daarbij komt, waar kun je nog echt alles testen en uitproberen van het gene wat je uit de boeken (of cursussen) geleerd hebt? geen bedrijf die toestaat dat iemand op de servers en netwerk aan het "proberen" is.

je kunt wel veel dingen uitproberen met een vmware omgeving, zoals ik dat gedaan heb, maar de echte praktijk leer je toch bij een werkgever.

hellaas staat die niet te wachten op een beginneling.

dus hoe moet je dan aan de broodnodige praktijk ervaring komen?

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-12T15:40:00.000Z Heleen van Roon
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.