Kostenbeheersing, efficiency, flexibilisering van de organisatie en het aantrekken van personeel met de juiste kennis zijn tot 2013 de belangrijkste speerpunten voor veel bedrijven. Dit blijkt uit recent Nederlands onderzoek van detacheerder Yacht onder ruim 1300 midden- en hogere managers. Volgens de onderzoekers kan ict in alle gevallen helpen bij het nastreven van de speerpunten.
Veruit alle ondervraagden noemen als nummer één issue voor de komende jaren kostenbeheersing. Dat is volgens competence director ICT Erik-Jan Monshouwer van Yacht echter de relatief eenvoudigste uitdaging die kan worden aangegaan. ‘Kosten kunnen worden beheerst of teruggedrongen door mensen te ontslaan. Dit is misschien de makkelijkste manier, maar niet de slimste. Je raakt ermee namelijk ook kennis kwijt. En dat ga je op termijn voelen.'
Projectmatig werken
De grootste uitdaging voor de komende jaren wordt het wendbaar maken van organisaties. Monshouwer: ‘Bedrijven moeten leren omgaan met bewegingen in de markt en ondertussen ook blijven meedoen. Je moet snel kunnen schakelen, wat inhoudt dat er projectmatig moet worden gewerkt. Als organisatie moet je dan goed kijken hoe je je personeel inzet en welke expertise je nodig hebt en op welk moment.'
Uit het onderzoek blijkt dat 38 procent van de managers niet op de hoogte is van het strategisch hr-beleid. Ook komt het voor dat er helemaal geen beleid is. Volgens Monshouwer denkt het management hier niet strategisch over na. Hij ziet dat vooral de overheid zijn best doet om personeel anders in te zetten. ‘Door de verregaande digitalisering die daar plaatsvindt, zijn ze van eilanddenken nu procesmatig gaan werken: ze kijken nu naar de hele keten. Ict heeft hier een belangrijke rol in. Daarnaast is een andere manier van denken nodig, wat misschien wel de grootste uitdaging is.'
Vrezen voor baan
Om als organisatie wendbaar te worden, moet dus goed worden gekeken naar de verschillende typen mensen. Monshouwer: ‘Je ziet dat nu vaak vooral uitvoerende mensen worden ingezet, maar die moeten op de langere termijn gaan vrezen voor hun baan. Ik raad altijd iedereen aan om door te studeren, want we zijn een kennisland en dat zal alleen maar meer worden. Voor de toekomst hebben we slimme en flexibele mensen nodig.'
Dat je als bedrijf moet kunnen reageren op wisselende omstandigheden, is duidelijk. Hoe meer je je kunt aanpassen aan wat er op je af komt, hoe beter. Het is echter de vraag of ICT daar wel zo’n grote rol in speelt zoals hierboven geschetst. Ik ben van mening dat ICT vooral moet doen waar het voor bedoeld is. Wil je iets anders gaan doen, dan heb je andere ICT nodig dat daar weer op afgestemd is. Een soort van “met het bedrijf meeveranderende” ICT heb ik nog niet gezien. ICT staat er, ICT is gewoon wat het is als het eenmaal is geimplementeerd. De vraag is hoe je als bedrijf met die ICT omgaat. Dat is geen probleem dat bij de ICT ligt, dat is een vraagstuk dat bij de strategie ligt.
Maar misschien is dat wel weer een leuke nieuwe hype: “Morfing ICT” 🙂
“organisatie…wendbaar maken”
“we zijn een kennisland”….
Mooie uitspraken maar in strijd met outsourcing waar je in Nederland nog veel te weinig van hoort dat men er op terug komt…
Hmm, tijd voor een spamfilter?