De werkgeversorganisatie van de technische industrie FME pleit ervoor om geen lesgeld meer te vragen voor het technisch hoger onderwijs. Voorzitter Ineke Dezentjé Hamming denkt dat alleen zo succesvol een dreigend tekort aan bèta's, technici en ict'ers kan worden voorkomen.
Hamming meent dat dit tekort de grootste dreiging voor het voortbestaan van de technologische industrie in Nederland is. Zij roept de politiek op om een statement te maken die het maatschappelijk en economisch belang van technische studies onderstreept.
Door het technisch hoger onderwijs gratis te maken zullen er volgens Hamming meer knappe koppen op de arbeidsmarkt komen. Deze slimmeriken zullen er voor gaan zorgen dat Nederland zich uit de recessie gaat innoveren door betere producten en processen te maken.
@ Henri,
Je hebt helemaal gelijk. Alles wat gratis is wordt vaak niet serieus genomen.
Het is daarom zaak om daarom wel de waarde aan te tonen van een gratis advies. En het is natuurlijk ook best toegestaan om het tegen een gereduceerd tarief aan te bieden.
Een vaak gebruikt trucje tegenwoordig is om de kosten van het gratis advies uiteindelijk te verekenen met de uiteindelijke deal.
@NumoQuest, Dank je Rene, ik denk dat je goed uiteenzet hoe de vlag erbij hangt.
@PaVaKe, ik zie niet hoe de opmerking van NumoQuest tot jouw conclussie leidt.
Er zijn toch zat ouderen die prima in staat zijn om met ‘moderne technieken’ om te gaan (Moderne technieken tussen quotes omdat het zoals Ron al aangeeft gewoon oude wijn in nieuwe zakken is)
Zelf (46 jaar) ben ik redelijk van oude stempel, ik moet niets hebben van technieken die enkel het ontberen van knowhow tot doel hebben, en regelmatig zie ik ICT maar ook Elektronica (mijn oorspronkelijke vak) en meet en regel projekten de mist in gaan, simpel omdat de basiskennis ontbreekt.
Deze wordt op scholen niet meer gedoceerd (reden zal ik maar beter niet op in gaan)
Wat FME gewoon wil is goedkoop personeel en dat mag gerust ten koste van de ‘ouwe lullen’ gaan.
Ik zelf denk dat er voldoende technische knowhow op de bank zit, en dat we er verstandig aan doen die in te zetten voor zowel het techniek vak als voor het onderwijs.
Helaas moet ik PaVaKe toch ook weer bijvallen.
In mijn directe omgeving ken ik diverse mensen die enkel een beperkt stukje techniek van 20 jaar geleden beheersen en die niet in staat blijken zelfstandig hier wat aan te doen.
Net als PaVaKe heb ik hier moeite mee, maar ik heb niet de indruk dat deze de facto standaard is.
Mensen die om een baan zitten te springen zijn iha bereid om zich nieuwe technieken eigen te maken.
Ze bedoelt dus eigenlijk dat er meer jonge goedkope mensen op de arbeidsmarkt komen, waardoor het aanbod stijgt en de verloning dus nog veel verder omlaag kan?
Heel slecht voor de jongeren die dus nog minder zullen gaan verdienen en slecht voor de huidige lichting, want bij hen wordt het mes op de keel gezet.
Waarom hebben artsen, notarissen, architecten opleidingen een beperkte instroom? Om de kwaliteit te bewaken en de verloning op peil te houden.
Laat de bedrijfstak eerst maar eens iets doen aan de belabberde verloning,waardering en doorgroeikansen, zodat ze ‘op de internationale markt mee kunnen concurreren’…of geldt dat enkel voor “Managers met bijzondere skills”?
ja pavaka,
wat te denken van de oude programmeur, die bij woorden als Object Orientatie, ASL, BiSL, RHCE dom kijkend en ongeinteresseerd gaatjes in ponskaarten blijft prikken
Senior die nix meer doet maar het de hele dag over vroeger heeft, hoe het toen allemaal ging en zeg nou zelluf, best goed toch …
Of de ouwe vent die alles an 1980 maar niks vind en ongevraagd over de hongerwinter begint. En de VUT dattei er nou nie meer is …
🙂
Maak alle onderwijs gratis. Eindelijk op weg naar nivellering van inkomen. Gewoon leren voor en uiteindelijk doen waar je goed in bent en gelijkwaardig betaald worden, of je nu ICT, Financiële Dienstverlening, Zorg of welke andere sector of branche dan ook kiest: krijg de kans je te bekwamen en je talent en aanleg te benutten. Niet langer de zogenaamde elite onderhouden door instroom te maximaliseren of opleidingen zo duur te maken dat (ouders van) potentieel goede studenten het niet op kunnen brengen of met een groet studieschuld blijven zitten. En iedereen die zijn studie heeft voltooid of er mee stopt gaat een half jaar sociale dienstplicht doen om zo wat terug te doen voor de maatschappij.
Laat je niks wijsmaken door brabbelaars die roepen dat het ten koste van het niveau zou gaan. Dat is onzin. Iedereen moet gelijkwaardige kansen hebben om er uit te halen wat er in zit. En dat bedoel ik niet in financiële termen (de verkeerde motivatie), maar in termen van voldoening, zinvol bezig zijn en doen wat bij je past en waar je goed in bent.
We zouden meer kunnen werken aan het besef dat iedereen er toe doet, los van niveau of afkomst. Dan bereik je gezamenlijk een hoger en stabieler niveau dan we met de graaicultuur van de afgelopen decennia hebben bereikt. Zolang we dat als maatschappij niet kunnen komt het niet goed.