De werkgeversorganisatie van de technische industrie FME pleit ervoor om geen lesgeld meer te vragen voor het technisch hoger onderwijs. Voorzitter Ineke Dezentjé Hamming denkt dat alleen zo succesvol een dreigend tekort aan bèta's, technici en ict'ers kan worden voorkomen.
Hamming meent dat dit tekort de grootste dreiging voor het voortbestaan van de technologische industrie in Nederland is. Zij roept de politiek op om een statement te maken die het maatschappelijk en economisch belang van technische studies onderstreept.
Door het technisch hoger onderwijs gratis te maken zullen er volgens Hamming meer knappe koppen op de arbeidsmarkt komen. Deze slimmeriken zullen er voor gaan zorgen dat Nederland zich uit de recessie gaat innoveren door betere producten en processen te maken.
Het zou een start zijn om voor IT’ers met ervaring het hoger onderwijs gratis te maken. Veel IT’ers die nu MBO hebben, maar wel werkervaring en mogelijk ook certificaten, kunnen nu instromen in het HBO.
Deze groep heeft minder begeleiding nodig en kan meestal met zelfstudie ook aan de gang.
Door voor deze groep HBO gratis toegankelijk te maken, zal het niveau van de huidige werknemers verhoogd worden, ze kunnen zich beter staande houden in de huidige tijd en het is goedkoper voor HBO instellingen om voor deze groep onderwijs gratis te maken, dan voor studenten die een volledige opleiding volgen en meer begeleiding nodig hebben.
Als laatste is de winst direct zichtbaar, doordat ze zich direct kunnen bewijzen op de werkvloer en niet eerst werk hoeven te zoeken.
Helemaal eens met PaVaKe, werkgevers zouden meer moeten betalen voor technisch personeel, dan komen er vanzelf meer studenten. Ook werkgevers in Nl nemen zelden hun verantwoordelijkheid, en vinden dat de staat alles maar moet oplossen. zij belanden liever in een gespreid bedje. Hoeze ondernemers?
Gratis …., erg jammer dat juist een voorzitter van de werkgeversvereniging hier voor pleit, want:
In de praktijk zit er een enorm gat tussen wat er afgeleverd wordt door onderwijsinstellingen en waar juist ja de werkgever behoefte aan heeft.
dat “GAT” is niet te overbruggen door: “gratis….”, maar wel met:
– aantrekkelijker onderwijs,
– betere aansluiting met de praktijk in het bedrijfsleven,
– praktijkgerichter,
– ballastlozer,
dan zou U de plank raak slaan, zeker, juist als werkgeversvereniging….
Gratis mmmm…. lijkt mij niet handig.
Dit zal de kwaliteit niet ten goede komen en dit zal zeer waarschijnlijk weer tot een overschot aan ICT’ers leiden.
Ik sluit mij aan bij de zaken die Maarten aanhaalt. Maak het aantrekkelijker en laat het beter aansluiten bij het bedrijfsleven. Zeker dat laatste punt is van zeer groot belang.
Op dit moment geeft de staat met een hand studiefinanciering en neemt met de andere hand een deel terug in de vorm van collegegelden, onpraktisch en duur door extra bureaucratie. Schaf collegegelden af, biedt alle verplichte studieboeken aan als e-books en schaf studiefinanciering af. Promoot deeltijdstudie, wie dat niet wil kan lenen. Het spaart de staat geld, studenten kunnen werk zoeken, dat bij hun studierichting past en merken daardoor sneller of ze de juiste keuze gemaakt hebben.
@Ron
Zoals bij zowel jonge als oude werknemers heb je goede en slechte.
OO is op zich niets nieuws, maar ik heb oudere collega’s die jaren “traditioneel” geprogrammeerd hebben, en op latere leeftijd moeite hebben om over te schakelen naar een OO manier van denken.
Mijn intentie is absoluut niet om te schoppen tegen deze oudere werknemers, maar mijn ervaring met oudere sollicitanten die al langer naar een baan aan het zoeken zijn, is dat ze vaak moeite hebben gehad de nieuwe technieken bij te benen.
Ouderen die goed zijn in hun vak komen wel aan een baan is mijn ervaring. Maar nogmaals, ik heb het dan wel over techneuten, niet over project- of andere managers.
Toen ik in 1974 van het gymnasium kwam, riep de chemische industrie, dat ze begin jaren tachtig zeker 5000 chemisch ingenieurs nodig zouden hebben. Gelukkig ben ik een taal gaan studeren, want begin jaren tachtig had men er nog geen vierhonderd nodig. Op de vraag waarom men zo’n misschatting had gemaakt kwam toen als antwoord: Als je zorgt dat 5000 mensen chemie gaan studeren, kun je de 10% besten eruit kiezen. De rest heeft dan blijkbaar voor niets gestudeerd.
Mijn voorstel: Als werkgevers vinden dat technische studies gratis moeten zijn, dan staat het hun toch vrij die studies te bekostigen. Dan zullen ze tevoren de besten moeten uitzoeken, die dan die studies kunnen volgen. Steeds weer komt de roep, dat de overheid de problemen moet oplossen. Wie iets wil, kan daar wellicht ook zelf voor zorgen. Dat geldt ook voor werkgevers.
Zolang studenten, behalve de ICT vakken, geen cursussen van leveranciers (SAP, Oracle, Cisco, Microsoft, Novell, etc) volgen, geef ik ze niet veel kans op een baan, tenzij ze bereid zijn te werken voor het minimumloon.
@PaVaKe: Ik vind je reacties mooi en doordacht. Jammer dat ze verkeerd worden opgevat.
Gratis technisch onderwijs? Gratis voor de techniek student, de rest van Nederland moet de studie betalen. Van gratis is dus geen sprake en in deze tijd volstrekt kansloos.
Wat is gratis waard? Ik heb praktisch nog nooit een klant iets zien doen met mijn gratis advies. Niet omdat het geen goed advies was, maar omdat het gratis is.
Kijk wat er met “Gratis” gebeurd in een All-In resort. Mensen pakken het omdat het kan, niet omdat het daarwerkelijk hun behoefte invult. Gratis studeren; wat voor mensen verwacht je daarmee aan te trekken?
Zoals eerder geschreven: Als de banen aantrekkelijk worden komt de zuigende werking vanzelf.
Perverse prikkels leiden zelden tot een gewenst resultaat….
Nederland gebruikt ruim 2x zoveel land (voor bronnen zoals voedsel en bouwmaterialen) dan dat er gemiddeld per aardbewoner aan land beschikbaar is. Zolang dat niet terug is gegaan naar 1x het gemiddelde, heeft Nederland niks te klagen (althans niet als je naar het _gemiddelde_ kijkt) qua inkomen/economie. In de US is het trouwens zelfs een factor 5.