Dit zijn de beste én slechtste it-dienstverleners

Grote verschillen in klanttevredenheid en fanscore

bezwaar kritiek inspraak

Allround it-dienstverleners moeten extra hun best doen voor een goede klanttevredenheid. Ze worden gemiddeld lager gewaardeerd dan it-bedrijven die zich specialiseren in een bepaald type dienstverlening.

Dit blijkt uit de laatste editie van de ‘IT Xperience Monitor’, het jaarlijks onderzoek van marktvorser Giarte naar de tevredenheid van organisaties die hun it uitbesteden. 

Vooral DXC Technology en Orange Cyberdefense hebben een lange weg te gaan als het gaat om de tevredenheid van de klant, fanscore, competenties en klantgerichtheid. Beide bedrijven scoren met name laag bij hun fanscore. Slechts 41 procent van DXC’s Nederlandse klandizie zou dit bedrijf bij ‘vrienden’ aanbevelen. Orange Cyberdefense doet het met 43 procent weinig beter. Op het onderdeel competenties zijn KPN en Fujitsu de hekkensluiters. Naast DXC en Orange bungelen ook NEH, Solvinity en Cegeka op dit aspect onderaan. Bij de klantgerichtheid staat KPN wederom op de laatste plaats.

Honderd procent

BPSolutions komt als beste uit het onderzoek. Deze Nederlandse dienstverlener, gericht op bedrijfskritische it van ondernemingen, haalt als enige een fanscore van honderd procent. AWS-cloudconsultant Oblivion en software-ontwikkelaar NetRom - die het it-werk uitbesteedt in Roemenië - komen dit jaar eveneens op het erepodium. Schuberg Philis, Lemontree, Proact en Digital Realty (voorheen Interxion) kunnen ook trots zijn op hun behaalde scores. Anylinq scoort op alle onderdelen goed, alleen de fanscore ligt iets achter op eerdergenoemde koplopers. Twee jaar geleden bungelden Centric en CGI onderaan de benchmark. Deze bedrijven bleven buiten de publicatie. 

Verder blijkt dat security-dienstverlening veelal wordt gezien als water uit de kraan of elektriciteit – het moet er altijd zijn – en dat de toegevoegde waarde van de dienstverlening vooral bij incidenten pas zichtbaar wordt. It-bedrijven die (alleen) actief zijn op het vlak van it-securitydienstverlening ontvangen gemiddeld lagere scores dan organisaties die zich niet alleen met securitymanagement bezighouden. 

In het onderzoek zijn evaluaties betrokken van 762 uitbestedende organisaties, die zakendoen met in totaal 36 it-bedrijven (waaronder negen nieuwe partijen). Alle resultaten zijn verder te vinden in het jaarboek ‘IT Xperience Monitor 2022’.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-09-15T10:29:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.