IBM gaat organisaties verleiden meer sociale software te gebruiken. De onderneming levert hiervoor Lotus Connections-software. Een drempel is dat vooral de wat oudere werknemer moet worden overtuigd van het zakelijke nut van de software. Dat kan volgens IBM door de mogelijkheden te laten zien in een pilotproject of democenter.
In Nederland zijn er al bedrijven en instellingen die Lotus Connections hebben geïnstalleerd, waarmee taakgericht kan worden gewerkt met het uitwisselen van documenten, blogs, wiki's en andere vormen van samenwerking. Maar Lotus Connections is volgens de dienstverleners en it-beslissers nog niet binnen de betrokken instanties massaal in gebruik genomen. Vaak gaat het nog om ‘proof of concepts'.
Robert Sigmond, it-manager bij het bedrijf Forbo Eurocol dat lijm levert voor vloeren en tegels, heeft Lotus Connections in zijn netwerk laten installeren door IBM-dienstverlener Silverside. Sigmond: ‘Deze omgeving wordt nu als ‘pilot' getest door het managementteam en de Ondernemingsraad (OR). Ook wordt gekeken hoe de sociale software op mobiele platformen werkt. Zo mogen twaalf werknemers die een RIM Blackberry hebben Lotus Connections op hun mobiel uitproberen.'
Sigmond is te spreken over IBM's samenwerkingssoftware, maar veel werknemers binnen zijn bedrijf moeten nog worden overtuigd. ‘Ik omarm zelf het gebruik van sociale software volledig, omdat je met het gebruik daarvan beter kan samenwerken en meer kennis kan delen. Maar eerst moeten de gebruikers overtuigd worden. Ik wacht nu op groen licht van het managementteam, dat op zijn beurt een groep van mensen gaat samenstellen die richtlijnen geven over het gebruik van sociale software. Bijvoorbeeld of er wel of niet geblogd gaat worden. Dat kan overigens wel nuttig zijn. Bijvoorbeeld als iemand van ons bedrijf naar een conferentie is geweest. Dan kan hij of zij bij terugkomst een verslag op een blog schrijven en dat met de andere werknemers delen.'
De oudere categorie werknemers, vaak de babyboomers, stribbelen het hardst tegen, aldus Sigmond. ‘Ik heb daarvoor ondersteuning van een jonge werkneemster van Silverside, een zogeheten millennial. Die is bij ons gedetacheerd en kan het nieuwe concept goed aan onze werknemers uitleggen. Eindgebruikers moeten eerst het nut van het gebruik van sociale netwerken inzien.'
Adoptie
IBM-dienstverleners zeggen dat het gebruik van Lotus Connnections langzaam groeit, doordat bedrijven eerst willen zien of het zakelijk voordeel oplevert. Volgens Edwin Kanis, manager sales en marketing bij Imtech ICT Integrated Solutions uit Zaltbommel, moet aan eindgebruikers duidelijk worden gemaakt dat Lotus Connections meer is dan e-mail. ‘Het is een platform voor sociale software waarin onder andere documenten kunnen worden gedeeld.'
Roland Driesen, directeur van dienstverlener Silverside uit Gouda, zegt dat bij het gebruik van sociale netwerksoftware rekening moet worden gehouden met wetten en culturen. 'Bijvoorbeeld met privacywetgeving, die in Duitsland heel streng is. Of met de achtergrond van gebruikers, zoals gelovige mensen.'
Cultuurverandering
Ronald Dekkers, cto van dienstverlener Acuity uit Den Bosch, zegt heel actief klanten te overtuigen van het nut van Lotus Connections. 'Ten eerste kunnen eindgebruikers bellen en mailen met HelloYello, de Lotus Software vraagbaak. Daar kunnen zo'n 200 deelnemers terecht met vragen, onder andere over Lotus Connections. Ook heeft Acuity samen met de voormalig IBM'er John Paul Schoen het nieuwe bedrijf Acuity XPT opgezet', aldus Dekkers.
‘Acuity XPT wordt een onafhankelijke adviesorganisatie die zich richt op de bevordering van samenwerken en kennisdelen, door het inzetten van sociale media en intranettoepassingen binnen ondernemingen. Vernieuwing vraagt om cultuurverandering en daar helpen wij bij. Primair richten we ons met XPT op het proces rondom de strategische inzet van 'enterprise social media'. Mogelijke oplossingen, waaronder IBM Lotus Connections, worden in de Acuity XPT Experience Room in 's-Hertogenbosch gedemonstreerd'.
Waarom zegt Marnix niet dat hij spreekt voor de lotus domino usergroup die dik gesponsord wordt door IBM.
Marnix Kemme, als Marketing manager Lotus Software Benelux kent u het natuurlijk precies de verschillen tussen de diverse Lotus producten. Maar ik denk dat de meeste reageerders dat ook wel weten, ondanks dat Lotus de laatste jaren niet meer zo bekend is.
Ik vind dit niet zo’n goed artikel over social software in het bedrijfsleven. Dat had ik wel willen zien. En daar mag van mij ook Lotus Connections bij genoemd worden, en juist door iemand die dat product helemaal ziet zitten.
Maar helaas worden er door een paar geïnterviewden discussies uitgelokt over de onafhankelijkheid van Acuity XPT en de vermeende tegenwerking door mijn oudere collega’s en gebruikers. En daardoor werd het een beetje nevelig.
@ Marnix,
Beste Marnix, aan jouw, als nieuw marketing manager voor Lotus (of moet ik zeggen van Lotus Notes, Lotus Domino, QuickPlace, oh nee sinds kort heet dat Quicker, Sametime , of is dat nu Lotus Connections, WebSphere Portal, [of valt dat niet meer onder de Lotus brand], Domino.Doc, LotusWorkflow, etc . .. zeggen?) de schone taak om bij de ontvangers van de marketing boodschappen van de verschillende producten die onder de Lotus brand vallen, en die (zoals je zelf aangeeft)veelal een verschillende technologische achtergrond hebben, een mooi consistente boodschap te maken, die een heldere samenhangende product strategie weer geeft, waardoor klanten overtuigd zijn de reeds gedane investeringen in eerdere “Lotus” producten te kunnen hergebruiken.
Uiteindelijk heeft de “markt” gelijk, het argument dat de markt niet begrijpt dat Lotus een brand is en niet een product, komt niet sterk over, en geeft eerder het falen van IBM weer dan de onwetenheid van de markt.
Sterke en succes het komende jaar!