IBM gaat organisaties verleiden meer sociale software te gebruiken. De onderneming levert hiervoor Lotus Connections-software. Een drempel is dat vooral de wat oudere werknemer moet worden overtuigd van het zakelijke nut van de software. Dat kan volgens IBM door de mogelijkheden te laten zien in een pilotproject of democenter.
In Nederland zijn er al bedrijven en instellingen die Lotus Connections hebben geïnstalleerd, waarmee taakgericht kan worden gewerkt met het uitwisselen van documenten, blogs, wiki's en andere vormen van samenwerking. Maar Lotus Connections is volgens de dienstverleners en it-beslissers nog niet binnen de betrokken instanties massaal in gebruik genomen. Vaak gaat het nog om ‘proof of concepts'.
Robert Sigmond, it-manager bij het bedrijf Forbo Eurocol dat lijm levert voor vloeren en tegels, heeft Lotus Connections in zijn netwerk laten installeren door IBM-dienstverlener Silverside. Sigmond: ‘Deze omgeving wordt nu als ‘pilot' getest door het managementteam en de Ondernemingsraad (OR). Ook wordt gekeken hoe de sociale software op mobiele platformen werkt. Zo mogen twaalf werknemers die een RIM Blackberry hebben Lotus Connections op hun mobiel uitproberen.'
Sigmond is te spreken over IBM's samenwerkingssoftware, maar veel werknemers binnen zijn bedrijf moeten nog worden overtuigd. ‘Ik omarm zelf het gebruik van sociale software volledig, omdat je met het gebruik daarvan beter kan samenwerken en meer kennis kan delen. Maar eerst moeten de gebruikers overtuigd worden. Ik wacht nu op groen licht van het managementteam, dat op zijn beurt een groep van mensen gaat samenstellen die richtlijnen geven over het gebruik van sociale software. Bijvoorbeeld of er wel of niet geblogd gaat worden. Dat kan overigens wel nuttig zijn. Bijvoorbeeld als iemand van ons bedrijf naar een conferentie is geweest. Dan kan hij of zij bij terugkomst een verslag op een blog schrijven en dat met de andere werknemers delen.'
De oudere categorie werknemers, vaak de babyboomers, stribbelen het hardst tegen, aldus Sigmond. ‘Ik heb daarvoor ondersteuning van een jonge werkneemster van Silverside, een zogeheten millennial. Die is bij ons gedetacheerd en kan het nieuwe concept goed aan onze werknemers uitleggen. Eindgebruikers moeten eerst het nut van het gebruik van sociale netwerken inzien.'
Adoptie
IBM-dienstverleners zeggen dat het gebruik van Lotus Connnections langzaam groeit, doordat bedrijven eerst willen zien of het zakelijk voordeel oplevert. Volgens Edwin Kanis, manager sales en marketing bij Imtech ICT Integrated Solutions uit Zaltbommel, moet aan eindgebruikers duidelijk worden gemaakt dat Lotus Connections meer is dan e-mail. ‘Het is een platform voor sociale software waarin onder andere documenten kunnen worden gedeeld.'
Roland Driesen, directeur van dienstverlener Silverside uit Gouda, zegt dat bij het gebruik van sociale netwerksoftware rekening moet worden gehouden met wetten en culturen. 'Bijvoorbeeld met privacywetgeving, die in Duitsland heel streng is. Of met de achtergrond van gebruikers, zoals gelovige mensen.'
Cultuurverandering
Ronald Dekkers, cto van dienstverlener Acuity uit Den Bosch, zegt heel actief klanten te overtuigen van het nut van Lotus Connections. 'Ten eerste kunnen eindgebruikers bellen en mailen met HelloYello, de Lotus Software vraagbaak. Daar kunnen zo'n 200 deelnemers terecht met vragen, onder andere over Lotus Connections. Ook heeft Acuity samen met de voormalig IBM'er John Paul Schoen het nieuwe bedrijf Acuity XPT opgezet', aldus Dekkers.
‘Acuity XPT wordt een onafhankelijke adviesorganisatie die zich richt op de bevordering van samenwerken en kennisdelen, door het inzetten van sociale media en intranettoepassingen binnen ondernemingen. Vernieuwing vraagt om cultuurverandering en daar helpen wij bij. Primair richten we ons met XPT op het proces rondom de strategische inzet van 'enterprise social media'. Mogelijke oplossingen, waaronder IBM Lotus Connections, worden in de Acuity XPT Experience Room in 's-Hertogenbosch gedemonstreerd'.
@ redactie Computable,
l.s.
Uit een aantal reacties meen ik te mogen opmaken dat het niet de eerste keer is dat Computable postings wijzigt, zonder dat te vermelden,
en aldus doet voorkomen dat gewijzigde posting de “orignele” posting is (je zou dit als intellectuele valsheid in geschrifte kunnen aanmerken).
Ik weet niet of dit beleid is van Computable, maar het geeft aan dat (enkele) leden van de redactie niet overweg kunnen met het concept Sociale Media, zeker niet als die de verhouding tussen een leverancier en de redactie aanstipt.
Vraag me af wat het gebruik van SM het meest hindert . . .
@mic: Waarschijnlijk gaat het “De redactie” hierom:
“Het Grondrecht recht op vrije menigsuiting”
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid_van_meningsuiting
“klik printscreen :-)”
Jammer dat de discussie niet meer gaat over eventuele weerstand tegen nieuwe systemen zoals die voor SM door de opzet van het artikel (m.n. de kop),de vooringenomen uitspraken van een leverancier en mogelijk stiekum aanpassen van de posts van lezers.
Het had een interessante discussie kunnen worden.
@redactie Computable,
Uw stelling dat reacties niet stiekum worden aangepast is niet juist, uw heeft eerder tweemaal mijn reactie aangepast, zonder dit te vermelden, dan wel zonder mij in te lichten, dat is stiekum!
Door een reactie naar eigen inzicht aan te passen, en vervolgens te doen als of het de reactie is van de desbtreffende inzender gaat u een brug te ver.
Als u van mening bent dat een reactie niet voldoet aan uw spelregels, dan hebt u de keuze om
-de reactie te verwijderen,
-dit aan de afzender te melden met het verzoek de reactie aan te passen,
-dan wel de reactie integraal te laten staan.
In geen geval heeft u het recht mij (en anderen) woorden in de mond te leggen, dan wel onze woorden te verdraaien, want dat voldoet niet aan uw eigen criterium van profesionaliteit!
mbt mijn aangepaste reacties, die zijn feitelijk juist!
@mic ander artikel (internetcensuur-neemt-schrikbarend-toe) past beter bij je opmerkingen 😉
Hoewel ik Computable niet verdedig, noch veroordeel het volgende:
4.5 Indien de Redactie vaststelt dat bepaalde Content van Geregistreerden niet aan deze Algemene Voorwaarden voldoet, kan de Redactie dit onderzoeken en waar nodig de inhoud of vormgeving van deze Content naar eigen goeddunken wijzigen of verwijderen. De Redactie mag de inhoud of de vormgeving van de Content ook wijzigen om de leesbaarheid of de algemene kwaliteit van Computable.nl te waarborgen. De Redactie zijn niet aansprakelijk of verantwoordelijk voor het al dan niet uitvoeren van de in dit artikellid genoemde activiteiten.
Read more: https://www.computable.nl/overzicht/service/2888766/algemene-voorwaarden.html#ixzz1DI3cTYE5
“waar nodig de inhoud of vormgeving van deze Content naar eigen goeddunken wijzigen of verwijderen. ”
Jammer dat het in hun voorwaarden staat. Of het rechtsgeldig is, is een ander verhaal (en een andere strijd).
@ Tester,, in het kader van het bevorderen van Social Media;
Als we naar de AV van Computable kijken: Geregistreerde is niet gedefinieerd als zodanig, maar is degene die een account heeft gekregen (art 1, definities).
Voor zover ik t kan nagaan heb ik mic / mic@unet.nl nooit als account aangemaakt, en is er ook geen account door Computable aan mic verstrekt, en ben ik in die hoedanigheid ook niet gebonden aan de AV, ik heb dus op dit artikel gereageerd als “gast” hetgeen mag blijkens ” Als gast kun je reageren zonder geregistreerd te zijn”
Overigens staat er in art 4.3:
“De Geregistreerde is verantwoordelijk voor de inhoud van alle Content die via zijn Account op Computable.nl wordt geplaatst.” Dat kan alleen als niet iemand naar “eigen goeddunken” content mag/kan wijzigen.
Wat Computable doet is nu een “schriftelijk bewijs” van een feit (mijn opinie) zodanig wijzigen dat dit niet meer overeenkomt met de werkelijkheid, met als doel te doen voorkomen alsof het mijn opinie is, en dat zit wel heel dicht tegen (intelectuele) valsheid in geschrifte.
zie WvS art 225 lid 1 ” Hij die een geschrift dat bestemd is om tot bewijs van enig feit te dienen, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk om het als echt en onvervalst te gebruiken of door anderen te doen gebruiken, wordt als schuldig aan valsheid in geschrift gestraft,….”
Los van het feit het of het juridisch toelaatbaar is, dit soort handelingen bevorderen het gebruik van SM niet, en tonen aan wat het grootste gevaar voor SM is.
Redactie, het is goed om een redactioneel beleid te hebben ten aanzien van fatsoen, sluikreclame en bondigheid van reacties en om daar naar te handelen. U mag ook zelf bepalen hoe hoog u de lat daarbij wil leggen.
Als u teksten aan gaat passen moet u dit wel consequent aangeven en wel meteen en niet achteraf, anders gebeurt dit wel stiekem. Zo’n stiekeme actie zou bovendien een schending zijn van het copyright (uw algemene voorwaarden zijn ondergeschikt aan de wet en dienen bovendien correct toegepast worden).
En natuurlijk wil ik als lezer zien of een reageerder iets zelf heeft geschreven. Wellicht mis ik de nuance van ongenuanceerdheid.
@ICT-er, bij Atos Origin willen ze e-mail (ook SM) heel sterk gaan terugdringen. Gemiddeld zou een medewerker van een bedrijf 200 mails per dag krijgen waarvan 18 % spam is. En dat verlaagt de productiviteit.
@mic
Mooi betoog!! Bedankt voor de eye-opener(s)!
Helder artikel! En goed om te lezen dat Computable duidelijk ingaat op de functionaliteit van Lotus Connections en de personele rol van social software in het bedrijfsleven.
Wel raar dat sommige commentators nog steeds niet weten dat Lotus geen product is maar een merknaam van IBM.
Lotus Connections is heel wat anders dan Lotus Notes, zowel functioneel als technologisch. Zoals bijvoorbeeld ook niet elke Miele altijd een vaatwasser is of elke Philips een staafmixer 🙂