Organisaties integreren ai-oplossingen in cloud

Gecentreerde kunstmatige intelligentie-tools moeten leiden tot meer schaalbaarheid

Dit artikel delen:

Steeds meer organisaties stappen af van individuele artificiële intelligentie (ai)-oplossingen en kiezen ervoor om deze tools te integreren in één cloudplatform. Hierdoor zijn er bredere toepassingen mogelijk en is het makkelijker om kunstmatige intelligentie-oplossingen op te schalen.

Dit blijkt uit onderzoek door het Duitse onderzoeksbureau Heute und Morgen in opdracht van it-dienstverlener Adesso. De belangrijkste conclusie is dat bedrijven afscheid nemen van individuele ai-oplossingen en er een overstap gaande is naar cloudgebaseerde ai-platformen. ‘Deze bieden namelijk een toekomstzeker fundament en zijn daarnaast flexibel schaalbaar, zowel in verwerkingskracht als in het toevoegen van ai-modules voor nieuwe toepassingen, zoals de verwerking van beeld, audio, video en tekst’, aldus de rapporteurs. 

Kijkend naar de cloud zien managers vooral voordelen wat betreft de kosten, doordat er minder in de eigen infrastructuur hoeft te worden geïnvesteerd. Een ander voordeel van de cloud is volgens hen dat bedrijven de beschikking krijgen tot apps die al deels geconfigureerd zijn, 86 procent van de it-beslissers noemt dit het belangrijkste voordeel. Toch is het niet allemaal hosanna, 66 procent maakt zich namelijk  zorgen om de databeschermingsgaranties die cloudleveranciers bieden, zij noemen deze ‘niet erg overtuigend.’

Crm is ‘favoriete’ ai-tool

Hoewel kunstmatige intelligentie voor verschillende bedrijfsaspecten kan worden ingezet, zijn customer relationship management (crm)-applicaties favoriet. Bijna de helft, 46 procent, geeft aan dat ze al ai hebben geïmplementeerd in hun crm-systemen. Chatbots zijn hierbij vaak de eerste stap. Ook de ondervraagde eindgebruikers (60 procent) zijn over deze tool te spreken, al wensen ze voor serieuze zaken (zoals het openen van een bankrekening) nog wel contact te houden met ‘echte’ mensen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-02-22T10:54:00.000Z Christel Dieleman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.