Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Vrouw notitieblok onderzoek vragenlijst

Computable start onderzoeken voor jaargids

05 april 2016 - 08:113 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieCFI NetherlandsComputableEnigma Research
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Computable onderzoekt binnenkort het imago van ict-bedrijven en hun financiële situatie in de Nederlandse markt. Hiervoor roept het iedereen op om ict-bedrijven aan te melden. Dit kan tot en met 1 juni 2016. Selectie voor de onderzoeken geschiedt op basis van de omzet over 2015. De lijsten worden gepresenteerd in de jaargids Computable 100, die op 9 december 2016 verschijnt.

Bedrijven die hun Nederlandse omzetgegevens over 2015 bekendmaken, komen automatisch in aanmerking om deel te nemen aan beide onderzoeken. De informatie wordt vertrouwelijk behandeld en wordt gedeeld met corporate finance-specialist MBCF die onderzoek doet naar de honderd financieel krachtigste ict-bedrijven van Nederland.

Nieuwe meetmethode MBCF

Dit jaar wordt de lijst door MBCF op een andere wijze samengesteld. Voor de lijst worden de volgende vier categorieën gehanteerd:

  1. Winstgevendheid (marge) op basis van EBITDA, berekend over de periode 2013 t/m 2015 (voorheen was dit EBIT over één jaar).
  2. Omzetgroei over drie jaar (2013 tot en met 2015). Omzetgroei is dit jaar een nieuwe financiële parameter in het onderzoek.
  3. Solvabiliteit van het bedrijf over de periode 2013 tot en met 2015, voorheen was dit over één jaar.
  4. Gemiddelde omzet per werknemer over de periode 2013 tot en met 2015, voorheen was dit over één jaar.

Op basis van de aangeleverde gegevens wordt per categorie een top 100 gemaakt en vermenigvuldigd met een factor. De winstgevendheid, omzetgroei en solvabiliteit worden vermenigvuldigd met een factor 30 en de gemiddelde omzet per medewerker wordt vermenigvuldigd met een factor 10. Voorbeeld: de onderneming die de hoogste omzetgroei heeft gerealiseerd in de afgelopen drie jaar staat bovenaan in die categorie. De notering 1 wordt vermenigvuldigd met factor 30. Ditzelfde wordt gedaan met de andere drie categorieën, waarna de onderneming met het minst aantal punten bovenaan de ranglijst staat.

De weging van de gemiddelde omzet per werknemer woog in het verleden zwaarder mee en de financiële variabelen werden op basis van één jaar vastgesteld. MBCF en Computable kiezen voor een spreiding over drie jaar om zodoende een evenwichtigere en stabielere lijst te publiceren die minder beïnvloed wordt door jaarlijkse uitschieters.

Imago-onderzoek

Op basis van de financiële lijst van MBCF en op basis van eigen onderzoek start Computable vervolgens ook zijn jaarlijkse imago-onderzoeken. Deze onderzoeken worden uitgevoerd door Enigma Research. Ook dit jaar wordt er weer specifiek gekeken hoe ict-bedrijven het in Nederland doen op basis van kennisniveau, innovatie, als zakenpartner en hoe zij gezien worden als werkgever. In dit onderzoek kunnen dus alle ict-bedrijven die actief zijn in Nederland meedoen, ook als zij geen of niet officieel Nederlandse omzetcijfers rapporteren.

Het imago-onderzoek wordt gedaan met in totaal 150 ict-bedrijven die in Nederland actief zijn. Om tot dit aantal te komen worden bedrijven geselecteerd op basis van een nader te bepalen ondergrens van de in 2015 gerealiseerde omzet. Bij het onderzoek van vorig jaar werd deze omzetondergrens uiteindelijk vastgesteld op twintig miljoen euro over 2014. De verwachting is dat deze grens over 2015 hoger ligt. Een andere voorwaarde voor deelname aan het imago-onderzoek is dat het ict-bedrijf minimaal drie jaar actief moet zijn.

Aanmelden

Aanmelden voor het jaarlijkse imago-onderzoek en het financiële onderzoek van Computable kan op http://www2.computable.nl/imago. Om in het imago-onderzoek te kunnen worden meegenomen moet de aanmelding voor 20 april 2016 bij Computable binnen zijn. Aanmelden voor het financiële onderzoek kan tot en met 1 juni 2016.  

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs