Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

TNT Post neemt CRM als webdienst af

14 december 2009 - 10:10ActueelCloud & InfrastructuurArchieSAPTNT
Pim van der Beek
Pim van der Beek

TNT Post Pakketservice vervangt zijn crm-software van SAP en Archie door crm-pakketten die als webdienst worden afgenomen. Het gaat om crm als webdienst van Salesforce.com. De webdienst is al ingevoerd op de verkoopafdeling van de pakketdienst, de implementatie bij de klantenservice wordt in maart 2010 afgerond. De contracten hebben een looptijd van drie jaar. De waarde van de overeenkomst is niet bekendgemaakt. De Utrechtse dienstverlener Nemmit implementeert de software.

De klantenservice van de pakketdienst vervangt crm-software van de Duitse leverancier SAP door de webdienst van Salesforce. De ict-afdeling van de pakketdienst onderzocht de mogelijkheden om crm-software als webdienst af te nemen. Corstiaan Kuijvenhoven, projectleider crm bij TNT Post Pakketservice, vertelt tijdens een bijeenkomst van Salesforce in Den Haag dat het enige moeite kostte om de bedrijfsleiding te overtuigen om het SAP-systeem te vervangen door een webdienst. 'TNT kiest in principe automatisch voor software van SAP. De ict-afdeling moest de bedrijfsleiding ervan overtuigen dat de webdienst aan dezelfde beveiligingseisen voldoet. Het was voor het management even wennen dat onze klantgegevens niet op de eigen server maar op servers in de Verenigde Staten staan.'

Hij vervolgt: 'Na tests van de fysieke beveiliging van het rekencentrum, de beveiligingsprotocollen van de inlogprocedure en de infrastructuur is door TNT geconcludeerd dat de beveiliging van de klantinformatie even veilig is als in de oude situatie waarbij we de gegevens binnenshuis werden opgeslagen.' Na een proefproject met 25 gebruikers wordt het systeem ingevoerd voor 190 gebruikers. Na de kerstdrukte wordt de implementatie doorgezet en als dat volgens plan verloopt is de implementatie in maart 2010 afgerond.

Managementrapportage

Bij de verkoopafdeling van de pakketdienst is een crm-pakket van leverancier Archie vervangen. Volgens Kuijvenhoven vergde die software teveel ondersteuning van de ict-afdeling, beschikte de software over te weinig rapportagemogelijkheden (geen eenduidige managementrapportage) en was er geen mogelijkheid om datavervuiling tegen te gaan waardoor klantgegevens dubbel in het systeem kwamen te staan. De nieuwe software is na een test met acht gebruikers in de zomer van 2009 gefaseerd ingevoerd voor 120 gebruikers.

TNT Pakketservice is onderdeel van TNT Post. Het bedrijfsonderdeel heeft 163.000 werknemers verdeeld over tweehonderd landen. Het bedrijf verwerkt ongeveer 400.000 pakketten per dag.

Meer over

Business IntelligenceDienstenSalesforce

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘CRM als webdienst is in trek bij overheid’

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    CRM-markt groeit opnieuw met dubbele cijfers

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Ctac ontwikkelt en beheert SAP-maatwerk TNT

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Getronics levert online werkplek TNT Post

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Aanbod CRM-applicaties via Google Apps stijgt

    E-commerce
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TNT koopt webshopspecialist Kowin

    Eén reactie op “TNT Post neemt CRM als webdienst af”

    1. Mark schreef:
      14 december 2009 om 12:43

      Ik lees over Archie “De software is na een test met acht gebruikers in de zomer van 2009 gefaseerd ingevoerd voor 120 gebruikers.”
      En dat wordt dan nu weer uitgefaseerd voor Salesforce.com?
      Daar zullen de gebruikers blij mee zijn, en ik hoop dat het selectie- en implmentatietraject voor Salesforce.com beter verloopt….

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs