Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Postbode

‘E-mailcampagne krijgt concurrentie van papier’

29 december 2010 - 10:25ActueelCloud & Infrastructuur
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Online advertentiecampagnes zoals die via e-mail krijgen in 2011 meer concurrentie van direct mail-campagnes op papier. Het effect van digitale campagnes is laag, doordat reclame-acties daar weinig aandacht krijgen. Daarnaast wordt minder post verstuurd. Daardoor vallen advertenties op de deurmat meer op. Dat stelt Marco Mok, directeur van DM Creative Communicatie in Haarlem. Hij voorspelt voor 2011 een terugkeer van advertentiecampagnes op papier.

Mok stelt dat zijn voorspelling wordt ondersteund door onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Studenten van die instelling zouden concluderen dat adverteren via papieren post effectiever is dan adverteren via e-mail. Volgens het marketingbureau stellen de Groningers ook dat de emotie tegenover post positiever is. De studenten voerden het onderzoek uit in opdracht van postbedrijf TNT.

Mok: 'Stopten marketeers voorheen grote budgetten in online-campagnes en virals (reclameboodschappen via sociale netwerken, red.) in 2011 wordt het 'back to basics' voor adverteerders.' Hij vervolgt: 'Op internet krijgt een reclame-uiting amper aandacht. Bovendien komt er nog een effect bij waardoor papieren direct mail nog meer opvalt. Er wordt steeds minder per post verstuurd, zodat een reclamemailing veel minder concurrentie heeft op de deurmat.'

Concurrentie toegenomen

Volgens de directeur van het marketingbedrijf  is door de opkomst van digitaal drukwerk het uitsturen van advertenties verschoven van massamailings naar gepersonaliseerde poststukken in kleinere aantallen. Hij stelt dat ook de drukkosten van papieren verzendingen de laatste jaren gedaald door de fors toegenomen concurrentie in de grafische sector.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    C1000 gebruikt Duitse marketingsoftware

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    O2mc brengt online marketingplatform

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Amerikaans webmarketingbureau koopt Nedstat

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM betaalt half miljard voor marketingsoftware

    Handen schudden
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Unica breidt marketingsoftware uit na overname

    Handen schudden
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Softwareleverancier besteedt marketing vaker uit

    6 reacties op “‘E-mailcampagne krijgt concurrentie van papier’”

    1. Joost Wijnings schreef:
      29 december 2010 om 12:16

      Weet je wat bij mij opvalt? Reclame die toevallig is voor dingen waar ik geïnteresseerd in ben. Dingen die mijn interesse hebben, hebben mijn aandacht. Papier of email maakt dan niet uit.

      Ik denk dat mensen die geld verdienen met adverteren altijd de effectiviteit opkrikken, en hetzelfde geldt voor bedrijven die in de post zitten (TNT).

      Ik denk zelf dat grote campagnes passé zijn. Lever een goed product en goede ondersteuning en je krijgt gratis mond op mond reclame via Twitter, Hyves, Facebook, etc. Lijkt me veel efficiënter!

      Login om te reageren
    2. mega sponsor schreef:
      29 december 2010 om 14:17

      Bedankt voor de tip dan kan ik alvast de Ja, Nee stickers voor de brievenbus klaarleggen.

      Gorbu

      Login om te reageren
    3. Wouter schreef:
      30 december 2010 om 12:05

      Groupon..: personalisatie in optima forma. Gezien het succes van dit internetbedrijf zou ik me als adverteerder nog eens achter de oren krabben.

      Login om te reageren
    4. Menno Bot schreef:
      30 december 2010 om 12:54

      Wij van TNT post adviseren post versturen met …

      Login om te reageren
    5. Yves De Groote schreef:
      30 december 2010 om 17:53

      In België start bpost met sms-kaartjes die per post worden verstuurd.

      Login om te reageren
    6. Tom schreef:
      21 januari 2011 om 15:53

      Ik heb zowel een NEE/NEE sticker op mijn fysieke als elektronische brievenbus. Werkt prima

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs