Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Mazda en Leadlabs

Mazda passeert programmeur met Leadlabs

25 oktober 2013 - 07:00ActueelCloud & Infrastructuur
Sander Hulsman
Sander Hulsman

Autofabrikant Mazda ondersteunt zijn dealers met slimme online formulieren. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van de Nederlandse technologie van Leadslab. Hiermee kunnen de dealers zonder tussenkomst van programmeurs formulieren op hun website gebruiken die geïnteresseerden eerder verleiden tot het maken van een proefrit.

De aankoop van een nieuwe auto start met een proefrit. Traditioneel bezoeken geïnteresseerde klanten een showroom, om zich te oriënteren, ze proberen een auto uit en gaan al dan niet over tot aankoop. Met de opkomst van internet oriënteren steeds meer klanten zich online. De fysieke showroom maakt plaats voor een online variant. Maar waar in de showroom er altijd iemand rondloopt die contact legt, je bijstaat en je een proefrit aanbiedt zijn de meeste websites passief.

Proactief onthaald

Mazda Nederland heeft hier iets op gevonden. Zij zoeken actief contact met bezoekers van hun website wanneer die interesse tonen in een specifiek product. Zo krijgen bezoekers die geïnteresseerd zijn in de CX5 via een slim formulier een vergelijking aangeboden met concurrerende auto’s. Bij interesse in sportievere auto’s wordt de bezoeker benaderd met een actie voor een weekendje rijden in een MX5. Zo worden klanten gastvrij onthaald en proactief op hun wenken bediend.

Met de slimme formulieren maakt Mazda kennis met de bezoekers van hun website, weet wat hun interesse zijn en kan hen op maat bedienen. Voor de ene klant is dat het geven van extra informatie voor de andere is dat het aanbieden van een proefrit. Deze gerichte manier van benaderen, waarbij alleen contact wordt gezocht als een bezoeker interesse heeft getoond, zorgt voor tevreden klanten en hoge conversiepercentages, tot wel 10 procent.

Leadlabs

Mazda maakt gebruik van Leadlabs, een in Nederland ontwikkelde technologie waarmee formulieren op basis van bezoekersgedrag worden getoond. ‘Het mooie van Leadlabs is dat er geen programmeur aan te pas komt’, zegt Henry Hartgring, manager total care en crm bij Mazda Nederland. ‘Dealers kunnen zelf hun campagnes optuigen en bepalen waar en wanneer er contact moet worden gelegd met hun online bezoekers.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Fokken met data

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Introductie van sase in het netwerk: eenvoudiger beheer en lagere kosten

    Handen
    ActueelSoftware & Development

    Workday en Randstad slaan handen ineen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Inzicht in kwetsbaarheden aanvalsoppervlak gaat voor budget

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    7 reacties op “Mazda passeert programmeur met Leadlabs”

    1. Willem schreef:
      25 oktober 2013 om 14:51

      Nee er komt geen programmeur aan te pas. Maar uiteraard wel iemand die de configuratie van de formulieren moet doen. En dat is dan de importeur zelf, die met weinig IT/PCkennis zich er doorheen moet worstelen. Al die tijd heeft de dealer geen tijd voor de klanten in de showroom, die na lang wachten teleurgesteld naar huis gaan.

      Kortom, de handige whizkid die klik-klak-klaar snel mooie formuliertjes in elkaar klikt, wordt vervangen door de autoverkoper met weinig PC/IT kennis. Ik zie geen enkel voordeel.

      Login om te reageren
    2. marcel hengst schreef:
      28 oktober 2013 om 10:37

      Beste Willem,
      Wat is jouw rol in het geheel?
      Ben jij iemand met een teleurstellende ervaring in een Mazda showroom, of heeft Mazda jouw propositie niet geïmplementeerd?

      je betoog vereist toch wat meer diepgang alvorens je allerlei conclusies trekt die je (wellicht) niet kunt overzien.

      Ben benieuwd naar je reactie.

      Login om te reageren
    3. Willem schreef:
      28 oktober 2013 om 13:32

      @marcel

      Hartstikke leuk dat je een bijdrage wilt leveren echter waarom ga je er meteen vanuit dat iemand er een persoonlijk belang bij moeten hebben als hij een punt maakt? Er reageren bij Computable ook heel veel mensen uit de praktijk die dergelijke ontwikkelingen al vaker hebben meegemaakt.

      De laatste tien jaar hebben we steeds vaker gezien dat men denkt te kunnen besparen op ICT-ers door de business zelf meer te laten doen.

      Met produkten als CRM, BusinessObjects, Documenten beheer systeem, Content management systemen, Sharepoint en vele anderen producten, keer op keer denkt men te besparen door het zelf te doen, echter het valt altijd vies tegen. Het kost de werknemers van marketing, sales etcetera heel veel tijd. Tijd die men niet aan zijn/haar eigenlijk taken kan besteden. Vaak lost dit men dan maar op door veel geld aan externe ondersteuning uit te gegeven danwel aan een externe partner voor ondersteuning.

      Uit ervaring geloof ik daarom niet in producten die zichzelf proberen te verkopen met de pitch “heeft u geen programmeur meer nodig”. Het komt net zo ongeloofwaardig over als iemand die outsourcing probeert te verkopen als “een besparing”.

      Login om te reageren
    4. Bart van Maarseveen schreef:
      28 oktober 2013 om 17:33

      Beste Willem en Marcel,
      Ik ben niet onbevooroordeeld, want betrokken bij Leadlabs, laat dat duidelijk zijn. Door Leadlabs te gebruiken heb je inderdaad voor dit soort campagnes geen programmeur of cms specialist meer nodig. Campagnes opzetten doe je gewoon zelf.

      Het idee is dus dat de tekstschrijvers, marketeers, ondernemers zelf hun campagne aan en en uit kunnen zetten op de plek die ze willen. Leadlabs gebruiken levert ze flexibiliteit en snelheid op en dat heeft een positief effect op hun eigen betrokkenheid en daardoor ook op de respons.

      Uiteraard dragen wij ‘de programmeur’ een warm hart toe, we zijn zelf uiteindelijk ook programmeurs. Maar de eindgebruiker, die wil het liefst zo flex (en voordelig) mogelijk zelf aan de slag.

      Login om te reageren
    5. Willem schreef:
      30 oktober 2013 om 09:48

      @Bart

      Je hebt geen programmeur meer nodig maar wel een contract met Leadslab waarbij je een aardige maandelijkse fee moet betalen. Vervolgens gaan mensen met een hogere funtcie, en dus hogere kosten, zelf hun tijd investeren in de software. Tijd die ze anders aan hun eigenlijke werk spenderen. Je vervangt dus goedkoop personeel door duurder personeel. Uiteraard stel jij dan dat door de betrokkenheid je toch geld bespaart, maar in de praktijk ben ik dit tot op heden nimmer tegengekomen.

      En Leadslab zelf aan en uit zetten op de plek die ze willen? Dat zal dus gewoon gebeuren op hun eigen site. Een marketeer gaat dus de code van de eigen site aanpassen om leadslab toe te voegen of weer te verwijderen?

      Flexibiliteit zal het overigens niet opleveren, je bent tenslotte gebonden aan de mogelijkheden die Leadslab je biedt. Wil je iets anders, dan kan je dat zelf niet meer realiseren. Lijkt mij dat je eigen site dus minder flexibel wordt.

      Login om te reageren
    6. Bart van Maarseveen schreef:
      30 oktober 2013 om 20:43

      @Willem

      Zoals Word het voor iedereen mogelijk maakt teksten middels een computer te schrijven en te printen, zo kan iedereen met Leadlabs een campagne op zijn website zetten en leads genereren.

      Login om te reageren
    7. Ewoud D. schreef:
      30 oktober 2013 om 21:11

      @Bart

      Gelukkig dat Word een goede spellingscontrole heeft;-)

      Want dat iedereen de mogelijkheid heeft om een tekstverwerking te doen wil dat nog niet zeggen dat er geen secretaresses meer nodig zijn. Ik kan redenering van Willem wel begrijpen, niet iedereen heeft de typesnelheid waardoor dit soort oplossingen op termijn vaak toch minder efficiënt blijken te zijn.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs