IBM vercommercialiseert nieuwe nlp-functies

Computer krijgt talenknobbel

Computers gaan steeds beter menselijke taal begrijpen. IBM brengt nieuwe technologie op de markt die al aardig de nuances bij communicatie kan doorzien.

Gecompliceerde woordschema's zoals idioom (uitdrukkingen) en combinaties van woorden die samen een nieuwe betekenis krijgen, vormen geen geheimen meer voor de computer. Belangrijke nlp-functies (natural language processing) worden vercommercialiseerd, zo kondigt IBM aan. Elke klant kan het thans gebruiken.

Deze nlp-technologie is oorspronkelijk ontwikkeld voor IBM's Project Debater. Vorig jaar maakte Big Blue bekend een systeem voor kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) te hebben ontwikkeld dat met mensen kan debatteren over complexe onderwerpen. Deze techniek wordt nu toegevoegd aan Watson, het ai-systeem van IBM. Om goed een debat te kunnen voeren moest Project Debater heel goed kunnen luisteren naar de opponent. Argumenten van de tegenstanders moesten precies worden begrepen om snedig te kunnen reageren. Hiertoe is de sentiment-analyse verbeterd. Watson is nu ook in staat onderscheid te maken tussen letterlijke en figuurlijke uitdrukkingen. Althans in het Engels. 

Samenvatten en clusteren

"IBM heeft al vele jaren in natuurlijke taalverwerking geïnvesteerd. Vooral dankzij ai nemen de prestaties snel toe. Ook Microsoft, Google, Amazon en het Chinese iFlyTek behoren tot de koplopers."

Het ai-systeem kan ook beter samenvatten. Watson haalt tekstgegevens uit verschillende bronnen om gebruikers een samenvatting te geven van wat er over een bepaald onderwerp wordt gezegd en geschreven. Een vroege versie van Summarization werd dit jaar bij de uitreiking van de Grammy Awards gebruikt, een van de belangrijkste muziekprijzen. De software analyseerde meer dan achttien miljoen artikelen, blogs en bios om hapklare inzichten te produceren over honderden artiesten en beroemdheden. De gegevens werden vervolgens verwerkt in de 'livestream' van de rode loper, on-demand video's en foto's om fans meer informatie en context te geven.

Ook is vooruitgang geboekt met nieuwe clusteringstechnieken. Deze stellen gebruikers in staat om inkomende data te classificeren op onderwerp. Die data kunnen vervolgens worden geanalyseerd. Domeinspecialisten kunnen hierdoor snel data aanpassen en afstemmen op het jargon van bepaalde bedrijven of industrietakken.

IBM heeft al vele jaren in natuurlijke taalverwerking geïnvesteerd. Vooral dankzij ai nemen de prestaties snel toe. Ook Microsoft, Google, Amazon en het Chinese iFlyTek behoren tot de koplopers.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-03-13T12:19:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.