Managed hosting door True

Fransen helpen CWI met softwareverbetering

 

Het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) werkt samen met de Franse wetenschapsorganisatie Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique (Inria). In een gezamenlijk project doen wetenschappers onderzoek naar het automatisch verbeteren van programma's die geschreven zijn in de programmeertaal Java. CWI is financier en uitvoerder van het project Ateams, Inria is mede-financierder.

De onderzoekers willen tools ontwikkelen die fouten opsporen in de software en deze automatisch verbeteren. Deze zogeheten meta-software is op zich niet nieuw, maar de bestaande tools hebben beperkte toepassingen, zegt initiatiefnemer Paul Klint in I/O -magazine van Ict-onderzoek Platform Nederland (IPN). 'Er zijn verschillende tools die of informatie uit de code extraheren, of informatie analyseren of de code te verbeteren. Er bestaat nog geen software die het hele proces kan doorlopen.'

De programmeertaal Java wordt veel gebruikt, bijvoorbeeld in bankapplicaties, computerspellen of in embedded software in mobiele telefoons. Ook onderdelen van auto's worden met Java geprogrammeerd, zoals de besturing van airbags of videocontrolesysteem voor achteruit parkeren.

Voordelen

Klint ziet voor CWI voordelen in de samenwerking. De onderzoeksorganisatie heeft niet alleen extra financiering voor het project, vertelt hij, het is ook makkelijker voet aan grond te krijgen bij andere onderzoeksprojecten van de Franse organisatie. 'In Frankrijk zitten grote industrieën, zoals Airbus, die een aantrekkelijke partner kunnen zijn voor toegepast onderzoek. Dat is voor ons natuurlijk interessant.'

De onderzoeker denkt dat een dergelijke samenwerking bijzonder is voor Europa. 'Voor zover ik weet is Ateams de eerste keer dat twee instituten uit verschillende landen samenwerken door een gezamelijke onderzoeksgroep op te zetten.'

Het project loopt tot 2013.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3029081). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Op naar de Banlieue 13 (geintje)

ja, als het goed moet zijn, zoek je het in het buitenland? Droevig en buitengewoon kortzichtig.

Zo waren er ergens in 1977 twee grote banken die de 'beste automatisering' in Japan zochten, terwijl die gewoon in nederland bij de spaarbanken al gerealiseerd was. Op dat moment meer dan state-of-the-art. Geen fiat-lijsten nodig e.d. Ieder kantoor is je 'eigen' kantoor. Maar ja, je zult je als bank toch niet verwaardigen om .....????

Er is in ons eigen Nederland een perfecte analyse tool beschikbaar voor souces, die multi-platform en multi-language door alles heen gaat... Het ligt bijzonder voor de hand om onze Nederlandse top-knowhow te benutten bij dit onderzoek om ??n en ander ultra snel te realiseren. Maar ja, als big-spender is de verre franse slag veel interessanter dan het benutten van onze eigen Nederlandse expertise.... Mensen... Ga toch gewoon ff bij Cornerstone Technology in Dordrecht langs... pfff

"If it aint 100% pure Dutch, it aint much"

@Crox,

Ik heb eerlijk geen enkel idee of je nu serieus bent of niet. Zo nee, dan heb ik niets gezegd, zo ja, dan zou ik zeggen het artikel nog een keer te lezen. Er wordt juist *veel* ook in Nederland gedaan en het levert voor het Nederlandse CWI mogelijkheden op om *ook* onderzoek te starten bij grote buitenlandse bedrijven. Mogelijkheden voor *Nederlandse* studenten e.d.

@Ronald:

Ooit een Fransman gezien die helpt ...!? Inderdaad, die bestaan niet. Het idee past niet in hun beperkte hersens. CWI doet een sell-out, niets (!) minder. Zie KLM. Zie ... you name it. De Fransen hebben nog nooit een ander land/bedrijf geholpen. Alleen jatten en stelen, minder is het niet nee.

En inderdaad, Crox heeft gelijk! CWI is dermate goed dat ze de Fransen wel wat kunnen leren, ja. (Dat Cornerstone ken ik nie maar klinkt idd een beetje zielig reclameverhaal.)

@Jay: Ik heb goed werk gezien: geen uurtje-factuurtje benadering dus de klant betaalt weinig want de computer doet het overgrote deel van het werk.

In de praktijk maak je het omgekeerde mee. Grote partijen adviseren de inzet van zoveel mogelijk van hun mensen. Geautomatiseerde oplossingen druisen daarbij in tegen het standaard uurtje-factuurtje-kunstje.

Ook in bovenstaande story gaat er flink ge-investeerd worden in onderzoek dus in uren (het project loopt tot 2013) terwijl het overgrote deel van de oplossing gewoon te koop is. In bovenstaand stukje staat o.a.: "Er bestaat nog geen software die het hele proces kan doorlopen.". Kennelijk is hier niet zoveel onderzoek naar gedaan. Een beter motto: onderzoekt het vele en behoudt het goede, ook in de fase van voorbereiding.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×