Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Meltwater koopt AI spin-off Universiteit Oxford

23 februari 2017 - 08:263 minuten leestijdActueelData & AI
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Het Noorse Meltwater, specialist op het gebied van media-intelligentie, neemt ai-bedrijf Wrapidity over. Wrapidity gebruikt innovatieve technologie die dataextractie van het web automatiseert. Het bedrijf is ontstaan op de Universiteit van Oxford. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. De aankoop volgt nadat de Noren onlangs zestig miljoen dollar groeikapitaal ontvingen van Silicon Valley Bank en Vector Capital.

De technologie van Wrapidity stelt Meltwater naar eigen zeggen in staat om de alsmaar groeiende hoeveelheid data op het web te monitoren en te analyseren. De acquisitie van Wrapidity is de eerste aankoop in een reeks van geplande overnames door Meltwater. Deze aankopen passen in de groeistrategie in het van oorsprong Noorse bedrijf, dat ook vanuit Amsterdam opereert. 

Verdrinken in data

Jorn Lyseggen, ceo en oprichter van Meltwater: ‘Data science, machine learning en ai zijn onderwerpen die van strategisch belang zijn voor Meltwater. Mensen verdrinken vandaag de dag in alle ongestructureerde data. Wij doen er alles aan om de verborgen inzichten uit de hoeveelheid online data boven te halen en toegankelijk te maken. Met de overname van Wrapidity halen we de kennis en expertise van één van ’s werelds grootste onderzoeksinstellingen op het gebied van kunstmatige intelligentie in huis: de Universiteit van Oxford. Dat maakt me trots.’

Wrapidity helpt bedrijven om online de juiste gegevens te vinden. Het bedrijf doet dit door ongestructureerde data van websites om te zetten in een gestructureerde database. Hierdoor is het voor ondernemingen volgens de spin-off van de Universiteit van Oxford beter mogelijk om te zoeken, monitoren en analyses uit te voeren. Wrapidity is in 2015 ontstaan op de Britse universiteit. 

Groeikapitaal voor overnames

De aankoop van Wrapidity is de eerste overname sinds Meltwater een investering van 60 miljoen dollar heeft opgehaald. De investering komt van Silicon Valley Bank en Vector Capital. Ceo Lyseggen: ‘Strategische acquisities zijn een integraal onderdeel van onze groeistrategie. We verwachten de komende 24 maanden veel fusies en overnames in ons vakgebied. Met deze kapitaalinjectie kunnen we een (pro)actieve rol spelen in dit proces.’ Meltwater wil haar portfolio verrijken met bewezen technologie in data analyse, machine learning en natural language processing. ‘We kijken echter ook naar andere bedrijven met een dominante positie in hun specifieke markt of vakgebied’, aldus Lyseggen.

Meltwater monitort en analyseert online data. Met hun technologie filtert de onderneming naar eigen zeggen de gegevens van miljarden openbare digitale bronnen. Meltwater is van oorsprong een Noors bedrijf dat zich sinds 2001 specialiseert in data analyse. De onderneming heeft wereldwijd 56 kantoren. Nederlandse klanten worden bediend vanuit Amsterdam.

Meer over

DienstenKunstmatige intelligentieOvername

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Alfred Monterie
    MagazineData & AI

    De kracht van kunstmatige intelligentie

    samenwerking
    ActueelData & AI

    Meltwater neemt social analyticsbedrijf Sysomos over

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs