Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
virtual reality in het onderwijs

Groei VR/AR-markt bedreigd door gebrek aan ambitie

10 mei 2017 - 10:09ActueelFinanciële dienstverlening
Rik Sanders
Rik Sanders

Ontwikkelaars van virtual en augmented reality (vr/ar) moeten meer focus en ambitie laten zien om het groeikapitaal aan te trekken dat zij nodig hebben om hun potentieel optimaal te ontplooien. Zo niet dan zal de ontwikkeling van deze jonge markt er onder lijden, zo waarschuwt de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) in een marktverkenningsrapport.

Uit het rapport blijkt dat er een groot verschil is tussen de inkomensambities en de financieringsbehoeften van ontwikkelaars. Volgens het onderzoek geeft vijftig procent van de ontwikkelaars, wiens bedrijf in de toekomst meer financiering nodig heeft, aan dat het nog een ronde van meer dan één miljoen euro nodig hebben. Om dit investeringsniveau te bereiken, moeten bedrijven de ambitie hebben binnen vijf jaar ten minste tien miljoen euro aan inkomsten te genereren.

De gemiddelde vr/ar-ontwikkelaar in het onderzoek verwacht echter ‘slechts’ een opbrengst van 1,3 miljoen voor zijn bedrijf. Dit gat kan een barrière vormen voor de verdere ontwikkeling van de sector, omdat het de mogelijkheden voor ontwikkelaars om groeikapitaal aan te trekken beperkt, aldus BOM.

Andere redenen

‘Als de financiën niet aantrekkelijk genoeg zijn, moeten ontwikkelaars met andere redenen komen waarom investeerders in hen zouden moeten investeren. Investeerders zijn altijd op zoek naar potentiële marktleiders met focus en sterke klantenbinding omdat ze daardoor een extra verdienmodel en toegevoegde waarde kunnen creëren’, zegt Coen Sanderink, leider van het onderzoek.

‘Daarom zouden de ontwikkelaars realistische strategieën moeten opstellen voor een sterke positie of voor de bediening van een specifiek marktsegment zoals bijvoorbeeld de opleiding van offshore-personeel of actieve e-sport.’

Hype of business?

In 2016 onderzocht de ontwikkelingsmaatschappij voor het eerst of vr/ar een overdreven hype is, of een business met reële mogelijkheden. In de tweede editie van ‘Een hype, of serieuze business?’ onderzocht BOM een uiteenlopend aantal kwesties zoals begrotingen, opbrengstvoorspellingen en financieringsbehoeften bij 613 ontwikkelaars en gebruikers van vr/ar-technologie in Nederland, België en Duitsland. Dit onderzoek wees uit dat zowel ontwikkelaars als gebruikers ‘onbekendheid met de mogelijkheden’ en een ‘ontoereikende businesscase’ noemden als grootste barrière voor een massale toepassing.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    The VR Room opent tweede vestiging in Amsterdam

    ActueelInnovatie & Transformatie

    CeBIT 2017: Van slimme lantaarn tot AR-putt

    Virtual reality
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Virtual reality wacht nog steeds op killer-app’

    Online gaming
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse game-ontwikkelaars starten coöperatie

    cybersecurity
    OpinieSecurity & Awareness

    Vijf securitytrends voor virtualisatie in 2017

    Virtual reality
    OpinieInnovatie & Transformatie

    2016 was toch het jaar van virtual reality

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs