Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Virtual reality

‘Virtual reality wacht nog steeds op killer-app’

22 februari 2017 - 12:36AchtergrondCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Vr-headsets worden steeds gewoner, maar missen nog altijd een killer-app. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Virtual reality (vr) lijdt anno nu aan in wezen hetzelfde probleem als bij de vorige keren dat het helemaal hot was. Het mist nog steeds een overtuigende toepassing die gebruikers en masse over de streep trekt. Een gebruiksvorm die het apparaat en de aanschaf daarvan helemaal rechtvaardigt. Kortom, een killer-app, zoals VisiCalc ooit was voor de Apple. Gamedevelopers storten zich wel op vr, maar ook daar is nog geen sprake van een echte killer-app. Geen wonder dat ict-onderzoeksbureau Forrester stelt dat vr nog niet klaar is voor de massamarkt.

Uit diens onderzoek blijkt dat in de VS 42 procent van de volwassenen die online zijn nog niet hebben gehoord van vr-headsets. Wat ook niet helpt, is Facebooks sluiting van Oculus VR pop-up winkels, die wel dagenlang geen enkele geïnteresseerde trokken. Forrester meldt verder dat 46 procent van de volwassenen in de VS geen nut ziet voor vr in hun leven. De marktvorser voorspelt dan ook dat het omslagpunt voor consumentenacceptatie van high-end vr nog zeker vijf jaar in de toekomst ligt. Het moment voor marketeers om op de grote trom te gaan slaan zal tegen 2020 komen. Het wachten is op de killer-app. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Virtual reality
    Innovatie & Transformatie

    Ontleding vinvis Texel in virtual reality

    Virtual reality
    ActueelCarrière

    Tekort VR-skills hindert zakelijke inzet

    virtual reality in het onderwijs
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Groei VR/AR-markt bedreigd door gebrek aan ambitie

    3 reacties op “‘Virtual reality wacht nog steeds op killer-app’”

    1. Juan Aguirre schreef:
      1 maart 2017 om 11:22

      Niet elk apparaat verdient zijn nut op dezelfde wijze. Dus ik vind het moeilijk te geloven dat een killer-app een omslagpunt gaat zijn voor VR. Wellicht blijft VR wel een high-end niche. Ik geloof wel dat een applicatie het verhaal van een apparaat kan vertellen. Maar die applicaties zijn er al. Kijk voor de lol maar eens op Steam. Er is een berg aan games die VR als primair medium hebben. Ook filmproducenten gebruiken VR voor acteurs om scenes in pre-productie te kunnen zien. Artsen experimenteren er grootschalig mee. Makelaars vinden VR machtig interessant voor 360 graden Funda-sessies. Ik zie genoeg partijen die er wat mee kunnen. Dus als de vraag ook impliceert ‘wanneer’ men grootschalig VR toestellen zal kopen voor allerlei toepassingen denk ik dat beeldkwaliteit en kosten de belangrijke parameters zullen zijn in een antwoord hier op.

      Login om te reageren
    2. Dick van Elk schreef:
      1 maart 2017 om 11:50

      Zolang VR niet nuttig gekoppeld kan worden aan de R blijft de “waarde” ervan beperkt tot een “speeltje¨ dat even leuk is om kennis van te nemen.

      Reële toepassingen zijn er wel degelijk, maar vereisen in het voortraject zoveel inspanningen dat VR slechts een (zeer) klein deel van de kosten uitmaakt.

      Een koppeling met AR (augmentend reality) lijkt mij de meest kansrijke richting. Ook daar geldt in het voortraject de grootste investeringen gaan zitten en VR een relatief kleine maar mogelijk wel interessante toegevoegde waarde biedt.

      Login om te reageren
    3. Mario schreef:
      1 maart 2017 om 12:41

      Een ‘killer app’ – ik lees liever ‘killer toepassing’ – moet wel aardig wat toevoegen om het ongemak van de hedendaagse VR techniek te compenseren. Als ik naar de huidige stand van de techniek kijk is de VR nog te lomp en onhandig in het gebruik voor massa consumptie. Zelf verwacht ik dan ook dat AR veel meer potentie heeft, en dan niet via een mobiel schermpje met al zijn beperkingen maar geprojecteerd in het blikveld op een bril, autoruit, etc. Ik zie daar legio nuttige toepassingen, maar helaas verwacht de industrie vooral geld te gaan verdienen in gaming – dus VR.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs