Managed hosting door True

Ouderen testen slimme fietsbel in Noord-Brabant

SAP, Quinso en Interpolis verhogen verkeersveiligheid

Ict-leverancier SAP, Quinso (SAP-partner) en verzekeraar Interpolis starten in Noord-Brabant een proef om fietsers bewuster te maken van de gevaren op de weg en zo het aantal fietsongevallen terug te brengen. Hiervoor hebben de partijen de Safetobike-app in combinatie met een slimme fietsbel ontwikkeld. Na een test met scholieren, starten de partijen nu een pilot met ouderen.

De Safetobike-oplossing bestaat uit een smartphone-app (ontwikkeld door SAP-partner Quinso) en een slimme fietsbel (ontwikkeld door Frolic Studio). De app is via gps aan de fietsbel gekoppeld. Deze bel geeft tijdens de rit een licht-, of geluidssignaal af bij het naderen van de gevaarlijke punten, zoals kruispunten en rotondes waar de afgelopen jaren veel fietsongelukken zijn gebeurd. Deze data is afkomstig uit een openbare database van politie en verzekeraars, maar gebruikers kunnen zelf ook plekken invoeren.

Tweede pilot

De partijen hielden in 2016 een eerste pilot onder ruim dertig leerlingen van twee scholen in Den Bosch. De resultaten waren veelbelovend: uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de scholieren zich bewuster werd van de gevaarlijke punten op de fietsroute.

Voor een tweede proef stappen ook de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Den Bosch in het project. Zij voorzien zo’n veertig senioren de komende twee tot drie maanden van de Safetobike-oplossing. Hieruit moet blijken of de oplossing ook voor deze doelgroep bijdraagt aan een grotere bewustwording.

Stichting Overheidsaccountant Bureau (Soab) is ook betrokken bij de proef. Het onderzoeksbureau publiceert de onderzoeksresultaten in het najaar van 2018. Bij een positieve uitkomst worden partners gezocht om de slimme fietsbel te produceren en te verspreiden.

Verkeersveiligheid

Fietsers zijn een steeds grotere risicogroep als het gaat om verkeersveiligheid. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek vielen in 2017 voor het eerst meer verkeersdoden op de fiets (206) dan in de auto (201). Met name fietsende ouderen lopen risico: maar liefst twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. In Noord-Brabant waren vorig jaar 35 dodelijke fietsslachtoffers.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-07-10T13:30:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.