Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ethiek is essentieel voor vertrouwen in bedrijfs-ai

08 juli 2019 - 08:503 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Het ethisch gebruik van kunstmatige intelligentie (ai) is van fundamenteel belang om loyaliteit en vertrouwen van consumenten, werknemers en burgers in ai te verkrijgen. Ze zijn loyaler en kopen meer van organisaties waarvan de ai-interacties als ethisch worden beschouwd.

Dit blijkt uit een studie van het Capgemini Research Institute. Wereldwijd zegt 62 procent van de ondervraagde consumenten (in Nederland 52 procent) meer vertrouwen te hebben in een bedrijf waarvan de ai-interacties door hen als ethisch worden ervaren; 61 procent geeft aan dat dat ze positieve ervaringen met vrienden en familie zullen delen (Nederland: 50 procent), 59 procent stelt dat ze meer loyaliteit aan het bedrijf zullen hebben (Nederland: 43 procent) en 55 procent zegt dat ze meer producten zullen kopen en hoge ratings en positieve feedback op sociale media zullen geven; in Nederland is dit 44 procent.

Wanneer de ai-interacties van consumenten daarentegen leiden tot ethische kwesties, vormt dit een bedreiging voor zowel de reputatie als de omzet: 41 procent zei dat ze een klacht zullen indienen als een ai-interactie tot ethische kwesties zou leiden (Nederland: 40 procent), 36 procent zou een verklaring eisen (Nederland: 32 procent) en 34 procent zou stoppen met de interactie met het bedrijf (Nederland: 29 procent).

Patiëntgegevens

Uit het onderzoek blijkt dat leidinggevenden in negen van de tien organisaties ethische kwesties signaleren die het gevolg zijn van ai-systemen. Het gaat bijvoorbeeld om het verzamelen van persoonlijke patiëntgegevens zonder toestemming in de zorg en het overdreven vertrouwen op geautomatiseerde beslissingen in het bank- en verzekeringswezen. Volgens de managers gaat het mis, doordat er druk is om ai haastig in te voeren, ethiek niet meegenomen wordt bij het bouwen van ai-systemen, en een gebrek aan middelen gericht op ethische ai-systemen.

Net iets meer dan de helft van de leidinggevenden vindt dit een kwalijke zaken en geeft aan dat ze het belangrijk vinden om ervoor te zorgen dat ai-systemen ethisch en transparant zijn. Organisaties ondernemen ook concrete acties wanneer ethische kwesties aan de orde worden gesteld. Uit het onderzoek blijkt dat 41 procent van de topmanagers aangeeft een ai-systeem volledig te hebben opgegeven toen een ethische kwestie aan de orde werd gesteld.

Regelgeving

Consumenten, werknemers en burgers geven aan dat ze behoefte hebben aan regelgeving rondom kunstmatige intelligentie. Bijna de helft van de respondenten (47 procent) gelooft namelijk dat ze ten minste twee soorten gebruik van ai hebben ervaren die tot ethische problemen hebben geleid. In Nederland ligt dit percentage iets lager (42 procent).

Driekwart van de respondenten zegt meer transparantie te willen wanneer een dienst wordt aangedreven door ai, en dat ze willen weten of ai hen eerlijk behandelt. Iets meer dan driekwart van de consumenten vindt dat er verdere regelgeving moet komen over de manier waarop bedrijven ai inzetten.

Over het onderzoek

Het onderzoek omvatte meer dan 1.580 kaderleden van grote organisaties (met meer dan een miljard dollar aan jaarinkomsten) uit tien landen (China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Nederland, Spanje, Spanje, Zweden, VK en VS). Daarnaast werd een consumentenonderzoek uitgevoerd onder 4.400 consumenten uit zes landen (VS, China, VK, Frankrijk, Duitsland en Nederland), die in het verleden allemaal een of andere vorm van ai-interactie hebben gehad.

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Arts
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Toekomst van de zorg ligt in ai en spraaktechnologie

    ActueelCloud & Infrastructuur

    In 2024 zelfsturende auto’s van Daimler en BMW

    AchtergrondCarrière

    Werken met ai is hot, maar blijft dat zo?

    Handen
    Awards NieuwsData & AI

    Boon Edam werkt naar predictive maintenance toe

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Containers heilzaam ondanks ‘uitdagingen’

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Ethiek is kritische factor voor succes ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs