'Hulpsystemen bij autorijden nog gevaarlijk’

Onderzoeksraad voor Veiligheid presenteert rapport over veiligheid en automatisering in wegverkeer

Noodremsystemen, adaptive cruise control en andere elektronische ondersteuning bij het autorijden leveren vaak meer risico op dan bedoeld. Dergelijke systemen zijn nog niet uitontwikkeld, bestuurders hebben er onvoldoende kennis van en de eisen die de overheid aan auto’s stelt, sluiten niet goed aan bij de huidige generatie rijhulpsystemen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na tweeënhalf jaar onderzoek.

Rijhulpsystemen, zoals cruise control die zich automatisch aanpast aan de verkeerssituatie, werken nieuwe verkeersveiligheidsrisico’s in de hand. Deze risico’s worden onvoldoende onderkend en beheerst, schrijft de raad, een zelfstandig bestuursorgaan dat op eigen initiatief onderzoek doet naar veiligheidsvraagstukken. Gisteren presenteerde de organisatie haar eindrapport over verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer.

Alertheid

"Automatisering maakt je minder alert"

Een van de risico’s van rijhulpsystemen is de afnemende alertheid bij de bestuurder, aldus de onderzoekers. De bestuurder moet het proces in de gaten houden en ingrijpen wanneer nodig. Maar automatisering maakt juist minder alert. Je gaat vertrouwen op de systemen, maar wordt op jezelf teruggeworpen als er iets misgaat. Bij de levering van een nieuwe auto krijg je bovendien te weinig informatie over de werking en beperking van de rijhulpsystemen.

Daarnaast heeft de overheid onvoldoende toezicht op de werking van nieuwe systemen, menen de onderzoekers. Hierdoor zou het onduidelijk zijn of de systemen daadwerkelijk doen waarvoor ze zijn bedoeld en wat hun effect op de verkeersveiligheid is. Dit komt deels doordat de politie de gegevens na een ongeval meestal niet kan uitlezen. ‘Door te leren van ongevallen, incidenten en gebruikerservaringen kunnen innovaties de verkeersveiligheid aantoonbaar verbeteren’, staat in het rapport.

Wetgeving

De wetgeving laat ook te wensen over, schrijft de raad. ‘Er is wel nieuwe wetgeving in ontwikkeling voor de toekomstige zelfrijdende auto, maar heel beperkt voor de huidige generatie rijhulpsystemen.’ Het zou ‘echt nog verre toekomst’ zijn voordat auto’s helemaal autonoom de weg op mogen. 

Volgens de raad is ongeveer de helft van de nieuwe auto’s voorzien van rijhulpsystemen, in het jargon Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) genoemd. Doordat de systemen werken op basis van eigen waarneming en eigen beslissingen, beschouwen de onderzoekers auto’s als rijdende computers.

Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Een ding is zeker als je naar het verleden kijkt. Of het nou om sjoemel diesels gaat of pickup trucks die bij aanrijding spontaan in brand vliegen. In de auto industrie gaat het uiteindelijk maar om een ding: zoveel mogelijk geld verdienen

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-11-29T11:57:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.