Afnemen financiële diensten mist vernieuwing

Dit artikel delen:

Het afnemen van financiële diensten stuit bij Nederlanders op veel bezwaren. Meer dan de helft lukt het niet (snel genoeg) om bijvoorbeeld een hypotheek af te sluiten. Wel staan ze open voor innovatieve manieren om digitaal de identiteit vast te stellen. Maar daarbij willen ze het liefst zelf kiezen hoe zij zich moeten identificeren.

Signicat heeft een groot wereldwijd onderzoek (Battle to Onboard) laten uitvoeren onder ruim 7600 consumenten van financiële producten zoals een bankrekening of hypotheek. De vraag was steeds of het lukte om een dienst naar tevredenheid af te nemen. Identificatie is een belangrijk proces bij het afnemen van producten bij financiële instellingen.

Aan het onderzoek deden consumenten mee uit veertien verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. Signicat brengt zo de verwachtingen van de moderne consument in kaart, zodat financiële dienstverleners hun on-boarding-proces kunnen verbeteren.

De meeste Nederlanders identificeren zich het liefst op afstand met behulp van een digitale identiteit (39%) of via het inscannen van identiteitsdocumenten met de mobiele telefoon of webcam (29%). Een fysiek bezoek aan een filiaal staat op plek drie en is vooral populair onder 65-plussers. Slechts een fractie van de consumenten prefereert een ‘Zoom-achtig’ video-interview of het opnemen van een korte video.

Nederlanders willen kiezen

Juist nu veel mensen hun hypotheek willen oversluiten als gevolg van de stijgende rente is het voor banken belangrijk te weten hoe consumenten het proces om een dienst af te nemen, ervaren.

Het blijkt dat Nederlanders willen kiezen hoe zij zichzelf moeten identificeren. Zodra het nodig is om een identiteitsdocument (ID-kaart of paspoort) te laten zien in een filiaal, haakt een derde af en zet de aanvraag voor een dienst niet door.

Op de markten waar een elektronisch identiteitsstelsel is ingeburgerd, zoals in Scandinavië, zijn de consumenten er tevreden mee en ‘hebben zij er goede ervaringen mee’. In landen zoals Duitsland, Nederland en België, zouden de consumenten ‘dit graag gebruiken’ meer dan op de andere markten. De resultaten kunnen erop wijzen dat, hoewel eID's beschikbaar zijn in deze respectieve markten (nPA, Verimi, yes® in Duitsland, iDIN in Nederland en Itsme in België) ze nog niet zo wijdverbreid zijn dat er minder respondenten die ‘goede ervaring’ hebben geantwoord.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in
Vacatures Digital Innovation

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-05-27T15:08:00.000Z Teus Molenaar
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.