Managed hosting door True

KPMG: ‘Digitale strategie is nauwelijks effectief’

Hoewel ondernemingen aangeven dat een digitale strategie essentieel is om dataveiligheid te kunnen waarborgen, worstelen veel bedrijven met een succesvolle aanpak. Bijna 80 procent geeft aan dat hun digitale strategie in beperkte mate of helemaal niet effectief is. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG en Harvey Nash.

Een oorzaak voor de beperkte effectiviteit van de digitale strategie, is het gebrek aan de juiste medewerkers. Ruim 30 procent van de cio’s zegt dat zij niet in staat zijn om mensen met de juiste digitale vaardigheden aan zich te binden en te ontwikkelen. Bijna de helft (46 procent) kiest daarom voor een uitbesteding om op deze manier toegang te krijgen tot vaardigheden. Die toegang tot talenten vinden cio’s bij outsourcing belangrijker dan het realiseren van een kostenbesparing.

Om de digitale strategie succesvol te maken, kiezen steeds meer bedrijven voor een chief digital officer (cdo). De aanstelling van een cdo, in combinatie met schaduw it en de veranderende aard van de technologie, zorgt ervoor dat het belang van de rol van de cio afneemt. Bijna 10 procent geeft aan dat hun rol steeds minder strategisch is geworden. Ook maakt inmiddels nog maar zo’n 66 procent van de cio’s deel uit van een raad van bestuur. Dat was vorig jaar nog ruim 70 procent.

Verder toont het onderzoek aan dat it-investeringen weer terug zijn op het oude niveau. Zo is bij ongeveer de helft van de ondernemingen het it-budget in het afgelopen jaar gestegen. In België nam het budget met 52 procent toe, in Nederland was dit een stijging van 46 procent. Tot slot verwacht de helft van de cio’s dat het it-budget in het komende jaar nog verder toeneemt.

CIO Survey 2018

Voor de ‘CIO Survey 2018’ (pdf) ondervroegen KPMG en Harvey Nash bijna vierduizend cio’s in 84 landen, waaronder Nederland en België.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-06-07T11:16:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.