Digibete ouderen klagen over opkomst online

Ouderenbond: een op drie 75-plussers gebruikt geen internet

IoT-workshop voor senioren van T-Mobile (archief).

Ouderen hebben moeite met de snelheid waarmee de maatschappij digitaliseert. Daardoor blijven alternatieven voor online noodzakelijk. Dat stelt ouderenbond KBP-PCOB na onderzoek onder bijna drieduizend ouderen. De ouderen noemen vijf redenen waardoor ze geen gebruik maken van internet. Ze vinden het te moeilijk, voelen zich te oud, hebben fysieke problemen, wantrouwen internet of geven de voorkeur aan analoge oplossingen.

Dat blijkt uit een (papieren) enquête die onder de ouderen is uitgevoerd. ‘Onze maatschappij gaat er steeds vaker van uit dat iedereen internet heeft. Het klopt dat senioren bezig zijn met een grote inhaalslag, maar ruim een derde (35 procent ) van de 75-plussers gebruikt geen internet en dreigt daardoor buiten de boot te vallen.’ Dat stelt KBO-PCOB, de grootste seniorenorganisatie van Nederland na onderzoek. De organisatie zegt overstelpt te zijn met reacties.

Het internetonderzoek van KBO-PCOB maakt veel los onder digibete senioren. Bijna duizend ingevulde papieren enquêteformulieren kwamen terug, samen met stapels handgeschreven notities en brieven over hoe het is om in deze tijd geen internet te gebruiken.’
KBO-PCOB bevroeg ook de senioren die wel online zijn en het bleek dat zij soms minder handig zijn dan gedacht. Er deden in totaal 2.780 ouderen aan de studie mee. Het onderzoek bracht een aantal redenen boven tafel waarom senioren ‘nee’ zeggen tegen internet.

Te moeilijk

"Ik verkeer in een chronische staat van wanhoop en onmacht, doordat ik geen grip heb op het maatschappelijke leven"

Bijna vier op de tien senioren zonder internet gebruiken het niet, omdat ze het te moeilijk vinden. Veel mensen voelen zich er te dom voor, omdat ze bijvoorbeeld alleen lagere school hebben gevolgd. Maar ook hoger opgeleiden hebben er problemen mee. Een respondent zegt: ‘ Als academicus én digibeet met een WAO-uitkering (63 jaar) verkeer ik in een chronische staat van wanhoop en onmacht, doordat ik geen grip heb op het maatschappelijke leven. Vooral bij instanties waar overal telefoonnummers ontbreken.’

Van de senioren die wel online zijn, verwacht maar liefst driekwart dat internetten in de toekomst voor hen steeds moeilijker gaat worden. Onder meer ouderdom en fysieke gesteldheid spelen daarin een rol.

Te oud

Een op de tien senioren zonder internet zegt dat hij of zij te oud is om te internetten. Het gaat dan vooral om 80-plussers. Een reactie: ‘Mijn man regelde alles op de computer, maar hij is pas overleden. Nu doen mijn zoon en schoondochter de belangrijkste dingen. Liever zou ik dat zelf doen, maar met mijn leeftijd van 80 jaar valt dat niet mee.’

Bij de online-senioren neemt de internetvaardigheid af met de jaren. Zestigers geven zich nog een 9 als rapportcijfer voor hun handigheid, maar bij 75 jaar is dat gezakt naar een 5. De redenen: het bedienen wordt te moeilijk (43 procent), gezondheidsproblemen (20 procent), en omdat er niemand meer is om hen te helpen (10 procent).

 

Fysieke gesteldheid

7 procent van de digibete senioren zegt niet te kunnen internetten door hun gesteldheid, bijvoorbeeld slecht zicht en moeilijkere oog-hand-coördinatie. Van de online-senioren die denken dat ze in de toekomst geen gebruik meer van internet kunnen maken, verwachtten bijna drie op de tien dat dit komt door gezondheids- en fysieke problemen.

Internet niet nodig, want het kan ook op een andere manier

Bijna drie op de tien digibete senioren hebben internet niet nodig, omdat ze alles via telefoon en papier kunnen regelen. Als deze mogelijkheden wegvallen, komen zij en vrijwel alle andere niet-internetters onherroepelijk voor problemen te staan. Voor nu vinden de meesten het leven zonder internet ook fijner. Zoals iemand schrijft: ‘Zitten ze de hele dag met een kromme rug achter de computer. Als ik boodschappen ga doen, maak ik altijd een praatje. Ik ga elke dag een stuk fietsen en vermaak me goed.’

Geen vertrouwen

Ruim een op de tien digibete senioren zegt internet te mijden, omdat ze het niet vertrouwen. Een respondent: ‘Je hoort zo van die rare dingen. Ik wil wel maar ik durf niet. Als ik op een verkeerde knop druk, raak ik in paniek en weet ik niet meer wat ik doe. Nu doet de buurjongen de belastingen.’

Ook bij online-senioren speelt de vrees voor internetcriminaliteit. 3 procent van de senioren is ooit slachtoffer geweest van koop- en/of verkoopfraude via internet. En nog eens 3 procent van de senioren is slachtoffer geweest van een hacker.

Tabletcoaches

KBO-PCOB ziet duidelijk voordelen van digitale oplossingen. Directeur Manon Vanderkaa: ‘Met onze eigen, vrijwillige tabletcoaches geven wij senioren uitleg en leren wij hen wat de digitale wereld kan bieden: ontspanning, contact en gemak. Van social media tot belastingaangifte, van reisplanner tot e-health-toepassingen.’

Alternatief voor online

Alternatieven voor digitale oplossingen blijven volgens de bond noodzakelijk. 'Van de 440.000 senioren die op dit moment niet online zijn, zeggen ruim 320.000 mensen dat dit hen nooit meer zal lukken. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS. Van hen vindt 99 procent dat de overheid en het bedrijfsleven alternatieven moeten blijven aanbieden voor wie niet digitaal uit de voeten kan. Het merendeel van de digitaal vaardige ouderen onderschrijft dit. Velen van hen verwachten dat internet ook voor henzelf een probleem gaat worden in de toekomst.’

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Zoals de gemeente Venlo, tot nu toe kon de bezoeker nog parkeren in de Blauwe zone met een papieren bezoekers document.
Vanaf 1 januari gaat dit alleen nog Online, laten er nu veel ouderen wonen in dit gebiet. En ja die zijn niet Online.

klopt helemaal! Zeker overheden dienen zich terdege te realiseren dat niet iedereen de beschikking heeft over digitale middelen. Mijn moeder is 87, dat is digitaal kanonnenvoer voor phishers, Microsoft--ik-zal-u-wel-even-van-uw-virus-afhelpen- opbellers, virusverspreiders. Maar de belastingdienst gaat er maar voetstoots vanuit dat ze haar aangifte wel even digitaal zal doen, mijnoverheid blijft maar volharden in dat inmiddels al lang ter ziele gegane mailadres, telefoonnummers zijn onbereikbaar, onbemand babbelende randdebielen of verwijzen doodleuk naar websites.
Uiteraard neem ik veel van dit soort zaken van haar over, maar je schrijft je scheel aan machtigingsverzoeken en het steeds maar officieel uit handen moeten geven van haar zelfbeschikking, de grip op haar eigen leven, doet haar geen goed.
Zolang de overheid schouderophalend internetciminelen vrij spel blijft geven, mag je van hoogbejaarden niet verwachten dat ze nog even de stap naar het internet zullen gaan maken.

Als ouderenbond KBP-PCOB mensen al klakkeloos tot 'digibeet' verklaart is het eind wel zoek.
In ieder geval is het koren op de molen van de appende pubers bij overheid en bedrijfsleven die zonder kennis van zaken 'communicatie' bedrijven en arrogant standaarden en regelgeving negeren.

Eerste simpele vuistregel is 'als de gebruiker de web-interface niet begrijpt dan heb jij je werk niet goed gedaan'.
Tweede simpele vuistregel is 'als je maling hebt aan internet-standaarden en accessibility-richtlijnen dan deug jij niet voor je werk'.
Derde simpele vuistregel is 'als de verantwoordelijk bestuurder - wethouder of manager - zijn/haar verantwoordelijkheid niet neemt dan hoeft hij/zij ook niet naar dat dure seminar over klant-centraal'

Twintig jaar later wordt nog steeds teveel geprutst op kosten van klant/belastingbetaler.

'Bijna vier op de tien senioren zonder internet gebruiken het niet, omdat ze het te moeilijk vinden.'
Denken ze dat het te moeilijk is, en gebruiken ze het daarom niet? Of hebben ze het (langere tijd terug) geprobeerd en vonden ze het toen te moeilijk?

De oplossing is deze ouderen aan de hand te nemen en het ze toch te leren. En dat is waarschijnlijk voor een groot deel gewoon haalbaar.

Als je zelf eens een keer een webprogramma gemaakt hebt voor iemand die slecht ziet dan weet je hoe miserabel het gesteld is met de usability van het gros van die programma's. Nog afgezien van de misselijk makende vloed aan storende reclame.
Als een industrietak zijn eigen glazen ingegooid heeft is het de reclame-industrie, ik blokkeer bijna alles alleen om websites leesbaar te houden.
Je kunt geen normaal mens die rommel aandoen die als reclame "aangeboden" wordt en websites onbruikbaar maken.

Daarom hier nog even genoemd, WCAG, om websites bedienbaar te houden, en uBlock om reclame blokkeren.
Dan is internet soms ineens bruikbaar.

Directeur Manon Vanderkaa komt niet boven het tablet-niveau uit en lijkt duidelijk een verborgen agenda te hanteren. "duidelijk voordelen van digitale oplossingen" past teveel in het drammerige promopraatje van de 'Digitale Overheid'.

Android-tablets zijn inherent onveilig, Apple-tablets zijn prohibitief duur.
Ouderen zijn beter af met een eenvoudige laptop met voldoende geheugen (min. 8MB) met daarop een Linux-variant zoals Ubuntu.
Stukken simpeler, veiliger en stabieler dan Windows, bovendien gratis. Allerlei phishers maken direct geen kans meer.
En het uitleggen van elementair computergebruik zoals de Ctrl +/- functie zet voor slechtzienden heel veel meer zoden aan de dijk dan de infantiele 'zoom in/uit knoppen' op menige (overheids-)website.

Die 'vrijwillige tabletcoaches' ter meerdere eer en glorie van KBP-PCOB kunnen ook meteen een andere hobby zoeken.

En het mag nog maar eens gezegd worden : overheid en bedrijfsleven kúnnen en mógen de klant/belastingbetaler helemaal niet dwingen Internet te gebruiken. Hoe hard en hardnekkig en met veel bangmakerij ze ook het tegendeel beweren, tot en met ministers toe.
De Belastingdienst is nog de grootste schurk in dit circus. Maar hoe het bij de Belastingdienst gesteld is weten we inmiddels wel.

De papieren weg is bij overheid en bedrijfsleven nog steeds een legitieme en betrouwbare weg.
Of ze het nou leuk vinden of niet.

@Westerhof: uw eerste reactie vond ik goed. Maar dat u nu met Ubuntu komt stelt me teleur. En 8 mb is ook niet meer van deze tijd. Ik zou die ouderen dan nog eerder een Chromebook adviseren. Dan hebben ze echt een hoop kopzorgen minder.

@vdZanden : dank voor uw onderbouwde reactie.
Maar door een Chromebook te adviseren zakt u écht door het ijs. Google geldt zoals genoegzaam bekend nu niet echt als een betrouwbare partij. Hetzelfde geldt voor het bij de Chromebook horende Chrome OS en cloudopslag.

Ouderen en 8 MB zijn wellicht niet meer van deze tijd. Maar veel ouderen kiezen voor een simpele instap-laptop. Medion is populair.
Instap-laptops hebben momenteel standaard 8 MB en Linux draait daar prima op.

Het totaal negeren van het onvermogen van veel (om niet te zeggen de meeste) ouderen om zich deze materie nog eigen te maken als 80+er, vind ik nogal stuitend in een aantal van deze reacties. Ubuntu of Chromebook, Android of Windows, het dondert allemaal niet: het internet is nog steeds een anarchistische roversbende zoals het wilde westen ooit een anarchistische roversbende was. Daar zijn die Internet-beginnende oudjes gewoon van geen kanten tegen opgewassen - Áls ze 'dat ding' tenminste al aan weten te krijgen...
De reacties gaan soms volkomen voorbij aan de kern van het probleem: ouder worden en de grip op de moderne techniek verliezen...
Beetje jammer van zo weinig inlevingsvermogen. U denkt hier mogelijk nog wel eens aan terug in de conversatiezaal van het bejaardenhuis als u ook geconfronteerd wordt met nieuwe zaken die u volkomen boven de pet zullen gaan. Want reken daar maar rustig op!

@tuijnman Een volslagen idiote reactie. U neemt noch de ouderen noch de mensen die hier reageren serieus. Ik heb ervaring met 80+ mensen en het hen leren omgaan met digitale middelen. Ja, dat lukt gewoon. Ja, niet voor allemaal, maar meer dan je misschien zou denken!

@R.J.:
De tachtigers van nu waren zestigers in 1999, en toen bestond internet ook al. Ze zitten mogelijk al 20 jaar of langer op internet. Maar ook nu kunnen ze vaak nog leren hoe ze hun informatie op het web kunnen vinden. Als ze bv een iPad hebben en zich beperken tot apps met beperkte internettoegang, zoals bv nieuws apps, dan kan er weinig gebeuren.

Het is altijd handig om met de tijd mee te gaan. Trekschuiten bestaan niet meer, het ontkennen van het internet is net zo naïef als het wachten op de trekschuit van Amsterdam naar Haarlem.

Wel weer typisch te zien dat er door sommigen meteen weer in technische oplossingen (OS, hoeveelheid geheugen) gedacht wordt.
Een groot deel van de ouderen hebben angst, en die angst neem je niet 1 2 3 weg, ook niet met tabletcoaches.

Mijn moeder van bijna 80 gebruikt internet om haar digitale krantje te lezen en dingen op te zoeken (hobby, vakanties) maar meer niet. Simpelweg omdat ze bang is dat als ze iets fout doet het haar veel geld gaat kosten. Ze heeft gezien hoe e.e.a. werkt, samen met de (klein-)kinderen dingen gedaan, maar die angst die blijft. Waarom? Omdat ze geen idee hebben wat er gebeurt als ze op bepaalde knoppen drukken.

Maar ik ken ook ouderen met universitaire opleiding die internet vanaf het begin meegemaakt hebben en die soms ook betalingen etc doen met internet. Echter, kennissen van hun zijn slachtoffer geworden van phishing en ze zijn nu als de dood dat hun dit ook overkomt, dus ze beperken zich tot het hoogst noodzakelijke. Gegronde angst of niet, de angst zit er in ieder geval wel in.

Ouderen kunnen en willen best nog wel wat leren is mijn ervaring, maar laten we realistisch zijn: de ontwikkelingen zijn de laatste 20 jaar wel heel hard gegaan. Iemand die 15 jaar geleden met pensioen is gegaan en toen goed overweg kon met windows 95 en internet explorer heeft na zijn pensionering heel wat bij moeten leren wil hij vandaag de dag met een tablet/ of pc om kunnen gaan. De één pakt dit nu eenmaal makkelijk op dan de ander.

Welk besturingssysteem maakt niet veel uit, een browser en een e-mail programma is voor velen al voldoende.
Ermee om gaan is een ander verhaal.
m.i. ben je nooit verplicht om aan de digitale overheid mee te doen, zolang je de pc en internetabonnement niet van de belasting mag aftrekken.

Er zijn niet alleen digibete 75-plussers. Veel jongere mensen zijn functioneel analfabeet, analfabeet of hebben een andere handicap. Dan is de digitale snelweg (voorlopig) ook een stap te ver. Ook voor hen zijn alternatieven nodig en dat is meer een kwestie van organiseren voor mensen dan één van verkopen van techniek.

@Leon van der Zanden: Jij vindt het misschien een idiote reactie, maar ik heb wel degelijk ruime ervaring met 80+ers en de pc..En die ervaringen zijn heel wisselend: mijn moeder van 87 heb ik ooit een jaar of tien geleden een pcgegeven, maar daar heeft ze nimmer aan kunnen wennen: stond te verstoffen in een hoekje met een fraai haakwerkje over het toetsenbord.
Volgende week verkoop ik echter ook een laptop aan een 84-jarige dame. Heel wisselend dus. Ik merk wel dat het bijbenen van de ontwikkelingen bij deze leeftijdsgroep erg moeizaam gaat. Een andere hoogbejaarde dame die ik pc-matig ondersteun was helemaal overstuur toen ze een dreigmail kreeg dat haar account gehackt was en dat ze bitcoins moest overmaken om erger te voorkomen. Haar vertrouwen in de pc was en is ernstig geschonden. Ze vertrouwt het nu toch niet helemaal meer. Ik weet dus wel degelijk waar ik het over heb.

Dit probleem ondervinden wij zelf ook in de regio Enschede. Wij als de Blije Lach (www.blijelach.nl) bieden hiervoor ondersteuning als ouderen hier de behoefte aan hebben.

@Tuijnman: het is inderdaad wisselend. maar niet onmogelijk. Ik sluit me ook erg graag aan bij de stelling van Frank Heikens. Overigens, het gebruik van moderne websites is de afgelopen 4 jaar met de komst van responsive technieken aanzienlijk verbeterd, en dit neemt alleen maar toe. Dus vooral doorgaan met het helpen van de digibeten (ongeacht de leeftijd overigens) digibeet af te raken.

@ Leon: Niet onmogelijk inderdaad, maar ook niet per definitie mogelijk. Veel ouderen van nu zijn opgegroeid in een crisistijd en hebben weinig opleiding genoten. Als ze destijds de stap naar het internet niet hebben gemaakt (en laten we elkaar geen mietje noemen: dat was zeker in de beginfase toch vooral het terrein voor de wat hoger opgeleiden - ik weet nog goed dat ik zelf rond mijn dertigste met een 2400 baud modempje het FIDO-net op moest om mijn 'mail' op te halen...) dan maken ze nu die inhaalslag echt niet meer. Die mensen kun je niet in de kou laten staan en schouderophalend aan ze voorbij gaan met 'had je maar eerder aan dat internet moeten beginnen...'

@ Frank Heikens: Van 'ontkennen' van het internet is geen sprake, het is meer een trein die het station al gepasseerd is voor een flink deel van de bejaarden en waar ze niet meer op weten te springen omdat het ze allemaal te snel gaat...

@R.J. Tuijnman
Voor sommigen is internet een gepasseerd station, voor anderen niet. Maak de stappen niet te groot, stel kleine doelen die haalbaar zijn, en accepteer dat niet alles meer haalbaar is.

PaVaKe wil geen OS-en enzo hebben, maar mijn advies aan digibeten die internet op willen is: koop de goedkoopste iPad, laat 'm door een handig familielid zo minimaal mogelijk inrichten met apps die handig en nuttig zijn (dus geen tweakers apps), Facetimen met de kleinkinderen is bijvoorbeeld veel nuttiger dan email, en Solitair is een betere app om mee te beginnen dan de app van de bank.

Tot slot: internet is geen eerste levensbehoefte voor iedereen, niet op internet zitten is ook een optie!

Ik ga me hiermee wederom niet geliefd maken maar de reacties zijn grotendeels tenenkrommend, het door de strot duwen van digitale oplossingen betreft namelijk niet alleen ouderen. Want het gaat dus niet alleen om senioren zonder internet maar ook om een heleboel mensen zonder mobiel internet, vanzelfsprekendheid dat iedereen over een smartphone beschikt met toegang tot Internet is statistisch gezien voor 40% al een foute aanname.

@Dekkinga : en zo is het maar net! Maar daar gaat 'Appie Ambtenaar' wél van uit en zijn/haar minister dús óók.
En hoewel ik een Internetter van het 1e uur ben heb ik nog steeds geen smartphone en ook geen plannen in die richting.

@Frank Heikens ... je reactie is precies waar ik op doelde: de kleinkinderen hebben allemaal android apparaten, en de kinderen ook, dus als we een ipad moeten gaan optuigen dan gaat 'm dat niet worden

Mijn schoonouders hebben nu een windows phone, geadviseerd door een familielid "omdat dat het meeste lijkt op wat ze gewend zijn op de laptop" ... ook daar in de familie geen apple gebruikers

Ik ben het met je eens dat een minimaal ingerichte tablet een mooi opstapje kan zijn om mee te beginnen, maar welk OS, hoeveel geheugen etc is daarin niet relevant

Ik wil Ewout Dekkinga graag even bijvallen.
Tot ongeveer een jaar geleden had ik een prima Nokia waarmee ik kon bellen en een SMSje sturen
Dat ding ging ruim een week mee, maar naar twaalf jaar begon de batterij toch wat minder te worden.
Ik heb daarom een slimme telefoon aangeschaft.
Daarmee kan ik bellen en een SMSje sturen harstikke fijn.
Ohh ja ik kan nu ook overal een website bezoeken, en met mijn browser die elke keer weer alle koekie elende vergeet is het echt een fijn ding.
Maar ik heb geen facebook, geen twitter, geen whatsap en aanverwante ellende.
Je kan me bellen, je kan een sms sturen, je kan me emailen en je kan gewoon even bij mij op bezoek komen.
Heb je daar geen zin in, schrap mij dan maar uit je lijstje.

Welnu ik voorzie toch een probleem.
Een jaar geleden bij een andere werkgever verwachte men van mij dat ik mijn telefoon beschikbaar zou stellen om een of andere vage tweede niveaus authentificatie controlle voor het netwerk te kunnen uitvoeren.
Welnu rot maar lekker op met je onzin, het is mijn telefoon en die is op kantoor nergens voor beschikbaar (staat dan ook op stil).
Dat leverde nogal hilarische onzin problemen op die ik vooral niet de mijne heb gemaakt.

Allemaal leuk en aardig, maar onze overheid wil het zelfde kunstje met DigId gaan uithalen.
Twijfelachtig dat voor deze knullige oplossing kiest kenlijk ignorant van het feit dat het helemaal niet zo moeilijk is om SMSjes te faken, anoniem te versturen of wat al niet meer.
Werkelijk soms vraag ik mij af wie dergelijke oplossingen voor een niet bestaand probleem verzint.

Fran Heikens schreef: "Tot slot: internet is geen eerste levensbehoefte voor iedereen, niet op internet zitten is ook een optie!"
Daar ben ik het nadrukkelijk mee oneens: onze maatschappij zet vol in op internet-communicatie, andere communicatie heeft men nagenoeg onmogelijk gemaakt. Bellen met instanties is veelal onmogelijk. Wie zonder internet door het leven gaat moet zeer veel hindernissen slechten om ion contact te kunnen komen met overheden, instanties, banken en verzekeringen. En daar zijn onze ouderen nou eenmaal vaak niet meer toe in staat. En dus krijgt mijn demente moedertje van 87 een verzuimboete omdat ze haar belastingaangifte niet op tijd heeft ingediend. De blauwe envelop lag onderop een ferme stapel post waar ze gewoon geen raad meer mee wist.
9 van de 10 brieven in die stapel eindigden met 'Ga naar www.noemmaarop.nl en vul daar zus en zo in' of zinnen van gelijke strekking...

R.J. Tuijnman, dat kan ik alleen onderschrijven.
Zoals ik eerder al schreef, is het bezit van een PC en/of smartfoon niet verplicht en niet aftrekbaar (voor particulieren) van de belasting.
Bedrijven en instanties die dat verplicht stellen, krijgen van mij vaak een bericht of zij dit beschikbaar willen stellen :-)
Zelfs heb ik een keer mijn hoofd gestoten toen ik iemand wilde helpen, die een formulier moest invullen, waarbij zowel een huis-telefoon als een GSM nummer verplicht waren.
Uit pure frustratie heb ik 2x 0123456789 ingevuld, tenslotte is ook het bezit van een telefoon niet verplicht.

@PaVaKe
Als je "tablet" zegt, zeggen veel mensen "wat?", maar bij een iPad weet iedereen wat je bedoelt. Zoiets als aspirine als algemene term voor pijnstiller.

Daarbij is bij telefoons Android veel groter dan iOS, maar bij tablets is dat precies andersom. Naast Apple heb je Samsung en verder hoofdzakelijk goedkope troep die je voor 100 euro bij de Intertoys kunt kopen. Niet echt apparaten die geregeld updates krijgen en waar ik mijn bankzaken op zou willen doen. Bij familie die helemaal "into Android" is, is het kopen van een Android tablet geen enkel probleem. Die weten wat ze doen, stellen het apparaat goed in, en (o)pa kan veilig het internet op. Heb je geen verstand van zaken, dan is een iPad de meest voor de hand liggende optie. Maar, inderdaad, niet de enige optie.

@R.J. Tuijnman
Elke instantie "zit" op internet. Maar veel instanties zijn slecht in het beantwoorden van een email. Bellen werkt vaak sneller, ook al zit je soms een half uur in de wacht.

En helaas is jouw voorbeeld niet erg illustratief van dat alles via internet moet. Jouw moeder was vergeten haar belastinggegevens op tijd in te dienen. De brief waarin stond dat ze dat moest doen, was een fysieke brief in een fysieke en zeer herkenbare blauwe envelop. Die komt elk jaar om aan te kondigen dat je voor 1 mei (vroeger 1 april) aangifte moet doen. En er staat ook altijd een telefoonnummer op. Er kunnen vele redenen zijn waarom je moeder niet op tijd was, maar internet is daar niet één van, ze had kunnen bellen met het nummer op de brief, of met jou om haar te helpen haar formulier in te vullen.

@ Frank Heikens: Quote: Elke instantie "zit" op internet. Maar veel instanties zijn slecht in het beantwoorden van een email. Bellen werkt vaak sneller, ook al zit je soms een half uur in de wacht.

Helaas ontmoedigen veel instanties het bellen óf geen nummer te vermelden, óf een doolhof van keuzemenu's.
Wat mijn moeder betreft heb je denk ik wel een punt áls dementerende ouderen dat besef en overzicht nog zouden hebben. Maar ik denk dat ik mezelf daarin zaken moet verwijten dat ik niet eerder in heb gegrepen. Maar het besef dat je moeder dementerende is vergt ook enige gewenning...

@R.J. Tuijnman
Helaas is jouw situatie herkenbaar... Sterkte ermee!

Veel bedrijven zijn slecht in communiceren, en verzoeken laten ze het liefst binnenkomen op zo'n manier dat ze zelf kunnen bepalen hoe ze iets afhandelen en hoe lang ze er over mogen doen. Telefoon is dan lastig, want daarvoor moeten ze mensen aannemen, trainen, en moeten ze direct antwoord geven of actie ondernemen. Soms moet je heel goed zoeken, maar er is gelukkig bijna altijd een telefoonnummer te vinden. Maar of mensen die digitaal wat minder handig zijn het ook kunnen vinden... Dat van de Belastingdienst krijg je overigens op een presenteerblaadje!

Dit is eindelijk een goed artikel. In een aantal reacties kan ik mij wel vinden.
Ik heb na mijn vut 17 jaar les gegeven aan senioren. In het begin was het een ware hype. Er waren zelfs wachtlijsten van 6 mnd en langer. De cursisten pakten het aangepaste lesmateriaal (van docent met ervaring lesgeven senioren ) goed op. Vervolgens na een aantal jaren viel op dat leerlingen de stof niet meer of moeilijk opnamen. We pasten daarom de stof zelf aan. De belangstelling liep geleidelijk terug, wel was er meer belangstelling voor privéles. Door wegvallen docenten waren we genoodzaakt te stoppen met lesgeven.Wat opvalt is dat nog steeds lesgegeven wordt met uitgebreid lesmateriaal, wat niet geschikt is voor deze groep senioren. Tijdens de les, onder begeleiding gaat het, maar daarna is men niet zelfstandig en verdwijnt de lesstof. Frustaties bij de leerlingen, zonde van het lesgeld. Waarom niet aanpassen en alleen richten op zelfstandigheid van deze groep met alleen noodzakelijke aspecten, alleen digitale toepassingen die onontkoombaar zijn.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-02-04T11:59:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.