Amazon licentieert kassaloos winkelen

‘Just Walk Out’-technologie in enkele weken geïmplementeerd in nieuwe en bestaande winkels

Amazon Go-vestiging in Seattle

Binnenkort kunnen winkelbedrijven gebruikmaken van de technologie die Amazon ontwikkelde voor zijn kassaloze fysieke winkels. De Amerikaanse onderneming stelt het systeem in licentie beschikbaar aan detaillisten.

‘Just Walk Out’ heet het systeem dat Amazon aanbiedt aan retailers die met kassaloos winkelen willen beginnen. Amazon gebruikt de technologie zelf sinds 2018 in een aantal winkels in de VS. Je downloadt de app, opent het toegangspoortje met een qr-code, kiest je boodschappen en loopt weer naar buiten, zonder producten te hoeven scannen. Het systeem houdt zelf bij welke producten je pakt en brengt ze via de app in rekening.

Creditcard

Andere winkelketens kunnen de techniek vanaf nu dus ook gebruiken. Ze nemen een licentie op het systeem. In plaats van de app moet je dan wel een creditcard gebruiken om het toegangspoortje te openen. Vervolgens doe je je boodschappen op de hierboven beschreven manier. Betaling gebeurt via de creditcard.

Volgens Amazon kan de ‘Just Walk Out’-technologie binnen enkele weken worden geïmplementeerd in nieuwe en bestaande winkels. Het techbedrijf verzorgt de installatie en de 24-uurs helpdesk. Er zouden al diverse retailorganisaties een licentieovereenkomst hebben gesloten, schrijft persdienst Reuters zonder bedrijfsnamen te noemen. Vooral op luchthavens zou interesse zijn, maar grote winkelketens kunnen eveneens een doelgroep zijn. 

Grab-and-go

Amazons systeem voor kassaloos winkelen gebruikt camera’s aan het plafond en gewichtssensoren in de schappen. De data hiervan worden in realtime verwerkt in de cloud van Amazon Web Services (AWS). Een van de vragen daarbij is wie eigenaar van de data is. Voor winkeliers is het interessant om de gegevens in bezit te krijgen, maar niet alle winkelbezoekers zullen daarmee instemmen.

In Nederland experimenteert Albert Heijn met winkels zonder kassa en zonder zelfscanapparaten. De supermarktketen ontwikkelde deze ‘grab-and-go’-technologie samen met de Amerikaanse startup Aifi. ING ontwikkelde de bijbehorende betaaloplossing.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures Digital Transformation

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-03-10T14:51:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.