Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Helft thuiswerkers kent technische problemen

22 februari 2021 - 12:43ActueelCarrièreKingston
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Ongeveer de helft van alle Belgen die thuiswerken, ondervinden daarbij technische problemen. Bij Nederlanders ligt het percentage ongeveer gelijk. Dat blijkt uit een onderzoek van geheugenfabrikant Kingston in België, Nederland en Duitsland.

Meer dan 70 procent van de thuiswerkers in België gebruikt oplossingen zoals Slack, Zoom, Teams of Skype, ongeveer de helft daarvan zet deze tools ook voor het werk in. De jongste leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar gebruikt de video-oplossingen wel aanzienlijk intensiever dan de oudere generatie. Ook tussen de verschillende landen zijn er verschillen. In Duitsland maakt bijna twee derde van de werkenden gebruik van videotoepassingen, in Nederland is dat maar liefst 103 procent en in België 104 procent. Dat er het cijfer boven de honderd procent zit, komt omdat de ondervraagden meerdere tools konden aanduiden. 

Bijna de helft van alle respondenten in de drie landen ervaart technische problemen bij het thuiswerken of het gebruik van diverse video-conferentiesystemen (Duitsland: 48 procent, Nederland: 53 procent, België: 46 procent). Bijna één op de tien thuiswerkende Belgen moet tijdens een conferentie de videotool uitschakelen om de verbinding te verbeteren. Deze situatie is vergelijkbaar in Nederland en Duitsland.

Zelf regelen

Iets meer dan een kwart van de respondenten wijdt problemen met videoconferenties aan een slechte internetverbinding. Kingston, niet toevallig een producent van geheugenchips, wijst echter ook op dat een tekort aan computergeheugen mee de slechte prestaties veroorzaakt. Veel gebruikers weten dat ook niet. Maar 16 procent van de Belgische thuiswerkers die videotools gebruiken noemen ‘een trage computer’ als oorzaak van het probleem, maar slechts 6 procent noemt ‘een gebrek aan opslagcapaciteit’ als mogelijk probleem.

Ook opvallend: veel gebruikers van videotools moeten ook op niet te veel hulp van hun werkgever rekenen. Bijna 30 procent van de Belgen en Nederlanders (tegenover 16 procent van de Duitsers) heeft geen technische ondersteuning van hun werkgever gekregen en moest alles zelf regelen. Aan de andere kant zijn er ook wel de nodige bedrijven waarvan de it-afdeling werknemers adequaat ondersteunt bij het opzetten van thuiskantoren: Nederland (23 procent), in België (21 procent) en Duitsland (18 procent). 

De enquête van Kingston werd uitgevoerd eind december van vorig jaar. Kingston ondervroeg er 3.916 mensen voor: 2.042 Duitsers, 1.009 Belgen en 865 Nederlanders.  

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Applicatiebrij hindert thuiswerkende ambtenaar

    AchtergrondCarrière

    Computable-onderzoek: Thuiswerken is blijvertje

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Thuiswerken sluit én opent deur voor virussen

    OpinieGovernance & Privacy

    Vanuit crisis via rampenplan naar veerkrachtigheid

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Hoe beweegt ‘zakelijke mobiliteit’ zich na pandemie?

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Vertrouwen is belangrijk, data zijn cruciaal

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs