Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Luchthavens investeren met ICT in selfservice

10 november 2014 - 15:46ActueelData & AISuez
Rik Sanders
Rik Sanders

Het overgrote deel van de luchthavens is van plan meer te investeren in zelfbediening om zo het toenemende aantal passagiers goed te kunnen blijven bedienen. Luchthavens wereldwijd verwachten binnen de komende drie jaar over meer multi-service kiosken, bagage-inleverpunten en self-service check-in kiosken te beschikken. Driekwart verwacht zelfs dat in 2017 de meerderheid van hun passagiers zelf online incheckt. Dit blijkt uit het Airport IT Trends-onderzoek 2014, in opdracht van luchtvaartautomatiseerder Sita en Airports Council International (ACI).

Wanneer het om it-investeringen gaat, is het verbeteren van de passagiersafhandeling topprioriteit bij 86 procent van de luchthavens. Daarnaast staat passagier- en luchthavenbeveiliging hoog op de agenda (47 procent). Het jaarlijkse onderzoek van Sita en ACI laat zien dat luchthavens wereldwijd zich de komende periode vooral richten op de ‘connected’ reiziger; de reiziger die bijna overal en altijd verbonden is met het web. Investeringen in it-infrastructuren en -diensten die passagiers meer gemak, controle en mobiliteit bieden, krijgen daarom prioriteit.

Van de chief information officers (cio’s) binnen de luchtvaart verwacht 63 procent dit jaar meer geïnvesteerd te hebben in technologie dan vorig jaar. De totale uitgave in 2014 wordt geschat op 6,8 miljard dollar.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat cio’s ook grote belangstelling hebben voor geolocatie-technologie. Hiermee zijn luchthavens in staat bepaalde diensten aan te bieden aan individuele passagiers op basis hun locatie. Daarnaast hebben vliegvelden veel aandacht voor nieuwe technologieën, zoals ‘near field communications’, iBeacons en draagbare (‘wearable’) technologieën. Vooral Europese luchthavens omarmen dergelijke innovaties, blijkt uit het onderzoek.

Mobiele apps

Ook blijkt uit Airport IT Trends 2014 dat ruim 80 procent van alle luchthavens van plan is om de komende drie jaar te investeren in mobiele apps voor passagiers. 50 procent van hen biedt al vlucht- en luchthaveninformatie via een app. Inmiddels wordt nagedacht over het uitbreiden van hun diensten via mobiele applicaties, waaronder klantrelatiebeheer, bewegwijzering, notificaties van wachttijden in verband met controles en allerhande winkeldiensten.

Het gebruik van sociale media is voor veel luchthavens nog een lastige trend om goed op in te spelen. Het onderzoek toont aan dat de resultaten van het gebruik uiteenlopen. Zo’n 13 procent van de luchthavens geeft bijvoorbeeld aan dat het gebruik van sociale media beter is dan verwacht, terwijl 18 vindt dat het juist tegenvalt.

Meer over

AppsECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Orange en Sita starten e-kiosk luchthavens

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Sita is opnieuw ICT-partner op Schiphol

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Luchthavens investeren 4,5 miljard euro in IT

    Bagagesysteem Unisys
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Unisys pakt bagage Rotterdam The Hague Airport

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Sita breidt contract Orange Business uit

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs