Oproep ERP-slachtoffer krijgt geen respons

Dit artikel delen:

De oproep van bestekleverancier Amefa aan bedrijven die problemen hebben met erp-implementaties, heeft nul reacties opgeleverd. Het gaat om een oproep die het bedrijf eind mei en begin juni 2010 plaatste in Computable en het Financieele Dagblad. Amefa ontving wel vijf 'serieuze' reacties van consultants, die zich herkennen in het beeld dat erp- implementaties vaak buiten de geplande termijn en boven het geraamde budget uitkomen. Die consultants reageerden op artikelen in Computable.

Volgens advocaat Jop Fellinger, die Amefa juridisch bijstaat, houden bedrijven problemen met de implementatie van erp-systemen liever binnenshuis. Dat doen ze uit angst voor negatieve publiciteit, die schadelijk voor de bedrijfsresultaten kan zijn.

Lotgenoten

Amefa zoekt via de oproep naar lotgenoten om kennis over problemen met erp-implementaties uit te wisselen en eventueel gezamenlijk op te treden tegen leveranciers. Volgens de bestekleverancier zijn overschrijdingen van budgetten en termijnen schering en inslag binnen de erp-branche.

De invoering van een erp-systeem van leverancier IFS, die is uitgevoerd door ict-dienstverlener Atos Origin, liep forse vertraging op. De implementatie leidde volgens de Amefa tot een financiële strop van 732.000 euro. Het bedrijf heeft juridische procedures lopen tegen de leverancier en de dienstverlener.

Rechter

Ict-dienstverlener Atos Origin vindt dat het niet verantwoordelijk is voor problemen met het erp-systeem. Volgens het dienstenbedrijf gaat het om een conflict tussen Amefa en erp-leverancier IFS. De dienstverlener stelt dat het als onderaannemer buiten het conflict staat. IFS wil niet reageren zolang de zaak onder de rechter is.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Volgens mij zijn overschrijdingen van budgetten en tijd schering en inslag bij vrijwel alle grote ict-projecten. De klant wil namelijk bij het aanvragen van offertes genaaid worden, want als je een fatsoenlijke tijdschatting + bedrag op je offerte invult krijg je de opdracht niet.

Kan me niet voorstellen dat een klant "genaaid" wil worden. Dit getuigt niet echt van begrip c.q respect van degene die het salaris van de implementatie consultants betaalt!

Kan het zo zijn dat de implementatie consultants niet goed duidelijk kan maken waarom het kost wat het kost? Of anders gezegd dat de klant "waar voor zijn geld krijgt"?

@Mic
Aanbestedingen bevatten altijd gaten. De kunst is de offerte zo op te stellen dat de geeiste werkzaamheden onder de kostprijs uitgevoerd worden, hetgeen wordt terugverdiend met meerwerk voor de gaten.

Een aanbieder die eerlijk op de gaten wijst en een eerlijke offerte aanbiedt maakt geen kans. Om een aanbesteding te winnen is er geen andere mogelijkheid dan net als de anderen een oneerlijke offerte in te dienen. Grote partijen hebben daarom een tender-desk waar tot wel 100 man werken om de aanbestedingen binnen te halen.

De kennis op die desks van de gaten is van grote waarde. Nieuwe toetreders missen de kennis van de gaten en de truuk met het meerwerk en maken daarom geen kans.

@Joke Bruis, grote opdrachtgevers hebben meestal hun eigen tenderspecialisten. De rest kan bij gespecialiseerde bureaus terecht.

Door opdrachtgevers en leveranciers worden regelmatig spelletjes gespeeld. Mijn ervaring: klanten spelen het vaker vuil dan de leveranciers. Zo wordt er via tenders gratis advies gevraagd, worden huisleveranciers onder druk gezet door andere leveranciers uit te nodigen die toch geen kans maken.
Foute leveranciers spelen die spelletjes mee. Ze komen met een te lage inschatting van de kosten of een te korte doorlooptijd, als daar behoefte aan is. Ook betalen ze zogenaamde studiereizen en bedrijfsbezoeken waarbij de beslissers in de watten gelegd worden.
De klant wordt daardoor uiteindelijk slachtoffer van het eigen gedrag.

Advocaat Jop Fellinger wil er een psychologisch drama van maken, maar niemand wordt daar beter van. Zorg voor arbitrage of laat de zaak gewoon voorkomen zonder theater.

Dat andere ERP-slachtoffers nog geen contact met Amefa hebben opgenomen, verbaast me niet. Meestal worden fouten door beide partijen gemaakt en wie wil daarover praten binnen zo’n juridische sfeer. Amefa kan beter lotgenoten zoeken om kennis over problemen met erp-implementaties uit te wisselen om daarvan gezamenlijk te leren voor een volgende keer.

Hi, hi!
Iemand nog slachtoffer geworden van publiciteitsgeile advocaten, de laatste tijd? Graag aan mij melden!

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-15T11:35:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.