Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ook Atrium MC claimt ICT-schade bij Alert

18 juni 2012 - 10:083 minuten leestijdActueelSoftware & DevelopmentAlert
Rik Sanders
Rik Sanders

Ook Atrium Medisch Centrum, het vierde Nederlandse ziekenhuis dat klant was van de Portugese softwareleverancier Alert, dient een schadeclaim in naar aanleiding van de mislukte invoering van een nieuw ziekeninformatiesysteem en elektronisch patiëntendossier. Voor de implementatie ervan had het ziekenhuis uit Heerlen vijftien miljoen euro begroot. Drie Brabantse ziekenhuizen, Jeroen Bosch Ziekenhuis, TweeSteden en Bernhoven, gingen Atrium MC voor.

De secretaris van de raad van bestuur van Atrium MC meldt dat het ziekenhuis samen met de huisadvocaat voorbereidingen treft om de geleden schade als gevolg van het mislukte ict-project te verhalen op Alert. Hoogstwaarschijnlijk stapt het ziekenhuis naar de rechter, al onderzoekt de advocaat nog de mogelijkheid van arbitrage. Probleem is dat de communicatie met het Portugese bedrijf uiterst moeizaam verloopt, zoals ook de andere drie ziekenhuizen ervaren die claims hebben neergelegd bij Alert.

Dit is ook de reden dat Atrium MC pas nu met een eis tot schadevergoeding komt, terwijl het softwareproject al medio 2011 werd afgeblazen. ‘Alert is zijn verplichtingen niet nagekomen, heeft de softwaremodules niet op tijd geleverd en niet met de functionaliteit die was afgesproken. We hebben het bedrijf daarna in de gelegenheid gesteld om het project recht te trekken. Dat is niet gelukt. De gesprekken daarover en de gesprekken daarna over de afhandeling en het vergoeden van de schade verliepen en verlopen echter moeizaam’, aldus de secretaris.

Hij kan geen uitspraken doen over geleden schade. Wel vertelt hij dat Atrium MC nieuwe opties onderzoekt om de huidige systemen (Care O’line, Medview) te vervangen.

Bij Alert in Portugal was niemand bereikbaar voor commentaar.

Non-communicatie

Atrium Medisch Centrum sloot in 2009 een contract voor de levering en implementatie van een nieuw ziekenhuisinformatiesysteem (zis) en elektronisch patiëntendossier (epd) met Alert Life Sciences Computing. Dit relatief jonge Portugese bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het leveren van webgebaseerde applicaties voor de zorg. Alert is wereldwijd actief. 

Bij Atrium MC werkten dokters en verpleegkundigen al met geautomatiseerde systemen voor het registreren en opvragen van medische en verpleegkundige gegevens van patiënten die het ziekenhuis bezoeken voor diagnose en/of behandeling. De applicaties waren echter aan vervanging toe. Bovendien was het de bedoeling dat het ziekenhuisinformatiesysteem annex elektronisch patiëntendossier meerdere systemen zou vervangen, zodat alle patiëntgegevens in een systeem kwamen te staan. Verder moest het Alert-systeem zorgen voor een patiëntvriendelijker afsprakenplanning.

Struikelblok

Het was de bedoeling dat het ziekenhuis eind 2011, na duizend dagen, volledig met het nieuwe zis/epd zou werken. Het systeem, bestaande uit vier modules, is echter nooit afgebouwd en maakte de hooggespannen verwachtingen niet waar, aldus de secretaris van de raad van bestuur. Het project kwam niet verder dan de testomgeving. Met name de aanpassingen die nodig waren om het systeem aan te sluit op de Nederlandse wet- en regelgeving vormden een struikelblok.

Bij de contractondertekening in mei 2009 riep Eke Zijlstra, de toenmalige voorzitter van de raad van bestuur bij Atrium, nog dat het ging om een hypermodern, gestandaardiseerd systeem. ‘We kiezen niet voor de luxe Rolls Royce, maar voor de betrouwbaarheid van een Volkswagen’. De secretaris van de raad van bestuur vindt niet dat het ziekenhuis te veel risico heeft gelopen door te kiezen voor een systeem dat zich nog niet had bewezen op de Nederlandse markt. ‘Er is een grondige voorbereiding aan vooraf gegaan met veel interne afstemming en bezoeken aan buitenlandse klanten van Alert om te zien hoe die er mee werkten. Ook zaten we aan tafel met Alert en de andere drie ziekenhuizen die de software wilden aanschaffen. Iedereen was erg enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid van het systeem.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Ziekenhuizen eisen schadevergoeding van Alert

    vrouwe justitia rechter rechtszaak rechtbank
    ActueelSoftware & Development

    Alert krijgt geld Zanob; moet Atrium betalen

    ActueelOverheid

    JBZ wint hoger beroep in softwarezaak Alert

    ActueelOverheid

    Rechtszaak Alert gaat pas in september verder

    Winnaar
    ActueelOverheid

    Alert wint ook rechtszaak Tweesteden Ziekenhuis

    rechter rechtszaak rechtbank
    ActueelCloud & Infrastructuur

    JBZ krijgt ongelijk in EPD-conflict met Alert

    2 reacties op “Ook Atrium MC claimt ICT-schade bij Alert”

    1. Niels Malotaux schreef:
      18 juni 2012 om 17:16

      ‘Er is een grondige voorbereiding aan vooraf gegaan met veel interne afstemming en bezoeken aan buitenlandse klanten van Alert om te zien hoe die er mee werkten. Ook zaten we aan tafel met Alert en de andere drie ziekenhuizen die de software wilden aanschaffen. Iedereen was erg enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid van het systeem.’

      Wat is er zo speciaal aan Nederlandse ziekenhuizen dat een systeem dat bij buitenlandse klanten blijkbaar goed leek te functioneren hier niet blijkt te werken? Hoe kon de gebruikersvriendelijkheid enthousiasme veroorzaken, terwijl het systeem nu helemaal niet naar behoren schijn te werken? Waar is dit fout gegaan? Is Alert de mist in gegaan, of hebben de ziekenuizen rare eisen gesteld? Rare zaak. Ik zou daar wel eens in willen duiken.

      Login om te reageren
    2. Frans Walet schreef:
      27 juni 2012 om 07:06

      @Niels,

      Het probleem van Alert is het beloven van gouden bergen voor relatief heel weinig geld. In de achtergrond bleken veel zaken nog niet goed uitgekristalliseerd te zijn. Hierdoor moesten veel zaken gebouwd worden met de nodige problemen tot gevolg. Er is destijds behoorlijk negatief gesproken over concurrenten als Epic. Echter is dit pakket wel in staat om aan de Nederlandse vraag te voldoen. Het kost wellicht ‘veel’ geld, maar het werkt tenminste.

      De Nederlandse wetgeving is helaas een bottleneck voor dit soort systemen. Aangezien er geregeld veranderingen zijn in de wetgeving is dit direct de uitdaging voor software leveranciers. Het proces in een Nederlands ziekenhuis is niet wezenlijk anders, maar de wetgeving e.d. wel.

      Volgens mij kan de conclusie getrokken worden: ‘goedkoop is duurkoop’.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs