Managed hosting door True

SAP: ICT-systeem beperkt groei MKB

 

Vrouw onderzoek laptop grafieken

Inflexibele ict-systemen vormen vaak een belemmering voor de groei van middelgrote en kleine bedrijven. Ondernemers zoeken de oorzaak vaak onterecht in de economische crisis. Dat concludeert SAP Nederland na onderzoek onder ruim tweehonderd middelgrote bedrijven.

'Interne factoren staan de groei van die bedrijven in de weg', zegt manager general business en channel Marcel Groenenboom van SAP Nederland. 'Met name risicomijdend gedrag, inflexibele ict-systemen en een hiërarchische bedrijfscultuur worden genoemd als belemmering voor groei. Vooral ict speelt een cruciale rol in het onderscheid tussen groeiers en krimpers. Bedrijven die risicomijdend gedrag vertonen en een hiërarchische cultuur hebben, blijken vaak ook over inflexibele ict-systemen te beschikken.'

Hij wijst erop dat er in die bedrijven weinig ruimte is voor zelfstandige besluitvorming op de werkvloer. 'Bij veel krimpende bedrijven ontbreekt het geloof in innovatie en verandering. Ze wachten liever af tot de economie weer gaat groeien, dan dat ze zelf actief op zoek gaan naar nieuwe kansen. We zien binnen dit soort organisaties vaak een starre en naar binnen gekeerde houding.'

Volgens Groenenboom hebben die bedrijven nauwelijks aandacht voor nieuwe ideeën van medewerkers. 'Het ontbreekt vaak aan visie en er wordt niet geïnvesteerd in ict voor bijvoorbeeld mobiel werken, cloudoplossingen of de analyse van bedrijfsresultaten.'

Verschillen per sector

Er zijn volgens SAP duidelijke verschillen per sector. Zo speelt de hiërarchische bedrijfscultuur als groeibelemmering een grotere rol in de maakindustrie dan in de sectororen voor voeding en consumenten-producten. Het softwarebedrijf ziet dat respondenten uit de sector industrie vooral gehinderd worden door het gebruik van inflexibele processen en systemen.

Groenenboom: 'Risicomijdend gedrag is vooral zichtbaar in de retail, waarbinnen bedrijven bovendien hinder ondervinden van hun afhankelijkheid van de distributieketen. Dat betekent echter niet dat er geen bedrijven zijn in deze sectoren die in staat zijn om innovatief met hun markt om te gaan.'

Online retail

'Uit eerder onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat de Nederlandse online retailmarkt in de komende vijftien jaar enorm gaat groeien. Door nieuwe ict in te zetten en een focus op online te hanteren, weet deze sector ondanks de genoemde belemmeringen eigen marktkansen te ontwikkelen', aldus Groenenboom.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4941744). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Fijn dat SAP dit onderzoek heeft laten uitvoeren. Ik ben wel benieuwd of men zelf in de spiegel heeft gekeken, immers SAP software is zelf niet flexibel. Vaak als processen aangepast moeten worden, betekent dat je experts nodig hebt om de impact te bekijken van voorgestelde wijzigingen. Daarna moet eea geconfigureerd en getest worden, alvorens het in productie kan. De doorlooptijden en kosten zijn vaak fors, dit leidt ongetwijfeld ook tot het aangeven 'risicomijdend' gedrag. Ik ben benieuwd welke strategie SAP in petto heeft om hun software eenvoudiger configureerbaar te maken.

@Frans Brackel
Ik denk dat je de SAP ERP suite verward met de oplossingen voor het MKB :
- SAP Business One
- SAP Business All in One
- SAP Business by Design
Zie ook : http://www.sap.com/solution/sme/software/overview.html

Toch geen probleem , alle marketing boys zetten 'flexibel' in hun flyers, en de brave burger gelooft dat zoals de andere leugens, alle pakketten zijn van de ene dag op de andere flexibel van zodra blijkt dat dit moet. De werkelijkheid is natuurlijk een ander probleem. Wie kan dat keuren?

SAP zelf is niet inflexibel, maar juist erg flexibel. Het kan bijna alle bedrijfsprocessen aan. Het is echter door de integrale oplossing wel iets complexer als geheel. Echter, een add-on oplossing met interfaces lijkt snel en minder complex maar is het in de praktijk niet. Integendeel, door steeds meer add-on oplossingen te hebben creëer je juist extra complexiteit.
Tevens is het configureren van SAP oplossing slechts 5-10% van de doorlooptijd. Het grootste deel zit in de oplossing bedenken en testen. Net als bij andere oplossingen dus.

@Jos de Clercq
Uiteindelijk zijn dat de klanten. Kijk gewoon welk bedrijf op nummer 1 staat en trek zelf je conclusies.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×