Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Lexmark: Werkprocessen zijn vaak inefficiënt

11 december 2013 - 10:49ActueelData & AILexmark
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Bedrijven die handmatige processen inzetten werken minder efficiënt. Dit heeft tot gevolg dat zij kampen met minder productieve werknemers en langere doorlooptijden. Dit blijkt uit onderzoek van printing- imaging-leverancier Lexmark. Het bedrijf vroeg 714 kantoormedewerkers uit twaalf Europese landen waaronder Nederland hoeveel tijd zij besteden aan administratieve taken en in hoeveel stappen zij dit werk afhandelen.

De ondervraagde medewerkers verklaarden dat zij meestal geen geautomatiseerde, maar handmatige processen hanteren om administratieve taken uit te voeren, zoals contracten ordenen, bestellingen verwerken en klantgegevens in adresboeken of databases invoeren. Volgens 59 procent van de respondenten is de kantooradministratie in hun bedrijf een te complex proces waarbij te veel stappen doorlopen moeten worden. Handmatige processen vergen waardevolle kantoortijd van medewerkers. 50 procent van de respondenten vindt de tijdrovende processen het grootste probleem voor de kantooradministratie.

Administratieve taken

Er blijkt een rechtstreeks verband te zijn tussen de complexiteit van de kantooradministratie en de tijd die eraan besteed wordt. Een derde van de respondenten besteedt wekelijks drie uur of meer aan administratieve taken. Bovendien denkt 70 procent dat de tijd die zij hiervoor nodig hebben de laatste vijf jaar is toegenomen. Bedrijven verspillen met andere woorden waardevolle tijd van hun medewerkers.

Inefficiënte bedrijfsprocessen hebben nog meer gevolgen dan een te lage productiviteit van de medewerkers. Een kwart van de respondenten gaf aan dat het grootste probleem van handmatige administratieve processen het risico op fouten is. Bijna tweederde van de ondervraagde Europese werknemers kan zich een voorval herinneren waarbij een fout die werd veroorzaakt bij het handmatig afhandelen van administratieve taken het bedrijf geld heeft gekost.

Geautomatiseerd en geoptimaliseerd

‘Ons onderzoek houdt een waarschuwing in voor bedrijven in heel Europa’, zegt Niels Priem, general manager bij Lexmark Benelux. ‘Uit de resultaten blijkt dat veel bedrijven in de ‘digitale middeleeuwen’ zijn blijven steken en geen voordelen halen uit de beschikbare technologieën om de productiviteit van hun medewerkers en hun workflows te ondersteunen. Als bedrijven niet achter de feiten aan willen lopen, moeten ze geautomatiseerde en geoptimaliseerde processen overwegen om efficiënter te werken. Dit geldt ook voor hun aanpak van de dagelijkse administratieve taken.’

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: WBSO populair bij ict-bedrijven, 6 cloudtrends Gartner, EU-alternatief voor CVE-database VS

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    stopbord met tekst: ransomware
    AchtergrondData & AI

    De kille cyberafpersing van LockBit in 6 stappen uitgelegd

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Eén reactie op “Lexmark: Werkprocessen zijn vaak inefficiënt”

    1. NumoQuest schreef:
      13 december 2013 om 09:42

      Beste Sander,

      Ik kan me wel vinden in de stelling en strekking van dit artikel. Ik ben dat zo vaak tegen gekomen. Vele administratieve processen die handmatig intensief waren, waar de gaten in vielen waar zaken en situaties in belandden, tussen wal en schip.

      Wat mijn bescheiden ervaring is is dat dor de implementatie van iets eenvoudigs, bijvoorbeeld de clean desk policy, nagedacht word over het verder digitaliseren van die administratieve stromen volgens hele eenvoudige routes waardoor onvolkomenheden aan het licht kunnen komen, en kunnen worden opgepakt en opgelost.

      Het is geen commerciële uiting van mij hier maar gewoon ‘een ervaring’, die overigens weinig tot niets kost, alleen maar oplevert.

      Moeten zij…
      Het is natuurlijk altijd weer aan die bedrijven die een stap moeten willen zetten. Het is ook denk ik een kwestie van aanvliegen. Het hyperig hijgen dat men ‘moet want anders….’ werkt in de hand dat hakken in het zand worden gezet. Het benoemen dat een bepaalde manier van werken meer oplevert en juist al die hiaten inzichtelijk maakt zodat die kunnen worden opgepakt, werkt al veel rustiger.

      Nuttig artikel…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs