Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ariba krijgt toch waar voor zijn geld

12 juli 2000 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

A. Roskill, investeringsanalist bij UBS Warburg, was zo blij met Ariba’s aankoop van Suppliermarket.com dat hij de prijs per aandeel heeft verhoogd van 90 naar 110 dollar.

De verkoopcijfers van Suppliermarket.com bedroegen in 1999 niet meer dan een miljoen dollar, terwijl Ariba maar liefst 414 miljoen dollar voor het bedrijf heeft betaald. De vraag is of dotcom bedrijven de laatste tijd niet (wederom) worden overgewaardeerd.
Het is misschien niet erg verassend dat Roskill zoveel vertrouwen had in deze deal. Ariba had tenslotte aangekondigd dat de aandeel-voor-aandeel koop een kwartaal na het sluiten van de overeenkomst een positief effect zou hebben op de prijzen per aandeel. Als het er op papier goed uitziet, zijn aandeelhouders al snel tevreden.
 
Traditionele relaties tussen kopers en verkopers betekenden voorheen dat bedrijven elkaar moesten vinden, hun wensen aan elkaar bekend moesten maken en vervolgens tot een overeenkomst moesten komen. Suppliermarket.com biedt de mogelijkheid dit proces te versnellen door vraag en aanbod via Internet op elkaar af te stemmen, wat bedrijven tijd en geld uitspaart.
Suppliermarket.com is geen fantastische koop voor Ariba, omdat de aankoop van 6,3 miljoen aandelen slechts 3 procent van het totaal vertegenwoordigt. Nadat Ariba de overname bekend had gemaakt en Roskill zijn bod had verhoogd steeg de waarde per aandeel op de Nasdaq van 92 naar 97,25 dollar. De marktwaarde bedraagt nu 17,6 miljard dollar. Dit is nogal verbazingwekkend als je bedenkt dat de verkoopcijfers in 1999 45,37 miljoen dollar bedroegen. Afgaande op de verkoopcijfers is het bod van Ariba 1800 keer zo hoog.
 
Dat lijkt erg veel, maar het is erg moeilijk te schatten wat een b2b (business-to-business) bedrijf tegenwoordig moet opbrengen. Een manier om tot een eerlijke prijs te komen, is door te kijken welke prijs wordt betaald voor vergelijkbare bedrijven. Een voorbeeld hiervan is i2 Technologies, een management-software leverancier. De overname van Supplybase door i2 is goed vergelijkbaar. I2 betaalde hiervoor 380 miljoen dollar en had daarmee de beschikking over honderdduizend leveranciers. Dat staat gelijk aan 3800 dollar per leverancier. Het bod van Ariba staat gelijk aan een waarde van maar liefst 34.500 per leverancier. Je kunt er dus vanuit gaan Ariba een zeer hoge prijs heeft betaald. Maar uitgaande van wat Suppliermarket.com te bieden heeft ziet het plaatje er anders uit.
 
Suppliermarket.com fungeert als intermediair tussen vraag en aanbod; kopers worden in staat gesteld gestandaardiseerde online verzoeken voor quotes te schrijven, gekwalificeerde leveranciers na te trekken en na een online-veiling zelf een leverancier te kiezen. De service is ook aantrekkelijk voor leveranciers omdat zij automatisch gekoppeld worden aan verzoeken van de kopers, hun aanbod online kunnen profileren en dus minimale kosten kunnen realiseren.
 
Later dit jaar wordt de Suppliermarket.com geïntegreerd met Ariba Commerce Services Network, omdat ze toch al nauw samenwerken. Registratie bij Suppliermarket.com registreert leveranciers automatisch bij Ariba Commerce Services Network en vice versa.
Het ziet ernaar uit dat Ariba een goede slag heeft geslagen. Het heeft wel meer betaald dan i2 voor Supplybase, maar geen twee bedrijven zijn hetzelfde. Ariba is de afgelopen jaren flink gegroeid en is ervan overtuigd dat deze deal een fenomenale groei tot gevolg zal hebben.
 
copyright: Computergram

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs