Ging lange tijd de meeste aandacht voor wat betreft e-commercie uit naar op consumenten gerichte projecten, de b2b-markt (business-to-business) is inmiddels aan een indrukwekkende inhaalrace bezig.
In tal van landen en branches worden initiatieven opgezet om inkoop- of verkoopprocessen te stroomlijnen en zoveel mogelijk via Internet te laten verlopen.
Airbus is de laatste in een inmiddels lange rij van bedrijven die besloten heeft een eigen ‘elektronische marktplaats’ op te richten. Het gaat in dit geval om een project dat duidelijk afwijkt van initiatieven als eerder door concurrenten Boeing, Lockheed Martin en BAE Systems werd gestart. Was dit project vooral gericht op het stroomlijnen van inkoopprocessen, bij Airbus draait het om een website waar klanten reserve-onderdelen voor de bij hen in gebruik zijnde vliegtuigen kunnen bestellen.
In eerste instantie draait het vooral om het commerciële verkeer tussen Airbus en luchtvaartmaatschappijen. Het is echter de bedoeling dat op termijn ook toeleveranciers van deze fabrikant van vliegtuigen een plaats krijgen op de website. Hierdoor kunnen ook de contacten tussen luchtvaartmaatschappijen en partners van Airbus langs elektronische weg gaan verlopen.
Het eerder aangekondigde project van Boeing, Lockheed Martin en BAE Systems kent een ander doel. Hier gaat het om een website waar de drie betrokken fabrikanten de maar liefst 38 duizend toeleveranciers vinden. de drie willen zo de inkoop van componenten structureren en goedkoper maken. Ze denken op termijn per jaar voor een bedrag van tien miljard dollar aan onderdelen via de gezamenlijke site in te kopen.