Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Tekst op Internet zegt meer dan beeld

17 mei 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Surfers kijken op webpagina’s eerst naar tekst en pas daarna naar foto’s en grafieken. Zo blijkt uit onderzoek van de Stanford Universiteit en het Poynter Instituut uit Amerika. Ook blijkt dat mensen genegen zijn te scrollen om een artikel af te lezen.

Het Poynter Instituut is een onderzoekscentrum zonder winstoogmerk dat journalistiek bestudeert. Het heeft eerder onderzocht hoe mensen kranten en tijdschriften lezen. Daaruit kwam naar voren dat het grootste beeldelement de eerste aandacht heeft en vervolgens de grootste koppen. ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’ is dan ook een gevleugelde uitdrukking. Op Internet blijken andere regels te gelden, want de uitkomst van de studie naar het leesgedrag van surfers komt met een tegengesteld resultaat.
Aan de vorsing deden 67 mensen mee uit Chicago en St. Petersburg in Florida. De deelnemers gebruikten hun eigen definities van wat nieuws is en gingen naar sites die hun eigen voorkeur hadden.
De Stanford-Poynter-studie geeft aan dat weblezers vaak eerst kijken naar ‘kort nieuws’ (samenvattingen, puntige verwijzingen). De ogen gingen pas naar een foto of grafiek nadat was doorgeklikt op een ‘ankeiler’. Het verschil is niet te verklaren uit het feit dat beeld later op een pagina inloopt dat tekst, omdat de proefpersonen beschikten over uiterst snelle machines.
Mensen blijken bereid het scherm verticaal te scrollen om langere artikelen uit te kunnen lezen. De meesten deden dat tot minstens 75 procent van de totale lengte. In een 10 jaar oud onderzoek naar leesgedrag in kranten kwam naar voren dat slechts 20 procent van een artikel wordt gelezen.
De conclusies zijn voorlopig, omdat de studieresultaten nog aan verdere analyse onderhevig zijn.
Meer informatie:http://www.stanford.edu/dept/news/report/news/may10/eyetrack-55.html.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai logistiek warehousing
    Data & AI

    Kort: Productiever en méér personeel dankzij ai, Prosus haalt investeerder maar Amsterdam (en meer)

    Overheid

    TU Delft en Argaleo ontwikkelen evacuatietool voor Zeeland

    Data & AI

    IFS leidt dans om industriële ai: ‘De volgende revolutie is robotica’

    innovatie
    Innovatie & Transformatie

    66 miljoen voor innovatie met ai

    zorg ai
    Data & AI

    Kort: Zorg-ict beweegt van capex naar opex, Nederlandse ai-startups halen geld op, Franse llmaas (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Extra geld voor Nederlandse ruimtevaart

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs