Surfers kijken op webpagina’s eerst naar tekst en pas daarna naar foto’s en grafieken. Zo blijkt uit onderzoek van de Stanford Universiteit en het Poynter Instituut uit Amerika. Ook blijkt dat mensen genegen zijn te scrollen om een artikel af te lezen.
Het Poynter Instituut is een onderzoekscentrum zonder winstoogmerk dat journalistiek bestudeert. Het heeft eerder onderzocht hoe mensen kranten en tijdschriften lezen. Daaruit kwam naar voren dat het grootste beeldelement de eerste aandacht heeft en vervolgens de grootste koppen. ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’ is dan ook een gevleugelde uitdrukking. Op Internet blijken andere regels te gelden, want de uitkomst van de studie naar het leesgedrag van surfers komt met een tegengesteld resultaat.
Aan de vorsing deden 67 mensen mee uit Chicago en St. Petersburg in Florida. De deelnemers gebruikten hun eigen definities van wat nieuws is en gingen naar sites die hun eigen voorkeur hadden.
De Stanford-Poynter-studie geeft aan dat weblezers vaak eerst kijken naar ‘kort nieuws’ (samenvattingen, puntige verwijzingen). De ogen gingen pas naar een foto of grafiek nadat was doorgeklikt op een ‘ankeiler’. Het verschil is niet te verklaren uit het feit dat beeld later op een pagina inloopt dat tekst, omdat de proefpersonen beschikten over uiterst snelle machines.
Mensen blijken bereid het scherm verticaal te scrollen om langere artikelen uit te kunnen lezen. De meesten deden dat tot minstens 75 procent van de totale lengte. In een 10 jaar oud onderzoek naar leesgedrag in kranten kwam naar voren dat slechts 20 procent van een artikel wordt gelezen.
De conclusies zijn voorlopig, omdat de studieresultaten nog aan verdere analyse onderhevig zijn.
Meer informatie:http://www.stanford.edu/dept/news/report/news/may10/eyetrack-55.html.