2000 desastreus jaar voor internetbedrijven

2000 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor internetbedrijven. Onderzoek wijst uit dat dit jaar alleen al in Amerika 41.515 werknemers ontslagen zijn.

Volgens de Amerikaanse onderzoekers Challenger, Gray en Christmas vinden de ontslagen werknemers vooral nieuw werk bij traditionelere bedrijven. Vorig jaar hadden de internetbedrijven nog een grote aantrekkingskracht op werknemers en leken de banen niet aan te slepen. Mede door het verdwijnen van het vertrouwen van investeerders in de verlieslijdende ondernemingen werden er duizenden banen geschrapt.
De banen verdwenen vooral in de tweede helft van dit jaar: 36.177 tegen over 5097 in de eerste zes maanden. De banenreducties vonden in totaal plaats bij 495 bedrijven. Hiervan is bij 91 ondernemingen de kaars compleet gedoofd. Vooral bedrijven die zich specialiseerden in consultancy, financiele dienstverlening en informatieve diensten gingen kopje onder.
Ook voor internetbedrijf Letsbuyit.com ziet de teokomst er weinig rooskleurig uit. Het bedrijf heeft 80 miljoen euro nodig om haar bestaan zeker te stellen. Nieuwe investeerders zijn echter moeilijk te vinden.
De Indiase goeroe Deepak Chopra heeft werknemers van internetbedrijven de schuld gegeven van de slechte gang van zaken in de technologiesector. Zij willen alleen maar snel geld verdienen. Succes in de kapitalistische maatschappij is volgens de goeroe afhankelijk van de loyaliteit van drie groepen: klanten, medewerkers en investeerders. Als de medewerkers het bedrijf trouw blijven, dan blijven de klanten ook. Aan de hand van het personeelsverloop is, volgens Chopra, op te maken welke bedrijven ten onder zullen gaan.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2000-12-28T00:00:00.000Z Tania Veldkamp
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.