Nederlandse ondernemers zijn niet bepaald voorlopers op de IT-markt, en zeker niet op het gebied van elektronische handel. Vergeleken met hun buitenlandse collega’s nemen ze een aarzelende houding aan bij de toepassing van moderne informatietechnologie.
Dat blijkt uit het onderzoek Trends in ICT 2000 van adviesbureau Ernst&Young.
Nederlandse bedrijven lijken nog lang niet in staat te zijn in te spelen op de nieuwe economie. Het adviesbureau interviewde 375 ondernemers. Slechts 20 procent van de respondenten anticipeert actief op de digitale revolutie. Vooral de grootste ondernemingen zijn opvallend afwachtend, zo meldt Ernst&Young.
Op deze manier kan Nederland achterop raken wat betreft e-commercie. Nederlandse ondernemers erkennen e-handel alleen buiten hun eigen bedrijf als belangrijk. Zo’n 60 procent verwacht ernstige veranderingen in de eigen sector door e-commercie. Het rapport benadrukt dat dus 40 procent van de bedrijven verwacht dat veel bij het oude zal blijven. Van de bouwondernemers en non-profitorganisaties verwacht zelfs 80 procent dat e-handel de bestaande verhoudingen niet zal aantasten.
E-commercie dient in deze optiek voornamelijk ter versterking van de relatie met bestaande klanten. Veranderingen in de contacten met leveranciers krijgen veel minder aandacht. Tot slot is het algemeen management volgens Ernst&Young te weinig betrokken bij IT.