Afvalbedrijf BFI heeft een dwangsom opgelegd gekregen wegens het verkeerd of onvolledig invoeren van afvalgegevens in het automatiseringssysteem.
BFI wijt dit niet aan eigen falen, maar aan onder meer problemen met Clear, het computersysteem. Voorlopig hikt het bedrijf aan tegen een boete van driehonderd gulden per verkeerd geregistreerde vuilcontainer.
Afvalbedrijven zijn verplicht de provincies waar het afval wordt verzameld, op de hoogte te stellen van de samenstelling en de herkomst van het afval. Verscheidene bedrijven – waaronder BFI – gebruiken daarvoor Clear, een afvalregistratiesysteem dat is ontwikkeld door het IT-bedrijf GMT uit Diemen.
De afvalregistratie van BFI blijkt echter grote gebreken te vertonen. De provincie Zuid-Holland constateerde dat gegevens ontbreken. Dit zou kunnen wijzen op gerommel met afval, voor de provincie een reden het bedrijf een boete op te leggen van 300 gulden per verkeerd geregistreerde vuilcontainer met een maximum van 225.000 gulden.
Jan Schets, hoofd milieu van het afvalbedrijf, schrijft de oorzaak van de gebreken toe aan problemen met de invoer van gegevens in het Clear-systeem. De wijze van registratie deugt niet, zo meent hij. Eerst moeten de vuilophalers op locatie bij de klant een biljet invullen waarvan de gegevens later weer door een andere werknemer in het Clear-systeem worden gevoerd. Volgens Schets komt het nogal eens voor dat gegevens op de biljetten ontbreken of onleesbaar zijn. "En dat resulteert in gebrekkige registratie in het Clear-systeem."
Om kostbare fouten tegen te gaan heeft BFI vorig jaar een proef gedaan met vuilophaalwagens met boordcomputer, verbonden met de centrale computer. De vuilophalers konden ter plaatse onmiddellijk alle gegevens invoeren. Behalve de tijdwinst is het voordeel dat deonline met het Clear-systeem verbonden boordcomputer aangeeft of gegevens ontbreken.
BFI is op dit moment bezig met de evaluatie van die proef. Een verdere automatisering van de afvalregistratie wordt wel overwogen, maar het probleem ligt volgens Schets ook bij de overheden. "We kunnen onze gegevens nog altijd niet online naar de provincies sturen. De diskettes moeten nog steeds per post worden verzonden," aldus Schets, die hier nog aan toevoegt dat ook hard gewerkt moet worden aan de invoerdiscipline van het BFI-personeel.