Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Zoekmachine Google komt naar Amsterdam

03 december 2000 - 23:004 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Als het aan Sergey Brin ligt, een van de twee bedenkers van Google, dan opent de internetzoekmachine binnenkort een Europees kantoor in Amsterdam.

De markt buiten de VS wordt steeds belangrijker voor ons. De helft van de zoekopdrachten komt reeds van buiten de VS. Het Europese hoofdkwartier in Amsterdam moet het aanspreekpunt worden voor de verkoop van licenties op de internetsite. Het moet zorgen voor groei op de Europese markt.
We willen hier verder werken aan de taalvaardigheid van Google. Nu kunnen zoekopdrachten in 15 talen worden ingevoerd, waaronder 11 Europese. Google moet daarnaast nog beter worden in het beantwoorden van vragen, gesteld via de mobiele telefoon of via een handheld-computer. Ook daar is nog veel onderzoek voor nodig: de sites moeten klein blijven om snel te worden geladen. In Amsterdam komt tenslotte ook een nieuw datacenter voor een deel van de servers voor de zoekmachine.
Hoe groot is Google?
Het bedrijf heeft nu 170 medewerkers. De onderzoeksafdeling is met 90 man de grootste; 30 daarvan zijn gepromoveerd. We maken nog net geen winst. Ik denk echter dat we in het derde kwartaal van volgend jaar uit de rode cijfers zijn. De snelheid waarmee wij ons geld verbruiken is niet zo groot. Naar de beurs gaan we voorlopig niet.
Hoe werkt Google?

De huidige zesduizend servers gebruiken Red Hat Linux als besturingssysteem. Daarop draait onze eigen software. Google gebruikt zo’n twintig verschillende manieren om informatie op websites te ontsluiten. Hypertext analyse, het bekijken van voetnoten enheaders. De belangrijkste methode heetpagerank: bij het rondkruipen over internet, houdt Google bij hoeveel verwijzingen naar een bepaalde site wijzen. Er zullen meer sites verwijzen naar de site van IBM dan naar de pagina waarop ik vermeld wat ik vanmiddag heb gegeten. De site van IBM krijgt dan meer waarde in de index van Google. De totale formule gebruikt twee biljoen termen en rekent met vijfhonderd miljoen variabelen. In ongeveer een maand tijd kruipt Google door de index heen en berekent opnieuw voor iedere site de waarde.
Onze onderzoekers werken hard aan nieuwe mogelijkheden, zoals het zoeken in andere talen. Een nieuwecool featurewordtnumber search. Je tikt op je telefoon niet 4666666455533, maar 466452. Google begrijpt dan dat je op zoek bent naar Google en niet Honile. Of Palm en niet Palo Alto.

De zoekmachine Google onderscheidt zich van anderen door het vrijwel ontbreken van advertenties. Houden jullie daar niet van, het levert toch een hoop inkomsten op?

In Noord-Amerika zijn we kort geleden begonnen met het plaatsen van advertenties op de site, Adwords. Die mogelijkheid willen we bedrijven ook in Europa gaan bieden. Een bedrijf kan via de site voor zeg 100 gulden een aantal regels tekst invoeren. En voor iedere duizend keer dat deze tekst bij een zoekopdracht wordt geplaatst, vragen we tien of vijftien gulden.
Door die lage prijs is adverteren niet voorbehouden aan alleen de allergrootste bedrijven: de eerste adverteerder in de VS was een bedrijf in Maine dat kreeften thuisbezorgd. Een bedrijf kan er voor die prijs ook voor kiezen om meerdere producten aan te bieden.
Die advertenties bestaan altijd uit alleen tekst. Dat is makkelijker invoeren, maar belangrijker nog, het houdt de tijd nodig voor het laden van de zoekresultaten kort. Je moet niet vaker dan drie keer met je vingers knippen voor de resultaten op het scherm staan.
We plaatsen geen ongerichte advertenties, die niets te maken hebben met de zoekopdracht. Zoekt iemand naar informatie over ski’s, dan vind ik het geoorloofd als Google suggesties geeft voor het aanschaffen van ski’s, of voor het organiseren van ski-tochten. Of, wanneer iemand zoekt naar domeinnamen – dat is op dit moment een duidelijke favoriete opdracht – dat er drie verwijzingen zijn voor bedrijven die domeinnamen verkopen.
Advertenties moeten ook niet te zien zijn bij alle zoekresultaten. Nu worden bij zo’n 17 procent van de zoekresultaten in Noord-Amerika advertenties gepresenteerd. Dat willen we uitbreiden tot hooguit 20 procent.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs