Nederlandse e-com scoort redelijk in Europa

Zakelijk Nederland doet het vrij goed op het gebied van Internet en e-commerce. Maar Groot-Britannië is het beste Europese land om een e-commerce-bedrijf te vestigen.

Het Brits koninkrijk behaalt in een jaarlijks onderzoek onder 1500 Europese zakenlieden een score van bijna 30 procent. Op de tweede en derde plaats volgen Duitsland en Frankrijk met 13 en 7 procent van de stemmen. Nederland behaalt 6 procent. Ons land scoort alleen een toppositie bij IT-problemen: daar hebben de Nederlandse managers het minste last van, terwijl in de UK die score tweemaal zo hoog ligt.
Dat blijkt uit de twaalfde editie van deEurope Business Monitor, samengesteld door het onderzoeksbureau TDK Harris in opdracht van transportbedrijf UPS. Het onderzoek vraagt jaarlijks de meningen van zakenlieden en managers over ontwikkelingen in hun eigen land en in tien andere Europese landen, wat soms leidt tot opmerkelijke uitslagen. Zo rollen Italianen volgens dezeMonitor bijna van hun bureaustoel als zij Denen zaken zien doen. Het onderzoek omvat Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en de UK plus Ierland, Zweden, Denemarken, Finland, Zwitserland, Italië en Spanje.
In een reactie zegt projectmanagere-commerce Burney van Leenen van Otto, het postorderbedrijf in Tilburg, dat de Duitse resultaten op het gebied van met namee-commerce in Europa waarschijnlijk minder bekend zijn dan de Britse. Otto Versand, het moederbedrijf in Hamburg, behaalde bijvoorbeeld in het vorig boekjaar via internet de grootste omzet van alle Duitse detaillisten met 120 miljoen DM, dit is 2% van Otto's Duitse omzet. Het bedrijf is actief in vrijwel alle Europese landen. In Nederland behaalt Otto al 7% van zijn omzet online en biedt nu electronisch zo'n 3000 produkten terwijl de site,gehost door KPN, dagelijks 1500 tot 2000 unieke bezoekers trekt. Van Leenen ziete-commerce als "een onmisbare factor binnen het postorderen. Het wordthomeshoppen met alle soorten media."
Opmerkelijk aan het onderzoek van UPC is dat de Europese managers in het algemeen geen hoge dunk hebben van de Nederlandse pionierscapaciteiten op het gebied vane-commerce. De UK en Duitsland worden hier gezien als gangmakers, terwijl Zweden, Nederland (4%) en Finland pas na Frankrijk volgen. In de ogen van de 100 ondervraagde Nederlandse zakenlieden ligt dit heel anders en verdient Nederland met 23% een plaats na Groot-Brittannië en Duitsland. Vreemd is dat de Britten de Italianen als grootste pioniers op het gebied van e-economie zien. De Duitsers gunnen die eer aan de Denen, maar de Fransen als enigen aan zichzelf. De Britten en de Nederlanders scoren vrijwel gelijk in hun mening over de opkomst van dedotcoms: het is een serieus fenomeen en geen modegril maar evenmin al een succes. De Fransen komen nog het dichtst bij deze opvatting, pas na hen de Duitsers. Bij de Spanjaarden en de Italianen is het percentage dat de e-economie nu al een succes noemt bijna viermaal zo groot als in de UK en Nederland.
IT-problemen in het algemeen vormen nu stressfactor nummer vier. Opmerkelijk: Nederlanders hebben van alle onderzochte landen met 12% het minste last van IT-problemen. Terwijl dit in de UK op 21% ligt - bijna het dubbele. Stress door email staat nu op de zevende plaats. In de UK explodeerde vorig jaar het zakelijk emailverkeer. In het vorige onderzoek kreeg nog slechts 5% van de Britse managers meer dan 50 emails per dag; nu is dat al ruim 20%. In 1999 kreeg overigens 10% van de Nederlandse managers al meer dan 50 mailtjes per dag, een hoeveelheid die iets verder is gestegen. Belgische zakenlieden scoorden uitsluitend op dit punt een toppositie: zij kregen al in 1999 de meeste emails van Europa. Email-overbelasting wordt vrijwel overal als even lastig ervaren.
Als voornaamste risico van Internet noemen bedrijven, vooral in de UK, de veiligheid. Met name virussen via email en aanvallen door hackers tellen zwaar. Veel minder erg vindt men de concurrentie van andere dotcoms, maar ook de financiële last van Internet, personeelswerving en de bedrijfsreputatie worden overal gezien als een problemen. Overigens toont het onderzoek duidelijk aan, dat Duitsers Nederlanders een topscore geven als veruit de vrolijkste zakenlieden, terwijl in Duitse ogen Brits managers aan een diepe, collectieve depressie lijden. Nederlanders en Britten zien op hun beurt de Belgen als de zakeljke lachebekjes van Europa en vinden Italianen maar treurige kniesoren.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-01-25T00:00:00.000Z Arthur Graaff
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.