Hoewel uit onderzoeken blijkt dat consumenten zich nauwelijks druk maken over privacybescherming op internet, doen andere marktpartijen dat wel.
Microsoft bijvoorbeeld is druk bezig het veel bekritiseerde privacybeleid van zijnpassport-service (gebruikt voor personalisatie en bescherming van gegevens binnen Hailstorm, een .Net-service) aan te passen, terwijl het Amerikaanse congres nadenkt over een overkoepelende privacywetgeving. Andere marktpartijen voelen meer voor zelfregulering, omdat anders menigdotcom ten onder gaat aan de kosten die het voldoen aan een privacywetgeving met zich meebrengt.
De vaste kamercommissie voor commercie, handel en consumentenbescherming kreeg afgelopen dinsdag week tijdens een hoorzitting nogal wat tegenstrijdige meningen te horen over de noodzaak tot wetgeving. Ed Mierzwinski van de US Public Interest Research Group bijvoorbeeld, vertelde de commissie dat hij een overkoepelende wetgeving noodzakelijk vindt, omdat de convergentie van allerlei markten eenduidige bescherming van consumenten – zowel online als offline – noodzakelijk maakt. Daarentegen probeerde Jonathan Zuck, voorzitter van de Association for Competitive Technology, de kamercommissie ervan te overtuigen dat een overkoepelende wetgeving niet mogelijk is, omdat de deelmarkten daarvoor toch te veel verschillen. Hij wees op de Coppa, een wet om de privacy van kinderen te beschermen, diedotcoms makkelijk de kop kan kosten. Zeeks.com trok bijvoorbeeld alle interactieve content terug, omdat voldoen aan ‘Coppa’ tweehonderdduizend dollar zou kosten. Freezone.com, een portal voor kinderen, zou volgens Zuck honderdduizend dollar per jaar kwijt zijn om zijn chatrooms te laten voldoen aan de Coppa-vereisten.
Terwijl het congres de voor- en nadelen van wetgeving tegen elkaar probeert af te wegen, zoekt de sector zelf, om aan wetgeving te ontkomen, naar een manier voor effectieve zelfregulering. Dat zal niet meevallen. Zo is Microsoft dus druk bezig het privacybeleid van zijn door de pers fel bekritiseerdepassport-service (onder andere gebruikt in Hotmail) te veranderen. En niet voor niets: in de huidige vorm geeft het Microsoft niet alleen het recht om gebruikersinformatie met derden te delen, maar ook eigendomsrechten op handelsgeheimen, patenten encopyrights.