De traditionele kaart of brief verliest onder de Nederlandse internetters fors terrein aan de email. Bijna 70 procent geeft er de voorkeur aan online privé-berichten te verzenden. Dit blijkt uit online onderzoek van Blauw Research.
Het intensievere gebruik van email, heeft er tevens toe geleid dat het zakelijk gebruik van de fax met 35 procent is afgenomen. Voor de hoofdbeheerder van het vaste net, KPN, heeft de verschuiving weinig consequenties, omdat het voor het telecomconcern niet uitmaakt met wat voor communicatiemiddelen van het net gebruik wordt gemaakt. Wel bespeurt woordvoerder Bram Oudshoorn dat het verkeer sinds de komst van het internet en de mobiele telefoon sterk is toegenomen.
Uit het onderzoek van Blauw komt verder naar voren dat internetters wekelijks gemiddeld 38 emailberichten ontvangen, terwijl ze er gemiddeld slechts 23 verzenden. De meeste mails gaan naar vrienden en kennissen, daarna volgens collega’s, bedrijven en plaatsgenoten. Waar de internetters het liefst mailen, is vanuit hun werk (60 procent); vooral hoger opgeleiden emailen vaker tijdens kantooruren.
Gemiddeld bezitten internetters 2,3 privé emailadressen. Negen op de tien mailt viapopmail en daarbij is het popmailprogramma Outlook Express veruit het populairst.Web-based mail wordt door 40 procent van de internetters gebruikt. Negen op de tienwebbased mailers hebben de beschiking over een Hotmail-adres.
In het algemeen blijken de respondenten volgens het Blauw Research-onderzoek email snel en gemakkelijk te vinden. Dat blijkt ook wel uit het feit dat dagelijks 70 procent van de gebruikers zijn (pop)mail opent. Toch wordt email niet door iedereen als veilig en betrouwbaar gezien. Vooral jongeren en personen die relatief langer van internet gebruik maken, zijn volgens het onderzoek relatief minder positief over email.