Van de ruim 500 Nederlandse gemeenten hebben er op dit moment 305 een eigen website. Echte onlinedienstverlening is er echter nauwelijks.
Van deze 305 gemeenten bieden er 226 algemene informatie over gemeentelijke producten. Slechts 52 gemeenten – een op de tien dus – bieden enige (beginnende) vorm van online dienstverlening. Meestal is dat echter niet meer dan het aanbieden van enkele aanvraagformulieren die de burger thuis moet uitprinten en invullen. Enschede, Den Haag, Amsterdam, Eindhoven, Hoogeveen en Maassluis hebben de meeste producten online. Bij zo’n dertig gemeenten kan de burger ook daadwerkelijk online formulieren invullen. Bij de overige 22 moet de aanvrager het document eerst uitprinten, invullen en vervolgens toch weer per post versturen, zo blijkt uit een onderzoek van het Electronisch Platform Nederland.
Online dienstverlening gaat nog volledig voorbij aan het overgrote deel van de Nederlandse gemeenten, constateren de onderzoekers. Het zijn vooral de grootste gemeenten, met meer dan 100 duizend inwoners, die al wel experimenteren met deze nieuwe vorm van dienstverlening. Daarbij worden nog erg veel beginnersfouten gemaakt. Zo waarschuwen veel gemeenten wel dat bij het invullen van online formulieren onbevoegden de gegevens kunnen onderscheppen, maar vrijwel geen van de gemeenten biedt een beveiligde verbinding. Geen enkele gemeente geeft ook aan wat zij met de gegevens doet en geen van hen heeft een privacy-reglement.
Echte online dienstverlening (online transacties) komt nauwelijks voor. Daarbij zijn betrouwbare elektronische identificatie en een elektronische handtekening noodzakelijk. De verwachting is dat in 2003 de elektronische handtekening wordt geaccepteerd als rechtsgeldig middel. Maar ook dan zullen de gemeente er niet op zijn voorbereid, verwacht de EPN (http://www.epn.net)