Veilingen zijn een prima middel om bijvoorbeeld Umts-frequenties te verdelen. In de toekomst zal dat niet anders zijn.
Dat stelt het Centraal Planbureau in het onderzoek ‘Future policy in telecommunications, an analytical framework’, dat gisteren is gepubliceerd.
Het rapport is opmerkelijk, omdat grote telecombedrijven, waaronder KPN Telecom, in grote financiële problemen zijn geraakt door de Umts-veilingen vorig jaar in met name Groot-Brittannië en Duitsland. In Nederland brachten de licenties ‘slechts’ zes miljard gulden op, hoewel minister Zalm van Financiën in gedachten al twintig miljard had binnengehaald.
Ondanks de kritiek op de veilingen, vindt het CPB veilingen nog steeds een prima middel om licenties te verkopen. "Goed ontworpen veilingen bieden ruimte voor toetreding en zorgen daarmee voor een snelle introductie van nieuwe diensten. De toetreders zijn er immers bij gebaat snel een plaats te veroveren op de markt", aldus het Planbureau. Een van de onderdelen van een goede veiling kan het reserveren van een plaats voor een nieuwkomer zijn, zodat er gegarandeerd meer aanbieders komen.
Volgens het CPB is het bepalen van tarieven een stuk lastiger. Het beleid moet soms kiezen tussen de belangen van huidige en toekomstige consumenten. Bij toegang tot het netwerk leiden lage toegangstarieven tot intensieve concurrentie in diensten (goed voor huidige consumenten), maar kan het investeringen ontmoedigen (slecht voor toekomstige consumenten). Een oplossing hiervoor bestaat in het hanteren van flexibele toegangstarieven: lage toegangstarieven nu, maar met de garantie van hogere toegangstarieven in de toekomst.
De volledige publicatie is gratis beschikbaar op de website van het Centraal Planbureau (http://www.cpb.nl/pub/document/5/doc5.pdf).