Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Centraal Planbureau vindt Umts-veiling goed

26 juni 2001 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Veilingen zijn een prima middel om bijvoorbeeld Umts-frequenties te verdelen. In de toekomst zal dat niet anders zijn.

Dat stelt het Centraal Planbureau in het onderzoek ‘Future policy in telecommunications, an analytical framework’, dat gisteren is gepubliceerd.
Het rapport is opmerkelijk, omdat grote telecombedrijven, waaronder KPN Telecom, in grote financiële problemen zijn geraakt door de Umts-veilingen vorig jaar in met name Groot-Brittannië en Duitsland. In Nederland brachten de licenties ‘slechts’ zes miljard gulden op, hoewel minister Zalm van Financiën in gedachten al twintig miljard had binnengehaald.
Ondanks de kritiek op de veilingen, vindt het CPB veilingen nog steeds een prima middel om licenties te verkopen. "Goed ontworpen veilingen bieden ruimte voor toetreding en zorgen daarmee voor een snelle introductie van nieuwe diensten. De toetreders zijn er immers bij gebaat snel een plaats te veroveren op de markt", aldus het Planbureau. Een van de onderdelen van een goede veiling kan het reserveren van een plaats voor een nieuwkomer zijn, zodat er gegarandeerd meer aanbieders komen.
Volgens het CPB is het bepalen van tarieven een stuk lastiger. Het beleid moet soms kiezen tussen de belangen van huidige en toekomstige consumenten. Bij toegang tot het netwerk leiden lage toegangstarieven tot intensieve concurrentie in diensten (goed voor huidige consumenten), maar kan het investeringen ontmoedigen (slecht voor toekomstige consumenten). Een oplossing hiervoor bestaat in het hanteren van flexibele toegangstarieven: lage toegangstarieven nu, maar met de garantie van hogere toegangstarieven in de toekomst.
De volledige publicatie is gratis beschikbaar op de website van het Centraal Planbureau (http://www.cpb.nl/pub/document/5/doc5.pdf).

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs