Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Naderende winst voor online winkeliers

11 juni 2002 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

De handel via het internet weet zich langzaam maar zeker te ontworstelen aan het imago van een verliesgevende, niet-renderende business.

Dat blijkt althans uit een studie van Shop.org over de winkels die in de Verenigde Staten online hun waren aanbieden. Volgens dit onderzoek kon 56 procent van de online retailers over 2001 een kleinere danwel omvangrijkere winst noteren. En misschien nog belangrijker: Shop.org gaat ervan uit dat online winkels in de VS dit jaar over de gehele linie break even zullen draaien voor wat betreft hun operationele marges.
 
"De acceptatie van het internet als een serieus verkoopkanaal, heeft er toe geleid dat de online aanbieders steeds meer zicht krijgen op winst", aldus Shop.org-voorzitter Elaine Rubin tegenover Cnet.
 
Na de hoopgevende begindagen van de e-commerce strandden vele start up-initiatieven op een overmaat aan marketing- en investeringskosten. Daar kwam bij dat een groot aantal venture capitalists hun handen van de initiatieven aftrokken, omdat ze niet snel genoeg winst genereerden. Bovendien konden de starters geen beroep meer doen op de kapitaalmarkt, omdat na het uiteenspatten van de internetballon de koersen op de beurs tot een dieptepunt daalden. Dat betekende het einde voor vele internet-start ups, zoals eToys en Egghead.com.
 
Voor de overlevers staat het creëren van een gezonde cash flow en het maken van (netto-)winst inmiddels voorop. Internetwinkel Amazon.com wist bijvoorbeeld over het vierde kwartaal van vorig jaar zijn eerste nettowinst te melden, tot grote verrassing van de online gerelateerde industrie. Hetzelfde gold voor het online betalingsbedrijf PayPal.
 
Uit de studie van Shop.org komt naar voren dat de online winkels, ondanks de economische terugval, kunnen rekenen op een verdere groei. In 2000 bedroeg de omzet in de VS uit e-tail nog 42,4 miljard dollar. In 2001 was dat 51,3 miljard dollar en voor dit jaar wordt gerekend op 72,1 miljard dollar, een toename van 41 procent. De handel via het internet is dus allesbehalve ten dode opgeschreven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Eén reactie op “Naderende winst voor online winkeliers”

    1. robert poorter schreef:
      13 juni 2002 om 07:50

      Uit dit artikel blijkt dat het ‘kaf-en-het-koren’ gescheiden zijn, dat veel e-tailers inmiddels volwassen zijn en dat de >efficiency voordelen van dit kanaal nu ook financieelrendement opleveren.
      Gelukkig gelden deze berichten niet alleen voor Amerikaanse ondernemingen. Zo is bijvoorbeeld ook ons bedrijf, na een zwaar 2001, sinds einde verleden jaar structureel winstgevend en groeit de omzet van het bedrijf substantieel, ondanks extreem negatieve marktomstandigheden in de ict-sector.
      Het is een goede zaak dat e-tailers na een lange periode van negatieve signalen, nu ook positieve berichten kunnen presenteren.
      Robert Poorter, BuyOnline.nl

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    TU Delft en Argaleo ontwikkelen evacuatietool voor Zeeland

    Data & AI

    IFS leidt dans om industriële ai: ‘De volgende revolutie is robotica’

    innovatie
    Innovatie & Transformatie

    66 miljoen voor innovatie met ai

    zorg ai
    Data & AI

    Kort: Zorg-ict beweegt van capex naar opex, Nederlandse ai-startups halen geld op, Franse llmaas (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Extra geld voor Nederlandse ruimtevaart

    Cloud & Infrastructuur

    Private 5G groeit uit tot ruggengraat van industriële digitalisering

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs