Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Naderende winst voor online winkeliers

11 juni 2002 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

De handel via het internet weet zich langzaam maar zeker te ontworstelen aan het imago van een verliesgevende, niet-renderende business.

Dat blijkt althans uit een studie van Shop.org over de winkels die in de Verenigde Staten online hun waren aanbieden. Volgens dit onderzoek kon 56 procent van de online retailers over 2001 een kleinere danwel omvangrijkere winst noteren. En misschien nog belangrijker: Shop.org gaat ervan uit dat online winkels in de VS dit jaar over de gehele linie break even zullen draaien voor wat betreft hun operationele marges.
 
"De acceptatie van het internet als een serieus verkoopkanaal, heeft er toe geleid dat de online aanbieders steeds meer zicht krijgen op winst", aldus Shop.org-voorzitter Elaine Rubin tegenover Cnet.
 
Na de hoopgevende begindagen van de e-commerce strandden vele start up-initiatieven op een overmaat aan marketing- en investeringskosten. Daar kwam bij dat een groot aantal venture capitalists hun handen van de initiatieven aftrokken, omdat ze niet snel genoeg winst genereerden. Bovendien konden de starters geen beroep meer doen op de kapitaalmarkt, omdat na het uiteenspatten van de internetballon de koersen op de beurs tot een dieptepunt daalden. Dat betekende het einde voor vele internet-start ups, zoals eToys en Egghead.com.
 
Voor de overlevers staat het creëren van een gezonde cash flow en het maken van (netto-)winst inmiddels voorop. Internetwinkel Amazon.com wist bijvoorbeeld over het vierde kwartaal van vorig jaar zijn eerste nettowinst te melden, tot grote verrassing van de online gerelateerde industrie. Hetzelfde gold voor het online betalingsbedrijf PayPal.
 
Uit de studie van Shop.org komt naar voren dat de online winkels, ondanks de economische terugval, kunnen rekenen op een verdere groei. In 2000 bedroeg de omzet in de VS uit e-tail nog 42,4 miljard dollar. In 2001 was dat 51,3 miljard dollar en voor dit jaar wordt gerekend op 72,1 miljard dollar, een toename van 41 procent. De handel via het internet is dus allesbehalve ten dode opgeschreven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Eén reactie op “Naderende winst voor online winkeliers”

    1. robert poorter schreef:
      13 juni 2002 om 07:50

      Uit dit artikel blijkt dat het ‘kaf-en-het-koren’ gescheiden zijn, dat veel e-tailers inmiddels volwassen zijn en dat de >efficiency voordelen van dit kanaal nu ook financieelrendement opleveren.
      Gelukkig gelden deze berichten niet alleen voor Amerikaanse ondernemingen. Zo is bijvoorbeeld ook ons bedrijf, na een zwaar 2001, sinds einde verleden jaar structureel winstgevend en groeit de omzet van het bedrijf substantieel, ondanks extreem negatieve marktomstandigheden in de ict-sector.
      Het is een goede zaak dat e-tailers na een lange periode van negatieve signalen, nu ook positieve berichten kunnen presenteren.
      Robert Poorter, BuyOnline.nl

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs