De handel via het internet weet zich langzaam maar zeker te ontworstelen aan het imago van een verliesgevende, niet-renderende business.
Dat blijkt althans uit een studie van Shop.org over de winkels die in de Verenigde Staten online hun waren aanbieden. Volgens dit onderzoek kon 56 procent van de online retailers over 2001 een kleinere danwel omvangrijkere winst noteren. En misschien nog belangrijker: Shop.org gaat ervan uit dat online winkels in de VS dit jaar over de gehele linie break even zullen draaien voor wat betreft hun operationele marges.
"De acceptatie van het internet als een serieus verkoopkanaal, heeft er toe geleid dat de online aanbieders steeds meer zicht krijgen op winst", aldus Shop.org-voorzitter Elaine Rubin tegenover Cnet.
Na de hoopgevende begindagen van de e-commerce strandden vele start up-initiatieven op een overmaat aan marketing- en investeringskosten. Daar kwam bij dat een groot aantal venture capitalists hun handen van de initiatieven aftrokken, omdat ze niet snel genoeg winst genereerden. Bovendien konden de starters geen beroep meer doen op de kapitaalmarkt, omdat na het uiteenspatten van de internetballon de koersen op de beurs tot een dieptepunt daalden. Dat betekende het einde voor vele internet-start ups, zoals eToys en Egghead.com.
Voor de overlevers staat het creëren van een gezonde cash flow en het maken van (netto-)winst inmiddels voorop. Internetwinkel Amazon.com wist bijvoorbeeld over het vierde kwartaal van vorig jaar zijn eerste nettowinst te melden, tot grote verrassing van de online gerelateerde industrie. Hetzelfde gold voor het online betalingsbedrijf PayPal.
Uit de studie van Shop.org komt naar voren dat de online winkels, ondanks de economische terugval, kunnen rekenen op een verdere groei. In 2000 bedroeg de omzet in de VS uit e-tail nog 42,4 miljard dollar. In 2001 was dat 51,3 miljard dollar en voor dit jaar wordt gerekend op 72,1 miljard dollar, een toename van 41 procent. De handel via het internet is dus allesbehalve ten dode opgeschreven.
Uit dit artikel blijkt dat het ‘kaf-en-het-koren’ gescheiden zijn, dat veel e-tailers inmiddels volwassen zijn en dat de >efficiency voordelen van dit kanaal nu ook financieelrendement opleveren.
Gelukkig gelden deze berichten niet alleen voor Amerikaanse ondernemingen. Zo is bijvoorbeeld ook ons bedrijf, na een zwaar 2001, sinds einde verleden jaar structureel winstgevend en groeit de omzet van het bedrijf substantieel, ondanks extreem negatieve marktomstandigheden in de ict-sector.
Het is een goede zaak dat e-tailers na een lange periode van negatieve signalen, nu ook positieve berichten kunnen presenteren.
Robert Poorter, BuyOnline.nl