Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Naderende winst voor online winkeliers

11 juni 2002 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

De handel via het internet weet zich langzaam maar zeker te ontworstelen aan het imago van een verliesgevende, niet-renderende business.

Dat blijkt althans uit een studie van Shop.org over de winkels die in de Verenigde Staten online hun waren aanbieden. Volgens dit onderzoek kon 56 procent van de online retailers over 2001 een kleinere danwel omvangrijkere winst noteren. En misschien nog belangrijker: Shop.org gaat ervan uit dat online winkels in de VS dit jaar over de gehele linie break even zullen draaien voor wat betreft hun operationele marges.
 
"De acceptatie van het internet als een serieus verkoopkanaal, heeft er toe geleid dat de online aanbieders steeds meer zicht krijgen op winst", aldus Shop.org-voorzitter Elaine Rubin tegenover Cnet.
 
Na de hoopgevende begindagen van de e-commerce strandden vele start up-initiatieven op een overmaat aan marketing- en investeringskosten. Daar kwam bij dat een groot aantal venture capitalists hun handen van de initiatieven aftrokken, omdat ze niet snel genoeg winst genereerden. Bovendien konden de starters geen beroep meer doen op de kapitaalmarkt, omdat na het uiteenspatten van de internetballon de koersen op de beurs tot een dieptepunt daalden. Dat betekende het einde voor vele internet-start ups, zoals eToys en Egghead.com.
 
Voor de overlevers staat het creëren van een gezonde cash flow en het maken van (netto-)winst inmiddels voorop. Internetwinkel Amazon.com wist bijvoorbeeld over het vierde kwartaal van vorig jaar zijn eerste nettowinst te melden, tot grote verrassing van de online gerelateerde industrie. Hetzelfde gold voor het online betalingsbedrijf PayPal.
 
Uit de studie van Shop.org komt naar voren dat de online winkels, ondanks de economische terugval, kunnen rekenen op een verdere groei. In 2000 bedroeg de omzet in de VS uit e-tail nog 42,4 miljard dollar. In 2001 was dat 51,3 miljard dollar en voor dit jaar wordt gerekend op 72,1 miljard dollar, een toename van 41 procent. De handel via het internet is dus allesbehalve ten dode opgeschreven.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Oracle steekt miljard in ai- en cloudinfrastructuur NL en Caribisch gebied krijgt eigen cloud (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    Eén reactie op “Naderende winst voor online winkeliers”

    1. robert poorter schreef:
      13 juni 2002 om 07:50

      Uit dit artikel blijkt dat het ‘kaf-en-het-koren’ gescheiden zijn, dat veel e-tailers inmiddels volwassen zijn en dat de >efficiency voordelen van dit kanaal nu ook financieelrendement opleveren.
      Gelukkig gelden deze berichten niet alleen voor Amerikaanse ondernemingen. Zo is bijvoorbeeld ook ons bedrijf, na een zwaar 2001, sinds einde verleden jaar structureel winstgevend en groeit de omzet van het bedrijf substantieel, ondanks extreem negatieve marktomstandigheden in de ict-sector.
      Het is een goede zaak dat e-tailers na een lange periode van negatieve signalen, nu ook positieve berichten kunnen presenteren.
      Robert Poorter, BuyOnline.nl

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs