Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Andere kijk op beoordeling it-investeringen

02 december 2002 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Er is een kentering gaande in de beoordeling van it-investeringen bij Europese bedrijven. Dit concludeert onderzoeksbureau Mori.

Oorspronkelijk werd bij roi-metingen (return on investment) alleen gekeken naar tijd en budget. Nu verschuift dat naar de menselijke kant. In de huidige economische malaise is het onzin om geld uit te geven aan it als niemand het effectief wil of kan gebruiken.
 
Volgens het onderzoek – uitgevoerd in opdracht van Xerox – meet meer dan de helft van de ondervraagden (1004 leidinggevenden en hun staf in zes Europese landen) het rendement van it-investeringen ook af aan de invloed die het heeft op hun medewerkers en niet alleen aan levertijd en kosten.
 
Meer dan tweederde van de managers (67 procent) gaf aan de ‘return on investment‘ te meten. Daarvan vindt 78 procent een investering succesvol als het personeel tevreden is en werkomstandigheden zijn verbeterd. Van de leidinggevenden geeft 26 procent toe dat de roi-meting zwak is. Dit komt onder meer door gebrekkige voorlichting vanuit de technologie-aanbieders, concludeert Mori.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    2 reacties op “Andere kijk op beoordeling it-investeringen”

    1. Peter Rietveld schreef:
      3 december 2002 om 18:04

      Laten we het belang van ICT investeringen voor het vermogen te concurreren ook niet vergeten. Als je een opdracht wél binnenhaald, maar een concurrent niet, omdat bijvoorbeeld de webmarketing en de presentaties en de brochures beter waren, moet je de investering niet meten aan het rendement van de opdracht. Het verwerven is immers een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Terughoudendheid in afnemende markten is verklaarbaar, het verminderen van de verkoopinspanningen is contraproductief. Maar ja, hoe meet je de ROI van verkoopondersteunde ICT?
      Hetzelfde geldt eigenlijk over de gehele linie: misschien dat de arbeidsproductiviteit door de ICT niet significant gestegen is, maar de kwaliteit wél. En zou zonder de kwaliteitstoename de concurrentie sterker zijn geworden. ROI is géén kwestie van plat boekhouden, maar ICT is ook niet primair om het personeel blij te maken. Dat zullen al die RSI patiënten beamen

      Login om te reageren
    2. Robert van Dongen schreef:
      4 december 2002 om 06:53

      Het meten van rendement is niet alleen gericht op ROI en medewerkerstevredenheid. Het gaat niet om de terugverdienperiode o.i.d., maar om het algemene rendement voor zowel het bedrijf (lees: aandeelhouders), medewerkers en klanten. Bij het beoordelen van IT-investeren gaat het dus niet om de beoordeling van de uitgave zelf, maar wat had ik eventueel ook/anders met dat geld kunnen doen en waar hebben we het meeste voordeel aan. Tevens komen zaken aan de orde als bijdrage aan de bedrijfsstrategie (KPI’s), organisatiegroei en bijdrage aan IT-architectuur (voorwaarden voor toekomstige groei). In belans moet zijn of de bijdrage op wegen tegen de risico’s van het project, voor de organisatie en voor de IT.
      Verder zal rekening gehouden moeten worden met het al tientallen jaren vaststaande gegeven dat de IT-uitgave en doorlooptijd na genoeg standaard uitlopen met een procent of 10 á 15. Veel bedrijven houden daar geen rekening mee en denken dus rendabel te zijn, maar zijn het feitelijk niet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs