Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Andere kijk op beoordeling it-investeringen

02 december 2002 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Er is een kentering gaande in de beoordeling van it-investeringen bij Europese bedrijven. Dit concludeert onderzoeksbureau Mori.

Oorspronkelijk werd bij roi-metingen (return on investment) alleen gekeken naar tijd en budget. Nu verschuift dat naar de menselijke kant. In de huidige economische malaise is het onzin om geld uit te geven aan it als niemand het effectief wil of kan gebruiken.
 
Volgens het onderzoek – uitgevoerd in opdracht van Xerox – meet meer dan de helft van de ondervraagden (1004 leidinggevenden en hun staf in zes Europese landen) het rendement van it-investeringen ook af aan de invloed die het heeft op hun medewerkers en niet alleen aan levertijd en kosten.
 
Meer dan tweederde van de managers (67 procent) gaf aan de ‘return on investment‘ te meten. Daarvan vindt 78 procent een investering succesvol als het personeel tevreden is en werkomstandigheden zijn verbeterd. Van de leidinggevenden geeft 26 procent toe dat de roi-meting zwak is. Dit komt onder meer door gebrekkige voorlichting vanuit de technologie-aanbieders, concludeert Mori.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    2 reacties op “Andere kijk op beoordeling it-investeringen”

    1. Peter Rietveld schreef:
      3 december 2002 om 18:04

      Laten we het belang van ICT investeringen voor het vermogen te concurreren ook niet vergeten. Als je een opdracht wél binnenhaald, maar een concurrent niet, omdat bijvoorbeeld de webmarketing en de presentaties en de brochures beter waren, moet je de investering niet meten aan het rendement van de opdracht. Het verwerven is immers een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Terughoudendheid in afnemende markten is verklaarbaar, het verminderen van de verkoopinspanningen is contraproductief. Maar ja, hoe meet je de ROI van verkoopondersteunde ICT?
      Hetzelfde geldt eigenlijk over de gehele linie: misschien dat de arbeidsproductiviteit door de ICT niet significant gestegen is, maar de kwaliteit wél. En zou zonder de kwaliteitstoename de concurrentie sterker zijn geworden. ROI is géén kwestie van plat boekhouden, maar ICT is ook niet primair om het personeel blij te maken. Dat zullen al die RSI patiënten beamen

      Login om te reageren
    2. Robert van Dongen schreef:
      4 december 2002 om 06:53

      Het meten van rendement is niet alleen gericht op ROI en medewerkerstevredenheid. Het gaat niet om de terugverdienperiode o.i.d., maar om het algemene rendement voor zowel het bedrijf (lees: aandeelhouders), medewerkers en klanten. Bij het beoordelen van IT-investeren gaat het dus niet om de beoordeling van de uitgave zelf, maar wat had ik eventueel ook/anders met dat geld kunnen doen en waar hebben we het meeste voordeel aan. Tevens komen zaken aan de orde als bijdrage aan de bedrijfsstrategie (KPI’s), organisatiegroei en bijdrage aan IT-architectuur (voorwaarden voor toekomstige groei). In belans moet zijn of de bijdrage op wegen tegen de risico’s van het project, voor de organisatie en voor de IT.
      Verder zal rekening gehouden moeten worden met het al tientallen jaren vaststaande gegeven dat de IT-uitgave en doorlooptijd na genoeg standaard uitlopen met een procent of 10 á 15. Veel bedrijven houden daar geen rekening mee en denken dus rendabel te zijn, maar zijn het feitelijk niet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs