Andere kijk op beoordeling it-investeringen

Er is een kentering gaande in de beoordeling van it-investeringen bij Europese bedrijven. Dit concludeert onderzoeksbureau Mori.

Oorspronkelijk werd bij roi-metingen (return on investment) alleen gekeken naar tijd en budget. Nu verschuift dat naar de menselijke kant. In de huidige economische malaise is het onzin om geld uit te geven aan it als niemand het effectief wil of kan gebruiken.
 
Volgens het onderzoek - uitgevoerd in opdracht van Xerox - meet meer dan de helft van de ondervraagden (1004 leidinggevenden en hun staf in zes Europese landen) het rendement van it-investeringen ook af aan de invloed die het heeft op hun medewerkers en niet alleen aan levertijd en kosten.
 
Meer dan tweederde van de managers (67 procent) gaf aan de 'return on investment' te meten. Daarvan vindt 78 procent een investering succesvol als het personeel tevreden is en werkomstandigheden zijn verbeterd. Van de leidinggevenden geeft 26 procent toe dat de roi-meting zwak is. Dit komt onder meer door gebrekkige voorlichting vanuit de technologie-aanbieders, concludeert Mori.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

Het meten van rendement is niet alleen gericht op ROI en medewerkerstevredenheid. Het gaat niet om de terugverdienperiode o.i.d., maar om het algemene rendement voor zowel het bedrijf (lees: aandeelhouders), medewerkers en klanten. Bij het beoordelen van IT-investeren gaat het dus niet om de beoordeling van de uitgave zelf, maar wat had ik eventueel ook/anders met dat geld kunnen doen en waar hebben we het meeste voordeel aan. Tevens komen zaken aan de orde als bijdrage aan de bedrijfsstrategie (KPI's), organisatiegroei en bijdrage aan IT-architectuur (voorwaarden voor toekomstige groei). In belans moet zijn of de bijdrage op wegen tegen de risico's van het project, voor de organisatie en voor de IT.
Verder zal rekening gehouden moeten worden met het al tientallen jaren vaststaande gegeven dat de IT-uitgave en doorlooptijd na genoeg standaard uitlopen met een procent of 10 á 15. Veel bedrijven houden daar geen rekening mee en denken dus rendabel te zijn, maar zijn het feitelijk niet.

Laten we het belang van ICT investeringen voor het vermogen te concurreren ook niet vergeten. Als je een opdracht wél binnenhaald, maar een concurrent niet, omdat bijvoorbeeld de webmarketing en de presentaties en de brochures beter waren, moet je de investering niet meten aan het rendement van de opdracht. Het verwerven is immers een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Terughoudendheid in afnemende markten is verklaarbaar, het verminderen van de verkoopinspanningen is contraproductief. Maar ja, hoe meet je de ROI van verkoopondersteunde ICT?
Hetzelfde geldt eigenlijk over de gehele linie: misschien dat de arbeidsproductiviteit door de ICT niet significant gestegen is, maar de kwaliteit wél. En zou zonder de kwaliteitstoename de concurrentie sterker zijn geworden. ROI is géén kwestie van plat boekhouden, maar ICT is ook niet primair om het personeel blij te maken. Dat zullen al die RSI patiënten beamen

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-12-03T00:00:00.000Z Kim Loohuis
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.