De ict-dip maakt het groeipotentieel in de mkb-markt aantrekkelijk voor producenten van ERP-pakketten. Oracle wil met de ‘Special Edition’ van zijn eBusiness-pakket zijn positie op die markt verstevigen.
Verstevigen en niet opbouwen, klinkt overigens Oracle’s weerwoord op de meldingen van concurrenten dat Oracle achterloopt. "Ongeveer veertig procent van onze Europese klanten voor het applicatiepakket zijn al ondernemingen in het mkb," zegt Xavier Verhaeghe, directeur bedrijfsoplossingen bij Oracle België en Luxemburg.
De ‘Special Edition’ omvat een standaard set modules (voor financiën, aankoop en orderverwerking) die door een partner wordt aangeboden als een pakket van hardware, software (onder Linux Red Hat), diensten (onder meer aanpassingen voor de klant), training en onderhoud. De partner zal daar nog zijn sector- of industrie-expertise aan toevoegen, met mogelijkheden om desgewenst bijkomende modules of diensten te leveren.
Oracle benadrukt de mogelijkheid om op termijn door te groeien naar het volledige pakket, terwijl deze ‘uitgeklede’ editie in de modules ook al voorziet in faciliteiten voor bedrijfsintelligentie.
Oracle steunt voor ‘Special Edition’ nadrukkelijk op partners en heeft hiervoor zijn kanaalorganisatie, en ondersteuning, aangepast. In België zijn er al vier gecertificeerde partners voor de eBusiness Suite; RMC (Certified Advantage partner), Ferranti, VDS Computing en Inter Access. Voor deze partners vormt het ‘Special Edition’ aanbod een logische uitbreiding aangezien ze veelal een sterke positie hebben uitgebouwd in de markt voor middelgrote bedrijven.
Inter Access had zelfs al een gelijksoortige benadering als ‘Special Edition’ uitgewerkt voor projectgerichte bedrijven. Voor België mikt Oracle op ca. 7 à 8 ‘Special Edition’ partners, aldus Philippe Carron, channel director Oracle voor België en Luxemburg.