Veel zoekmachines geven bepaalde resultaten tegen betaling een eerste plaats. Zij komen dan met twee lijsten: een ‘gesponsorde’ en een ‘onafhankelijke’. Verwarring alom.
Amerikaanse zoekmachines als Lycos, Yahoo, America Online, Microsoft Network en Terra Lycos proberen niet alleen de kosten terug te dringen, maar ook nog eens geld te verdienen met hun zoekportalen. Nu de online advertentiestromen opdrogen, is gegrepen naar de verkoop van zoekresultaten.
Wie nu bij een van die zoekmachines ‘George Bush’ intikt, komt hoogstwaarschijnlijk uit bij eerste resultaten die leiden naar Amazon.com of eBay. Zij hebben immers tien tot elf dollarcent geboden voor elke doorklik die een zoekmachine oplevert.
Alleen Google zegt de rangorde van de zoekresultaten niet te laten afhangen van de hoogste bieder. Altavista, Inktomi en Lycos laten zich wel betalen.
Omdat de zoekmachines toch een schijn van onafhankelijkheid willen ophouden, presenteren ze verschillende lijsten, waarmee de verwarring alleen maar toeneemt. Consumentenorganisaties in de VS hebben al een klacht ingediend bij de Federal Trade Commission dat betaalde zoeklijsten te beschouwen zijn als misleidende advertenties. De FTC heeft nog geen uitspraak gedaan.
Het is niet bekend of Nederlandse zoekmachines tegen betaling de rangorde van zoeklijsten aanpassen.
Ik kan mij voorstellen dat de zoekmachines geld moeten genereren maar wanneer de zoekresultaten niet meer ‘objectief’ zijn neemt de waarde van een zoekmachine enorm af.
Gelukkig heeft Google deze inkomsten blijkbaar nog niet nodig.
Ik begrijp niet waarom Google en andere zoekmachines geen abonnementen gaan verstrekken.
Ik ben best bereid om een kleine bijdrage (b.v. 5 Euro per jaar) te betalen voor het gebruik van Google, dan hoeft dit bedrijf zich niet te ‘verlagen’ tot gesponsorde lijsten
Door de enorme aantallen gebruikers is zelf een minimale vergoeding al een grote bron van inkomsten.